CUCU NAKAL 4 TAHUN BAKAR RUMAH NENEK

11/25/2015 01:26:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

CUCU NAKAL 4 TAHUN BAKAR RUMAH NENEK. Sejak dua menjak ni ada jer post pasal mengulit kenangan bersama atuk & nenek.. atuk & nenek zaman dulu memang beza sangat dengan atuk & nenek zaman sekarang. Almaklum la zaman dah berubah.. nenek & atuk pun turut berubah bersama peredaran zaman. Yang best nenek dulu2 ni.. Memang kita takkan dapat kat mana2. Kalau duduk rumah nenek ni.. Paling best. tapi aku ni lepak rumah tok (nenek) aku.. jadi nakal pulak. Mana tidaknya sampai hangus rumah tok aku di buatnya.


Alkisahnya... Masa tu aku memang kecik sangat 4 ke 5 tahun kot umur aku masa tu. Biasa la masa tu arwah tok masih ada tapi dah tak kuat sangat. Aku suka lepak kat tilam tok ni. Sambil tengok dia hisap rokok daun. Bila dah hisap rokok daun ni ada la mancis kan. Bila tok tak ada aku & kakak aku pulak take over benda2 tu semua. Kakak aku la konon buat magic bakar mancis sampai ke hujung. Aku ni nak tiru.. bila bakar mancis sampai kena jari aku, sakit aku campak jatuh atas bantal terbakar. Dah terbakar nak padam api letak kain pulak atas tu makin marak api. Apa lagi.. bila dah terbakar kakak aku awal2 lagi lari balik rumah tinggal aku sorang2 dalam rumah terbakar. Aku dah tak berapa ingat macam mana aku keluar tapi yang aku ingat aku nampak alang2 rumah yang terbakar tu. Aku rasa macam bomba ke sapa lelaki yang bawak aku keluar dari rumah yang sedang terbakar. tak tau la ingatan aku ni betul ke tidak sebab aku terlampau kecik masa tu tapi itulah yang aku ingat. Yang tok aku kalut nak masuk rumah bila terbakar sebab dia ingat cucu2 dia ada dalam rumah lagi. Ya Allah kasihnya Tok.. Dia tak fikir rumah dia sedang terbakar tapi yang dia risau cucu2 dia kat dalam padahal cucu2 dia dah selamat balik rumah menyorok takut.

Tu lah nenek @ tok.. Sayangnya mereka pada cucu tiada tandingan. Tapi tok & nenek2 zaman sekarang sebab mungkin sibuk dengan kerjaya atau urusan peribadi mungkin masa dengan cucu tu kurang rapat. Mesra pun mungkin segelintir tak semesra nenek2 zaman dulu yang sentiasa menghiburkan dengan cerita dogeng rakyat. Nenek sekarang mana ada nak cerita dogeng rakyat dah.. Sibuk bersosial di laman sosial katanya.

Sebab tu zaman sekarang tak banyak nenek yang macam ni dah >> Yang Kita Mungkin Tak Dapat Lagi dari Nenek Zaman Sekarang << Bila baca artikel ni confirm korang akan mengalirkan airmata teringat nenek masing2 bagi yang sempat ada memori dengan nenek la. aku pun sebelah ayah je sempat merasa kasih sayang tok ni.. Sebelah mak aku sebab tok aku dari mak aku kecik2 lagi dah meninggal. Kira seimbang la sebelah Ayah cuma sempat kenal tok.. sebelah Mak sempat jugak sampai tingkatan 2 dengan tokwan.

Apapun.. Biarpun atuk & nenek kita mungkin dah lama pulang ke pangkuan Ilahi namun kenangan dengan mereka adalah sesuatu yang mungkin akan buat kita rindu sepanjang hidup. Kasihnya atuk nenek ni.. Kasih yang tiada sempadan. Al fatihah buat tok & tokwan.. Moga Allah mengampuni dosa2 mereka & tempatkan mereka di kalangan orang2 yang beriman.

1 comment:

  1. Uhuh...pembakar rumah rupanya dia! Nasib baik juga nak kongsi cerita di sini. Sekurang-kurangnya Suria bila ada cucu nanti bolehlah storymory macamana nek cun depa ni pernah membakari rumah moyang depa! Aha, dah start nak guna bahasa baru ni! Jealous punya pasallah sebab baca entri sebelum ni, eh selepas ni!

    Nenek dan atok zaman sekarang takda masalah nak bercerita kisah dongeng/rakyat lagi. Mereka sendiri tak tahu pun apa-apa cerita macam tu macamana nak sampaikan pada cucu pulak!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com