AWAS DENGAN 13 PERKARA NI KETIKA PERGI MELANCONG

21.10.14 Suria Lekatlekit 7 Comments

Dah dekat2 hujung tahun, cuti sekolah pun tak lama lagi mesti ramai dah rancang percutian kan? Yang kaya raya tu maybe ada niat nak bercuti jauh sikit katanya.. Jadi meh sini den nak share sikit info untuk mengelakkan anda jadi mangsa orang2 jahat bila pergi bercuti...


Kat sini ada 13 jenis penjahat yang tak nampak seperti penjahat yang perlu korang hati hati..

1. Penjual gelang persahabatan yang kebiasaannya anda akan jumpa di Paris,Rom,Barcelona & kaherah
- Taktik dorang sangat simple, mereka akan datang pada anda kemudian memakaikan gelang tersebut ke tangan anda & kemudian minta anda bayar sambil mengambil kesempatan menyeluk saku anda. Hati hati.. dia cari income 2 dalam satu.

2. Penghibur Jalanan yang kebiasannya banyak terdapat di Paris, Perancis dan London, England. 
- Taktik mereka adalah mereka akan membuat persembahan silap mata sambil ahli kumpulan mereka yang lain menyamar sebagai pelancong yang menonton untuk menarik perhatian anda untuk turut sama menyaksikan persembahan mereka. Bila anda asyik menonton persembahan mereka waktu tu mereka mula mengambil kesempatan menyeluk saku/beg anda.

3. Pemuzik Jalanan di New York City dan Los Angeles, Amerika Syarikat.
- Taktik mereka, Seorang lelaki yang peramah akan mendekati anda & meminta anda untuk mendengar muziknya sebelum memberi CD seolah olah ianya percuma kepada anda. Dia akan cuba memberi tahu betapa menarik muziknya bila anda menerima CD daripadanya dia akan memaksa anda membayar dan sekiranya anda enggan membayar mereka akan mengugut anda.

4. Menyamar sebagai Pengedar Pil Khayal @ Dadah, Koh Phangan, Thailand
- Kebanyakkannya di lakukan oleh Pemandu teksi atau tuk tuk menawarkan korang pil khayal atau dadah. Selalunya orang yang ke sana untuk tujuan berhibur menjadi target mereka. Apabila anda membeli dari mereka akan datang seseorang yang menyamar sebagai polis yang kononnya akan menangkap anda yang melakukan kesalahan meminta wang denda untuk mengelakkan di penjara.

5. Pemandu Teksi Pelancong yang biasanya terdapat di Las Vegas, Amerika Syarikat.
- Kebiasannya bila sampai di airport anda pemandu teksi yang akan menyambut anda & membawa beg2 anda masuk ke dalam bonet teksi. Apabila sampai di destinasi anda dia akan berpura2 terburu buru sambil mengeluarkan barang2 anda & cepat beredar tanpa anda sedari dia telah membawa lari salah satu beg yang paling kecil milik anda.

6. Penjual Peta yang biasanya di Eropah
- Taktik mereka simple. Datang kepada anda menawarkan peta sambil menunjukkan peta  hampir dengan muka anda sambil menyeluk saku anda.

7. Wanita Penggoda di Athens, Greece.
- Target dia selalunya lelaki yang melancong seorang diri. Dia akan hampiri anda dengan cara bermain mata dan menawarkan anda ke ke pusat2 hiburan bersamanya.. dan sekiranya anda bersetuju pada selepas berhibur dengannya dia, anda terpaksa membayar bill yang sangat tinggi

8.  Taktik Kamera Rosak yang boleh di jumpai di mana2 saja seluruh dunia
- Taktik mereka akan berpura pura minta anda tolong mengambil gambar kumpulan mereka dengan kamera mereka yang rosak. Bila anda menyerahkan kembali kamera tersebut mereka akan menuduh anda merosakkan kemudian menuntut ganti rugi daripada anda.

9. Panggilan Palsu Dari kaunter Depan Hotel ini jugak boleh berlaku di mana mana saja
- Mereka akan menghubungi bilik hotel anda & menyamar sebagai petugas di kaunter hadapan. Berpura2 seperti ada masalah & minta anda memberi butir2 kad kredit anda. Selalu panggilan yang di buat mereka adalah waktu tengah malam kerana kebiasaanya waktu itu pelanggan tidak akan turut kebawah untuk menyelesaikan sebarang masalah yang mereka cuba adakan.

10. Menu Takeaway Palsu kebiasannya berlaku di Amerika Syarikat 
- Mereka akan menghantar menu2  dengan cara menyelit di bawah pintu bilik hotel anda untuk memudahkan anda memesan makanan sekiranya anda malas untuk keluar. Setelah anda memesan bukan sahaja makanan tidak sampai tapi selepas mereka memproses maklumat kad anda akan sampai penyata bank yang mengejutkan.

11. Menyamar sebagai pelajar yang ingin belajar Bahasa Englis kebiasannya di Shanghai dan Beijing, China. 
- Lebih kurang wataknya sama macam perempuan penggoda cuma taktiknya berbeza sikit. Gadis2 ini akan datang pada anda meminta anda mengajar mereka bahasa Inggeris. Selepas tu akan mengajak anda makan bersama mereka di cafe sebagai tanda terima kasih & anda akan di kenakan caj yang tinggi selepas tu & gadis itu akan menghilangkan diri.

12. Money Changer penipu yang banyak terdapat di Bali Indonesia
- Mereka akan menawarkan padan pelancong dengan tawaran penukaran mata wang yang menarik.. bila anda meletakkan wang di atas meja kaunter dengan secepat mungkin mereka akan mencuri sedikit wang pertukaran anda tanpa anda sedari.

13. Pemandu teksi mengenakan caj berlebihan katanya kat Malaysia banyak camtu.
- Seperti kita sedia maklum kat memana jer pun pemandu teksi selalu mengambil kesempatan pada pelancong bukan je kat Malaysia. Mereka akan kenakan tambang yang tinggi atau mengambil laluan yang jauh untuk meningkatkan jumlah earning pada meter mereka. 

So, pada anda yang merancang percutian keluar negara moga info ni dapat membantu anda supaya tak jadi mangsa penyeluk saku atau penipuan lain.

P/S : Sumber dari Says tapi artikel asal dalam english. Poning jugak den nak translatekan ke bahasa melayu. Rupanya tak senang jugak nak buat entri copypaste. Erkk copypaste ke ni?? Rasanya tak copy paste sangat la.. kena menaip jugak dari awal hingga titik yang terakhir. 

7 comments:

  1. Salam. Hee sunguh penipu dimana mana.

    ReplyDelete
  2. Sebab tu keluar kena baca doa keluar rumah. Ape pon good info. Kena hati2.

    ReplyDelete
  3. menakutkan....patutlah better guna travel agent je kot..hihi

    ReplyDelete
  4. di mana-mana saja ada penipu.. thanks for the info ya

    ReplyDelete
  5. info yang sangat baik.. peringatan untuk sesiapa yang selalu bercuti.. even dalam malaysia sendiri.. sedih betoll lah..
    PROJEK KURUS BERSAMA CIK VITA

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!