RAMAI ORANG DENGKI & INGIN MENJATUHKAN PRODUK TEMPATAN??

11/17/2017 09:44:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

RAMAI ORANG DENGKI & INGIN MENJATUHKAN PRODUK TEMPATAN?? Lama tak tulis segmen kupas kupis & kopek lekatlekit ni kan? Nak tulis berkaitan isu isu semasa ni dia kena time otak tengah fresh baru boleh membuahkan pendapat yang bernas katanya. Kalau otak tengah serabut satgi bahasa dia pun jadi kelam kelibut hehehehe. Masa mendraft entri ni hati agak tenang so, bahasa dia juga indah untuk di tatap hehehehe.

Sehari dua ni kecoh pasal KKM ambush kedai kosmetik seorang founder produk ni saya namakan dia krimK bukan KimK ok! Malas la nak sebut nama satgi mai pulak satu surat ajak dating kat court pun payah jugak kan? Rasanya ramai pun sedia maklum la produk apa kan.


Kesalahan dia memang jelas nyata terang tanpa perlu bersuluh.. Iatu produk tidak berdaftar dengan KKM.

Memang founder dia nampak agak kecewa dengan kejadian tu.. Katanya modal produk dia yang kena rampas tu cecah ribuan ringgit juga. Ribuan ringgit tu banyak juga. Produk tu katanya dia ambil di luar negara yang dia buat secara homemade oleh orang tempatan sana. Depa claim sebagai produk organic tapi ada juga la saya terbaca yang pengedar produk tu terang terang declare yang produk tu mengandungi 0.2% merkuri. Dah celah mana pulak kan organic kalau dah bercampur dengan bahan kategori logam berat ni. Tapi yang saya baca declare dari pengedar.. Statement dari pengasas dia memang saya tak nampak kat mana - mana.

Jujur sungguh pengedar produk ni bagitau siap siap krim ada merkuri. Normally produk ada merkuri memang menjanjikan kesan seawal 3 hari. Dia dah bagitau hangpa pun jangan la jadi bendul sangat. Merkuri memang tidak di benarkan dalam produk skincare

Biasa la.. bila produk kena rampas bagai.. akan timbul isu orang melayu dengki dengan orang melayu. Sama kes dengan doktor pendakap gigi palsu tu dulu. Depa pun guna alasan yang sama.. orang khianat, KKM kejar KPI bagai..

Penguatkuasa KKM akan bertindak atas aduan orang awam. Kalau tak ada aduan depa pun tak ambush mana2 premis jual produk ni. So, di sebabkan tu ada segelintir pengasas produk tempatan ni menggunakan alasan orang dengki dengan perniagaan mereka terutama orang melayu sebab tu mereka di aniaya sedemikian rupa. Tu kira ayat2 meraih simpati & kepercayaan pengguna setelah kredibiliti mereka tercalar.

Tak terkecuali dengan aktivis media sosial yang banyak terdiri dari golongan profesional dalam bidang mereka termasuk doktor, Pharmacist KKM yang berjuang memberi kesedaran kepada orang ramai tentang produk2 yang tidak selamat. Pun akan di cop mohor sebagai pendengki.

Dalam banyak kes local produk yang di rampas KKM.. bukan setakat tidak berdaftar. Ada yang berdaftar tapi mendatangkan kesan kemudaratkan kepada pengguna so bila ramai yang mendapat kesan buruk aduan akan di buat. Adakah ini di katakan dengki? Atau benda ni memang perlu di laporkan kepada pihak berkuasa untuk menyekat pihak mereka dari terus menjual produk merbahaya kepada pengguna? Kalau tiada tindakkan dari pihak KKM confirm la benda tu di jadikan modal untuk menuduh orang lain memfitnah mereka. Harap depa jujur sampai kiamat pun belum tentu..

Dengki apanya kalau dah produk tu berisiko.. Lebih lebih lagi yang tak berdaftar. Kita sendiri tak tau apa ingredient sebenar dia guna dalam produk tu. Pengeluar boleh claim apa saja.. organik la, natural la, selamat bla.. bla.. Gila dia nak bagi tau ada racun dalam produk dia kalaupun ada. Confirm la dia takkan bagitau kalau dia nak jual produk tu kan? Melainkan dia memang dah dapat petunjuk & hidayah dari Allah, dah taubat nasuha tak mau jual lagi produk2 beracun pada orang ramai.. Maybe nak buat permohonan maaf secara terbuka sebelum dia mati, time tu mungkin la kot dia akan berterus terang.. Tapi Maybe masa tu dia kena kanser stage 4 dah kot. Tu tetiba insaf datang tanpa prejudis lagi.

