MUNGKIN INI KAITAN MALIKA DENGAN WAN PEAH DALAM MISTERI WAN PEAH EPISOD AKHIR

30.3.17 Suria Lekatlekit 1 Comments

MUNGKIN INI KAITAN MALIKA DENGAN WAN PEAH DALAM MISTERI WAN PEAH EPISOD AKHIR. Semalam adalah episod terakhir drama slot seramedi TV3 Misteri wan peah.. Penuh la news feed FB aku. Masing2 terpinga pinga sebab ending drama Misteri Wan Peah tu agak tergantung & masih ada misteri yang belum terbongkar. Masing2 meluahkan perasaan tak puas hati dengan ending macam tu.. Sabaq cheq. Ada sebab kenapa drama tu ending dia tergantung macam tu.. Sebab katanya ada sekuel kedua... Mungkin akan di rungkai misteri tu dalam sekuel kedua nanti la kot.


Ramai yang tak berapa faham lagi tentang wan peah.. Dalam episod akhir semalam.. Tetiba muncul watak hantu yang sama macam Hantu Malika watak dalam drama anak buluh betong dulu. Kalau hangpa tak pernah tengok drama Anak buloh betong tu.. Hangpa google nanti na... Cheq nak cerita pasal Misteri Wan Peah ja. Masing2 tertanya apa kaitan Malika tu dengan wan peah? Kenapa Malika cakap Wan Peah langgar perjanjian.. Meh sini aku nak buat spekulasi sikit mengikut apa yang aku rasa...


Ada satu episod dalam drama misteri wan peah.. episod tu flashback. Mak kepada wan peah marah & tak puas hati sebab orang kampung mula mengata & buat fitnah pasal wan peah kononnya wan peah ni membela saka & ada mengamalkan ilmu penunduk lelaki (ilmu pengasih). So mak dia terus haramkan dia keluar rumah waktu siang.. Dia hanya boleh keluar pada waktu malam.. Dia terpaksa akur dengan perintah mak dia. So selama tu wan peah tak pernah keluar rumah lagi waktu siang buat orang kampung ingat dia dah mati. Bila depa mula nampak kelibat wan peah waktu malam... depa mula rasa fitnah pasal wan peah membela saka & amalkan ilmu salah tu betul. Sebab depa ingat wan peah dah mati.. maka depa anggap apa yang depa nampak tu hantu wan peah.. Tu yang masa cikgu siti pindah ke kampung kuala pari hilir & menyewa rumah sebelah rumah wan peah.. semakin kerap kelibat wan peah orang nampak. Sebab wan peah mula keluar rumah dah masa tu.

Bila semuanya dah terbongkar & orang kampung dah tahu wan peah sebenarnya masih hidup & tinggal dalam rumah tu. Di jaga oleh ramli, anak angkat wan peah tu.. Barulah wan peah mula keluar siang hari & berani tunjuk muka terang terangan pada orang kampung. Dalam episod akhir bila wan peah mula keluar rumah waktu siang.. Muncul hantu yang masing2 nampak macam Malika tu kacau wan peah sebab dia kata wan peah langgar janji. Aku syak.. janji yang dia maksudkan tu.. Larangan wan peah keluar siang hari la. Aku syak hantu yang dok kacau wan peah dalam episod akhir tu adalah saka peninggal mak dia untuk jaga wan peah. Babak last 3 sekawan Li kelubi, Ghani Gagap & Yeh kumbang yang lalu depan rumah wan peah.. tetiba muncul hantu malika & depa jerit nama Wan Lijah tu aku syak wan lijah adalah mak wan peah. Sebab aku tak sure nama mak wan peah dalam drama tu apa. Sebab ada nama wan jugak.. Maybe kalau bukan mak pun keturunan wan peah jugak la kan. Satgi aku google hahaha..

memang ending dia masih tergantung.. Aku cuma agak je cerita dia macam tu. Sebab bagi aku setiap babak even babak flashback mesti ada kaitan punya dengan perjalanan cerita tu. Takkan sesaja mak wan peah nak buat larangan wan peah hanya boleh keluar waktu malam.. Tak ke pelik. Kalau dia nak jaga anak dia dari di apa2 kan orang kampung rasanya waktu malam lagi bahaya ye dak? Mesti ada sebab & misteri di sebalik tu rasanya akan di rungkai dalam sekuel kedua nanti. So kalau betul ada sambungan lagi misteri wan peah.. sama2 la kita tengok. Betul ke tidak hantu malika tu adalah saka peninggalan mak wan peah untuk jaga dia... hehehehehe

1 comment:

  1. hahaha ohh baru pahamm. Terbaik ah kak suria! hehe

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *