RAKYAT MALAYSIA TUNTUT PEMBELAAN ATAS KEMATIAN ADIB ANGGOTA BOMBA YANG DI PUKUL SEMASA RUSUHAN DI KUIL

12/18/2018 10:00:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

RAKYAT MALAYSIA TUNTUT PEMBELAAN ATAS KEMATIAN ADIB ANGGOTA BOMBA YANG DI PUKUL SEMASA RUSUHAN DI KUIL. Jarang saya mengulas isu ni di facebook tapi memang saya sentiasa ikuti kes Muhammad Adib Mohd Kassim atau lebih mesra di panggil adib seorang anggota bomba yang tidak bersalah di pukul sehingga cedera parah dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya, November lalu. Selepas tiga minggu bertarung nyawa di ICU semalam.. lebih kurang pukul 9.41pm Adib menghembuskan nafas terakhir & meninggalkan kesan luka yang amat mendalam kepada rakyat malaysia terutama ahli keluarga, rakan sekerja & tunangnya.

Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim

Apapun terlebih dahulu saya ucapakan salam Takziah kepada seluruh ahli keluarga Adib, seluruh jabatan bomba & semua sanak saudara, rakan taulanda Allahyarham. Semoga Allah menempatkan arwah di kalangan hamba hamba yang di kasihi. Dia berjihad untuk menjaga ketenteraman awam & terkorban dalam rusuhan tersebut. Innalillahiwainnalillahhirojiun..

Saya tak nak cakap isu kaum ke apa.. Tapi sejak semalam saya dok baca komen2 netizen yang mendesak pihak berkuasa memberi pembelaan sewayarnya kepada kematian adib & menuntut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P. Waytha Moorthy untuk meletak jawatan. jelas terpancar kemarahan rakyat Malaysia tak kira apapun kaum atas apa yang berlaku.

Kes Adib kini dah menjadi kes bunuh.. Sebelum ini diklasifikasikan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan ekoran kecederaan yang dialami oleh mangsa. Kes cubaan membunuh dibawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan ekoran kecederaan yang dialami oleh anggota bomba Muhammad Adib di Seafield, Subang Jaya pada 27 Nov lalu, kini telah diklasifikasikan semula di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuhHope si pelaku menerima hukuman setimpalnya.

Adib yang sepatutnya melangsungkan perkahwinan dengan tunangnya 22 disember ni.. Namun Apakan daya, Janji Allah itu pasti. Setiap yang hidup pasti akan mati. Kita merancang tapi Allah terlebih dahulu menulis perjalanan hidup & mati kita. Semoga Tunang Adib kuat & tabah hadapi ujian besar ni.


Apapun sebagai orang awam & rakyat Malaysia saya juga berharap hukuman berat keatas semua pesalah. Moga tiada hak istimewa di beri kepada pesalah pesalah yang memukul & menyebabkan kecederaan parah anggota keselamatan yang menjalankan tugas sehingga meninggal dunia akibat dari kecederaan yang di alami. Memang tengok muka seseko rasa macam nak tunjal tunjal kepala. Tapi sebab negara kita ada undang undang.. Biar undang undang menghukum mereka. Kalau kita hukum depa.. kita pulak kena tindakkan undang undang nanti.

Antara Suspek kes pukul anggota bomba semasa rusuhan di kuil.

Moral of the story.. Jangan kerana nila setitik kita menghukum sesuatu agama & bangsa tu. Sebab yang jahat ada sekumpulan perusuh dari satu kaum & agama bukan keseluruhan bangsa & penganut agama tersebut.

1 comment:

  1. Moga mereka yang bersalah mendapat hukuman yang setimpa hendakNYA.

    Salam takziah buat keluarga arwah. AlFatihah.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com