JANGAN AJAR ANAK BERKEPIT DENGAN BANTAL BUSUK

15.10.14 Suria Lekatlekit 8 Comments

Bantal busuk.. bukan je anak2 kita je yang ada.. Kadang2 yang dah bangkalusia pun masih lagi ada bantal busuk kan?? Istilah bantal busuk ni lebih kepada bantal kegemaran seseorang untuk di peluk masa tidur. Tak kira la macam mana bau dia tetap dia di gelar bantal busuk. Tapi kebanyakkan bantal busuk ni bersifat comot & penuh petak2 sawah & kawah gunung berapi.. kan??

Kanak - kanak memang kebanyakkan ada bantal busuk. Fungsi bantal busuk tu mungkin buat mereka rasa tenang & asyik bila di peluk & cium. Lala pun ada bantal busuk tapi den selalu istilahkan bantal telinga sebab bantal lala ada dua telinga minne mouse. Beli kat ayer itam johor. Lala memang akan berguling2 dengan bantal dia dulu sebelum tidur. Sekarang ni dia kalau nak tidur bantal tu dia letak atas muka dia. Lepas tu baru dia tertidur.


Tapi lala tak di ajar untuk berkepit dengan bantal busuk bila di luar rumah. Memang kemana2 den takkan bawak bantal busuk dia sekali walau bantal busuk lala takde nampak petak2 sawah air liur basi sebab warna bantal dia gelap (hitam & merah). Cuma kalau balik kampung atau pergi ketempat yang terpaksa bermalam bawak la jugak sebab kesian bila dia nak tidur tengok macam something missing je dalam hidup dia even tak bawak pun dia tak mengamuk sangat. Bila tengok anak2 orang lain yang tak boleh berenggang dengan bantal busuk, den tak rasa benda tu elok untuk di pratikkan. Kadang2 tengok pergi majlis kawen.. usung bantal busuk.. klinik.. supermarket.. senang cakap kat mana  budak tu pergi bantal busuk dia mesti usung sekali.

Bukan la nak hina atau nak pandang jijik.. kadang2 bantal tu tahap kecomotan dia tu orang tengok pun tak sanggup apatah lagi nak peluk. Yelah.. dah macam peta harta karun je.Lepas tu usung merata2.. kadang jatuh atas tanah.. jatuh atas lantai berhabuk.. jatuh kat tempat2 yang tak sepatutnya.. kemudian budak tu peluk cium & gigit pula. Biarlah kita ajar dari awal bantal busuk adalah barang peribadi yang bukan untuk di bawa ke hulu hilir menjadi tatapan orang lain.

Macam lala.. walau kat rumah dia perlukan bantal busuk dia untuk berguling & tidur tapi kalau kat luar takde pun tak jadi masalah. Balik kampung pun dia tidur takde bantal busuk dia ok jer. Takde mengamuk atau merengek. Tapi balik rumah barang pertama dia cari bantal telinga dia la.. Sebab den tak pernah ajar lala untuk usung bantal busuk ke hulu hilir. Untuk kebaikkan si anak jugak mak bapak dia.

Apapun walau nama bantal busuk jangan sampai tak pernah basuh bantal busuk anak nak2 lagi yang jenis tak bersarung tu macam bantal lala ni. Bukan susah nak basuh.. campak dalam washing machine jer. Hahahaha.. even tak nampak peta dora the explorace tapi kalau tak basuh bau jeruk jugak la kan. kekekekeke

8 comments:

  1. huhu moon pun dah tua bangka cam ni pun ada bantal busuk gak.. bukan satu.. tapi sampai 8.. tapi idak lerr berpeta2...jaga jugak laa bantalnya tu kan... klu xde bantal busuk..xlena tido jawabnya... huhu

    ReplyDelete
  2. betul tu..kbnykan ida kalau g rumah org..ade je ibu2 yg bagi bntal busuk utk anak2..sllunya ank patung la,prmpuan normal la tp ni lelaki pun ade..kepit la ngn ank ptung tu, time minum susu time tidur..alhamdullilah ank2 ida memang xdiajar agknye sbb mnyusu bdn

    ReplyDelete
  3. hehe...setuju sangat dengan entry ni
    kalau cam afif sampai sekarang cari banatl busuk nak tidur
    tapi kalau tdo rumah orang tak adalah dia cari
    boleh aje tido dengan aman
    saya ikut petua mak suruh basuh bantal tu bagi tak ada bau yang buat dia teringat
    mujur juga bukan bantal jenis kekabu tu =)

    tapi saya tengok ada anak kenalan, dia kemaruk lampin
    lampin tu dah tak berupa lampin, bau usah cakaplah
    tengok ke mana aje dia hurung, terbit pula rasa kesian kat budak tu

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah anak saya takde bantal busuk,.

    ReplyDelete
  5. maisara pun ada bantal busuk.ada kain busuk juga besar sapu tangan nipis melayang je kain nya..tapi untuk tidur je dia guna bantal dan kain tu..jalan2 dia tak bawak..dia kata malu.hehehe..akak pernah tengok ada budak siap bawak selimut busuk lagi masa pi klinik dulu.selimut besaq tu..yang tebal macam toto tu..pernah cerita kot kat blog akak..teringat sampai la ni sebab pelik sangt..

    ReplyDelete
  6. hahaha....aku mula berpisah dgn bantal busuk bila anak sulung aku lahir...tapi bantal busuk tu ada lagi sampai skrg....

    ReplyDelete
  7. akak dulu ada bantal busuk sampai darjah 6
    tapi takdelah nak usung ke sana ke mari, ihiks
    just feelin2 kat rumah jer ^_^

    ReplyDelete
  8. Hahaha....nasib baik anak-anak saya tak turut perangai saya. Saya dulu ada bantal busuk tapi tak la sampai usung ke sana-sini . Cuma malam-malam ja mesti ada. Satu hari tu terus tak jumpa, emak kata tikus bawak lari...heheh

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!