PANAS! BLOGGER DI JADIKAN ASKAR UNTUK BERPERANG SESAMA SENDIRI HANYA KERANA DUA PIHAK BEREBUT 1 PRODUK

1.11.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

PANAS! BLOGGER DI JADIKAN ASKAR UNTUK BERPERANG SESAMA SENDIRI HANYA KERANA DUA PIHAK BEREBUT 1 PRODUK. Sejak semalam kontroversi ni bermula bila ramai blogger termasuk aku dapat satu email dari pihak pengedar satu produk 'tettttttttt' ni. Katanya ada orang menciplak produk mereka & menyebarkan gosip kononnya produk depa dah tukar nama, label & packaging. Lepas tu upah blogger untuk review produk tu. So,mereka mempertikaikan Integriti blogger yang menulis review produk yang di tuduh tiruan tersebut.


Aku salah seorang blogger yang terlibat dalam review berbayar produk yang di katakan tiruan. Malah sebelum ni pun aku pernah buat review berbayar untuk produk yang menuduh produk dia di ciplak. Kiranya dua2 produk tu aku dapat review berbayar. Dalam kedua dua review tersebut pun tak ada kaitan antara satu sama lain. Umpama review untuk dua produk berbeza yang mungkin secara kebetulan mempunyai fungsi & kegunaan yang sama. Tu biasa la.. Banyak je produk dalam dunia ni ada fungsi yang sama tapi berlainan jenama. Dalam review produk yang di katakan tiruan tu.. Tak ada pulak kami di minta menulis atau claim produk tu adalah produk yang sama cuma berubah nama, label & packaging. Kami pun di larang berbuat demikian.. walaupun mula2 kami confuse jugak produk tu macam nak sama tapi tak serupa. Seperti yang di minta review di tulis adalah untuk memperkenalkan produk tersebut bukan seperti yang di tuduh oleh pihak satu lagi iatu blogger menulis produk dia konon dah bertukar label & packaging. So jangan mempertikai Integriti kami sebab kami review tidak mengaitkan langsung dengan produk pihak yang menuduh tu. Kami tidak pernah tahu apa masalah dua pihak tu. Kami hanya buat kerja bila di bayar.

Bila Dua pihak berebut originaliti 1 produk, depa guna blogger untuk fight. Blogger ni pun satu hal punya perangai.. Macam depa tau semua konflik yang berlaku antara dua pihak tu.. terus claim blogger yang tulis review pasal produk yang di tuduh ciplak tu sebagai review produk tiruan. Benda ni memang effect silaturrahim antara blogger padahal masalah ni sebenarnya bukan masalah blogger pun. Masalah depa bergaduh, libatkan blogger. Masalah dalaman dorang kita tak tahu kita tak payah nak cakap. Siapa ori siapa fake.. selagi tak ada bukti kita tak ada hak nak judge. Kalau betul yang pihak tu jual produk tiruan mustahil dia berani mengeluarkan kenyataan secara umum untuk pertahankan produk dia. So kat situ kita boleh nampak.. sebenarnya bukan isu fake atau original tapi mereka ada masalah dalaman yang kita tak pasti apa masalahnya.

Tak pasal - pasal blogger terlibat dalam permasalah mereka. Ni boleh jadi bergaduh jugak di kalangan blogger bila sebelah pihak menuduh sebelah pihak lagi buat review produk tiruan. Ia boleh menjejaskan jugak kredibiliti blogger.  Aku pun pernah jugak kot menulis pasal produk si nun tu pasal original & fake ni tapi takde la menyebut apa2 nama produk. Cuma yang di tulis & di siarkan dalam entri tu adalah cara bagaimana mengenalpasti produk original & tiruan je. Kalau betul produk tersebut adalah tiruan lampirkan bukti beserta report polis ke kpdnkk ke, atau apa2 bukti yang mengukuhkan tuduhan. At least ada report tu.. kita tahu la. Tuduhan tanpa bukti adalah gosip liar semata mata. Kalau betul bagi bukti, meh aku tolong tulis review balik. Buat apa nak takut kalau betul & ada bukti yang membetulkan segala tuduhan tu. Tapi tetap kena bayar jugak la sebab aku buat kerja kan... hehehehe

Untuk blogger yang dapat review berbayar.. katanya lumayan jugak untuk menulis pasal isu tiruan ni... Rezeki korang. Tulis la kalau korang rasa mereka di pihak yang benar cuma jangan sinis blogger yang tulis review produk yang di tuduh tiruan sebab korang cuma menulis mengikut detail yang di beri client tanpa ada lampiran apa2 sebagai bukti. Kita sama2 blogger kot.. kalau korang dapat review berbayar produk yang di tuduh tiruan tu pun aku yakin korang tak tolak jugak. Cuma korang tak dapat korang nak sinis2.. konon blogger tulis review produk tiruan sedangkan tiruan atau tak, siapa masih tak dapat nak buktikan dengan pengesahan rasmi dari pihak yang sepatutnya. Sebab produk tu pun nama berbeza, label berbeza & packaging berbeza walau nampak macam nak sama tapi tak tetap tak serupa. So, produk tu boleh jugak di claim produk yang berbeza.

Apa yang aku nampak sekarang masalah ni adalah masalah dalaman syarikat mereka sebab apa yang aku dengar la.. mereka ni adalah share partner. Mungkin ada perbezaan pendapat ke hapa mereka bergaduh.. Dari sok sek sok sek.. dengarnya pihak yang di tuduh mengeluarkan produk tiruan tu dah memfailkan saman. So kita tak payah buat apa2 spekulasi, tunggu je apa yang berlaku seterusnya. Tapi tu la sebab depa bergaduh tetiba blogger pulak di jadikan askar untuk berperang review. Hope blogger yang dapat review dari dua pihak yang bergaduh ni tak bergaduh.. Tulis je jangan menyindir atau sinis sebab kita sama2 buat kerja. Cuma risau apa yang kita yakin benar tu boleh jadi tak benar sebab macam aku cakap.. Masih tiada bukti yang mengesahkan tuduhan tersebut betul atau salah. Kita cuma bekerja.. kadang2 kita sendiri pun tak ada kuasa untuk mengesahkan apa2 berkaitan sesuatu produk tu. So, kita tak perlu dabik dada fakta yang kita dapat tu adalah 100% sahih & benar. Bila jadi isu macam ni.. memang agak sensitif untuk di perkatakan melainkan ada bukti yang sahih.

Moral of the story.. kat sini aku tak mengesahkan siapa betul atau siapa salah sebab aku sendiri tak tahu & tak ada bukti nak di tunjukkan. Hope dua pihak yang bergaduh berebut originaliti 1 produk tu ada penyelesaian yang baik. Sayang bisnes orang melayu baru nak maju, dah bergaduh macam tu.

2 comments:

  1. alahai... masalah juga macam tu... dah terbabit sekali dengan blogger pula..

    ReplyDelete
  2. Betul, sekarang ni bukan boleh percaya cakap-cakap mulut. Orang yang mengeluarkan produk fake tak berani nak pertahankan produk mereka secara umum siap bagi detail semua. Lagi pun sekarang macam-macam ada, yang mengaku original pula tak berani nak dedah maklumat. Kan nampak terbalik tu.

    http://farid108.blogspot.my/

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!