MENGENALPASTI WARNA DARAH HAID SAMADA NORMAL ATAU BERMASALAH

3.11.16 Suria Lekatlekit 4 Comments

MENGENALPASTI WARNA DARAH HAID SAMADA NORMAL ATAU BERMASALAH. Bagi seorang perempuan yang dah akil baligh ni, haid adalah rutin biasa setiap bulan. Tak payah nak buat buat terkejut beruk lagi la tetiba tengok kat underware ada kesan darah kan. Konon2 macam kali pertama pulak datang bulan. Menyampah tau!!


Darah haid biasanya berwarna seperti darah biasa iaitu berwarna merah, coklat ataupun keruh. Jika selain dari warna- warna ini, ia bukan darah haid. Kena tahu jika keluar darah yang berwarna hitam mungkin petanda yang tidak baik. Nak2 lagi kalau keluar pada waktu yang bukan waktu biasa anda datang haid. Mungkin ia ada kaitan dengan masalah kesihatan. Ia di kenali sebagai darah istihadah atau darah penyakit.

Ada 5 jenis warna darah haid yang biasanya keluar ketika haid.. coklat gelap, merah, merah hati @ cranberry, oren & hitam. Setiap warna ni ada sebabnya kenapa ia keluar dalam warna tersebut..

1. coklat gelap
Ia di sebabkan darah tersebut dah di simpan dalam rahim dalam tempoh yang lama. Biasanya akan keluar pada waktu pagi

2. Merah
ia bermaksud normal.

3. Merah hati @ Cranberry
Warna ini menunjukkan ia sihat & normal. Biasanya akan keluar pada hari kedua haid.

4. Hitam
Ia mungkin petanda tidak sihat. Mungkin ada jangkitan pada rahim anda. Biasanya akan keluar pada hari ke empat bersama dengan darah warna merah.

5. kuning/Oren
darah berwarna kuning selalu akan kelihatan bercampur dengan lendiran yang keluar dari rahim. Ia bukan petanda yang sihat. Mungkin ada jangkitan. Segeralah mendapat pemeriksaan lanjut.

Walaubagaimanapun, wanita moden zaman sekarang berhadapan dengan perubahan corak kehidupan pemakanan serta suhu persekitaran yang berbeza hingga mempengaruhi aliran haid.Penggunaan pil perancang atau suntikan pencegah kehamilan juga menyebabkan hormon tubuh menjadi tidak seimbang. Ia akan memberi kesan seperti kitaran haid tidak menentu hingga mengelirukan wanita untuk menentukan ia darah haid ataupun darah istihadah.

Darah haid hitam kebiasaannya akan keluar tanpa disedari atau secara disedari. Namun kadangkala, akibat kepekatan darah haid yang tinggi, ia akan menyebabkan darah haid yang keluar berwarna hitam dan berketul-ketul. Tentunya ia sangat sakit tatkala keluar dari vagina sekaligus terjadinya senggugut yang luar biasa. Tubuh badan akan menghasilkan bahan anti gumpalan bagi memastikan darah haid dapat keluar dengan sepatutnya, tetapi memandangkan darah haid anda berwarna hitam serta berketul-ketul, adalah lebih baik untuk membuat pemeriksaan doktor berkenaan dengan hal ini. Di samping itu, masalah darah haid hitam juga berpunca daripada beberapa faktor, antaranya stres, emosi melampau seperti suka ataupun sedih, perubahan berat badan ataupun aktiviti fizikal yang keterlaluan & pengidap anemia juga.

Semoga info ni dapat memberi manafaat kepada kaum wanita di luar sana untuk mengenalpasti warna darah haid anda samada normal atau bersamalah. penting ok! Jangan ingat asal berdarah setiap bulan tu dah ok.. Belum tentu. warna juga menentukan samada sihat atau tidak.

4 comments:

  1. nice share sis ! memang berguna.. dah lama nak tau hehe
    https://mellyacrayola.blogspot.my

    ReplyDelete
  2. Warna akan berubah ikut hari... Bukan warna je.. bau pun kena pastikan ianya betul darah haid... Bukan darah penyakit..

    ReplyDelete
  3. Dah baca ni baru saya tau.
    Intresting.

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian ya. walaupun dh tau, ni mcm ingat kembali.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!