Kalau hangpa jual produk ikut saluran undang undang yang betul,daftar KKM, produk pun dah menjalani analisa di lab & memang terbukti selamat. KKM ambush pun takkan bagi apa2 effect buruk sebab tak ada apa yang boleh di dakwa. Kalau hangpa dah buat semua tu & tetap orang nak buat aduan pada produk hangpa.. Yang tu boleh la cakap dengki tapi setakat dengki ja la depa tak boleh buat apa apa selain dengki. Sebab hangpa ada bukti hangpa jual produk ikut saluran yang betul & produk hangpa ada bukti selamat.

Please la.. Aduan atau pendedahan dari orang awam @ netizen ni bukan kerana dengki. Nak nak lagi di kalangan orang2 yang takde kepentingan pun nak dengki dengan mana2 produk tempatan ni. Apa yang orang adu & dedahkan adalah kerana ingin memberi kesedaran & info kepada orang ramai. Sebab ia melibatkan kesihatan pengguna. Jangan jadi manusia yang jaga muka & buah pinggang sendiri jer.. Ingat anda yang menjual produk akan di pertanggungjawabkan sampai akhirat. Pesanan ni tidak tertakluk kepada pengeluar produk kosmetik sahaja, malah produk - produk lain juga.

Tolong la kasihankan pengguna. Kebanyakkan pengguna local produk ni di kalangan mereka berpendapatan rendah atau sederhana. Keinginan nak cantik tu ada.. Jadi local produk je depa mampu beli. Yelah.. kalau satu set ada 3 -5 item harga baru RM100 atau RM100++ tu di kira murah la. Ada yang lagi murah bawah RM100 pun ada. Tapi tu la bila murah kualiti produk pun.. krik krik je la. Tak semua orang ada knowledge pasal product. Ada yang jenis percaya bulat2 apa yang pengasas atau pengedar bagitau.. So, hangpa di pertanggungjawab kan & akan bersoal jawab di hadapan Tuhan nanti. Ingat tu!!

Kejar harta dunia takkan puas even sampai lubang kubur sekalipun. Tapi apa yang hangpa buat kat dunia, sumber rezeki yang hangpa dapat.. benda tu akan bawa sampai ke liang lahat. Bukan bawa harta berkoyan koyan untuk hidup senang dalam kubur tu tapi jalan hangpa mencari kemewahan dunia tu akan Malaikat soal siasat walau dia dah catat semua kiri kanan.

Moral of the story.. ye ye..saya tau hangpa akan fikir. Mati lambat lagi. So, kumpul dulu harta banyak banyak baru taubat. Silakan nikmati syurga dunia. Jangan saman saya ok. Saya cuma mengingatkan sesama kita bahawa mati itu pasti cuma tak tau bila jer. tak semestinya tunggu tua dulu. Kalau sekarang pun tak berapa nak muda, elok la buat persediaan dah. Dan kena sentiasa ingat.. Syurga & neraka itu wujud. Peace Yo!

P/S : Ia tidak merujuk kepada semua local produk. Konsepnya sapa makan cili dia terasa pedasnya.

2 comments:

  1. kalau dah terbuktu yang sesuatu produk tu berbahaya, jangan teragak2 utk buat laporan. Patutlah sekarang ni banyak sangat penyakit. mungkin sebab produk2 macam ni lah.

    ReplyDelete
  2. kalau difikirkan balik, pengguna juga perlu faham, bila harga murah, semak betul2 kualitinya. kalau murah sangat tu, faham2 je la kenapa. maksudnya bahan atau kos yang dikeluarkan oleh penjual memang murah. nak buat krim ni ada je yang main buat kat belakang rumah tanpa hygiene lagi. jadi berhatilah bila kita sendiri yang mencari produk murah dan ia membawa kepada kualiti yang mungkin murah nilainya.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com