BUKAN SETAKAT PERCAYA, BACA PUN DOSA

2/21/2011 06:23:00 PM suria lekatlekit 8 Comments

Di petik dari status Fanpage
Ustaz Mohd Kazim Elias
‎"Sesiapa yang mengambil sebahagian dari ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah mengambil sebahagian dari ilmu sihir yang setiap kali bertambah ilmu bintangnya (berkaitan ramalan) maka bertambah pulalah ilmu sihirnya"

Kat Facebook memang popular benda - benda ramalan ni.. Tak kira la ramalan tarikh lahir, sifat perwatakkan seseorang melalui tarikh lahir. Yang sedang popular sekarang Lekit tengok dorang dok post perwatakkan seseorang melalui tarikh lahir yang di kaji oleh seorang pakar motivasi yang popular & tak asing lagi kat Malaysia ni. Kadang - kadang kusyuk kita membaca, kebetulan pulak macam sama jer perwatakkan atau pergolakkan yang berlaku dari ramalan yang di buat kita pun terpengaruh la mempercayainya. Tahukah korang apa hukumnya. Rasanya ramai yang tahu tapi ramai juga yang tak ambil peduli. Tak pe la nak share bagi mereka2 yang peduli.

Ramalan sebegini membawa kepada syirik dan hukum mempercayainya ialah haram dan berdosa. Telah diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas ra Rasulullah s.a.w. telah bersabda :

Sesiapa yang mengambil sebahagian dari ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah mengambil sebahagian dari ilmu sihir yang setiap kali bertambah ilmu bintangnya (berkaitan ramalan) maka bertambah pulalah ilmu sihirnya . (hadith sahih diriwayatkan oleh Abu Daud, Nasaie dan Ahmad).


SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.


walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam.


Di Petik dari laman blog :ISLAM IS MY IDENTITY

Sang Lekit dah lama tak membaca benda2 ramalan ni sejak tahu.. Dulu masa sekolah rajin jugak la belek majalah remaja.. Kan kat situ ada ruangan horoskop tiap2 bulan. Terpercaya juga la.. Al maklum la budak - budak. Tapi selepas tahu.. Memang Lekit cuba elakkan dari membaca sebarang ramalan tarikh lahir ni. Dulu ada la kawan sang lekit ni.. Sampai sanggup bayar RM60 kat apek yang dok tilik nasib kat kaki lima. Zaman2 Jahiliah la katakan masa tu. Tapi Lekit takde la terjebak sebab kalau dah sampai macam tu.. Tahu memang berdosa.

So, Pada Uolls.. hope info - info begini dapat membantu kita elakkan diri dari termelakukan perkara2 yang salah. Sama - sama kita kongsi berkongsi ilmu yer. 

8 comments:

  1. kalau terbaca macam mana?

    huhu

    dulu suka gak bace benda2 neyh..tp da lme da xbace..
    tp tu lah,,org asek tag2 kt perwatakan ikut tarikh lahir tu..

    nyirap la pulak.

    ReplyDelete
  2. same lah..dulu ade juga bca ramalan 2 cam ni..tp x amek port pun..

    hmm..
    p/s-abby..lappy /notebook cma tu, sesetgh keyboard yg x berfungsi..sofware oke..nape jadi camtu ekh??

    ReplyDelete
  3. ooowwh ingatkan kalau baca tapi tak percaya tak apa..

    ENTRY TERBARU: kenapa lelaki di saf hadapan ketika solat jemaah

    ReplyDelete
  4. ish..nauzubillah..pernah tau..tp tak sangka just baca-baca pun salah ye...taknak la buat lepas ni..

    tapi kan..macam mana ilmu yg berkaitan tarikh islam tu..niat kita bukan nak meramal tapi mungkin bersedia mengikut keadaan. Contohnya, sifat anak-anak..

    ReplyDelete
  5. as salam,

    baca pun tak boleh yer?
    ingat takpe.

    Entry terbaru padlie: Berakhirnya riwayat bumi

    ReplyDelete
  6. sememangnya berdosa kan. tap kita kadang kala terlupa akan hal ni. kalau terserempak.. pasti cepat2 baca yang sendiri punya kan...

    ReplyDelete
  7. yg pasal ramalan bintang tu mmg berdosa lah kan..tp tentang kajian tarikh lahir (sains metafizik) utk kenal bakat,potensi dan personaliti tu bukan tilik nasib rasanya sbb lebih kurang sama dgn kajian dr fadzillah kamsah tentang personaliti manusia mengikut bulan kelahiran..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com