JANGAN ROSAKKAN MALAM PERTAMA PERKAHWINAN TANPA LAKUKAN PERKARA NI SEBELUM KAHWIN

21.12.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

JANGAN ROSAKKAN MALAM PERTAMA PERKAHWINAN TANPA LAKUKAN PERKARA NI SEBELUM KAHWIN. Musim cuti sekolah memang dah sinonim musim orang kahwin atau bahasa nakal cakap musim mengawan. Hahahaha... Jahat tau cakap macam tu. Sebab kahwin ni bukan semata mata nak halalkan aktiviti mengawan tu... erkk.. macam tak sedap pulak sebut mengawan kan? Macam menghaiwankan pasangan yang berkahwin je. Ok ok.. kita tukar. Sebut istilah yang lebih mulia bersama. hehehehe

Gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Bila nak kahwin ni apa sebenarnya yang pasangan tu akan fikir?? Kebanyakkan orang selalu tak fikir apa yang perlu dia tanggung & jawab sebab banyak orang akan fikir.. Bila kahwin benda tu akan auto kau buat tanpa gagal. Confident level tu tahap bunuh diri ok! Macam nak pikul tanggungjawab seorang suami semudah kau pikul tong gas jer.. Beban berat yang kau akan rasa sekejab lepas tu hilang. Banyak yang akan fikir.. Macam mana la 'Malam Pertama' nanti. Selalunya perempuan ni gemuruh la bab tu.. Malu, takut, risau.. Macam rasa nak lari nyorok bawah katil. Lelaki normally banyak bersikap tak sabar bab2 tu kan.. Alah ngaku je la. hehehehehe

Tu yang kebanyakkan orang akan fikir bila nak kawen. Menghalalkan apa yang haram. Dia tak fikir nak lalui hidup sepanjang perkahwinan tu macam mana. Perancangan masa depan tu kena ada at least sebelum kahwin kau dah kena buat benda2 macam ni >> Yang Merancang Nak Kahwin, Ini Yang Perlu Anda Buat Sebelum Malam Pertama << Kalau yang ni kau tak buat persediaan mungkin malam pertama kau jadi kenangan pahit hahahaha. Orang bermanja manja korang bercakaran sesama sendiri sebab tak prepare benda2 ni sebelum kahwin. Jangan ingat benda ni tak jadi isu ok! Sebelum kahwin maybe bukan isu selepas je ijabkabul mungkin jadi isu besar. So, penting tau untuk buat persediaan perkara perkara ni.

Pada yang tengah merancang perkahwinan tu.. tak payah beriya sangat berabis untuk 1 hari. Buat ikut kemampuan sendiri bukan ikut kemampuan orang. Kau tengok orang buat pelamin 7 tingkat kau pun nak buat tapi budget kau takat bersanding atas kerusi je. Jangan dok pegang sangat pendapat 'kawen hanya sekali' membuat korang berabis apa yang ada. Kalaupun kawen hanya sekali korang bukan nak hidup bahagia hanya sehari, ye dak. Jadi pastikan lepas kawen korang tidak terbeban dengan hutang bertahun tahun hanya kerana 1 hari menjadi raja sehari.

Moral of the story.. Sekarang ni banyak pembaziran dalam majlis perkahwinan sedangkan apa yang kita buat pada dasarnya adalah perkara yang baik & mencari keberkatan tapi sampai dah membazir & berlebih lebihan mungkin keberkatan tu hilang. Renung renungkan.. selamat beramal.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *