AZAB SANGAT KE BILA KENA MINUM AIR GULA SEMASA MENGANDUNG @ HAMIL?

12/21/2018 10:20:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

AZAB SANGAT KE BILA KENA MINUM AIR GULA SEMASA MENGANDUNG @ HAMIL? Saya selalu baca pengalaman ibu ibu mengandung yang kena minum air gula. Majoriti cerita mereka memang macam menakutkan sangat air gula tu. Apa yang di gambarkan rasa air gula yang pihak klinik suruh minum memang sangat sangat teruk yang bukan semua orang mampu & berjaya minum. Sampai ada yang marah2 bila di paksa juga minum.

Air Gula. Sumber Google

Sebelum saya mengupas kupis & kopek dengan rakus isu ni.. Meh sini saya kongsikan sedikit info apa tujuan minum air gula semasa mengandung ni? Adakah pihak klinik sengaja nak kenakan ibu ibu hamil? Amboi macam jahat sangat pulak kan tuduhan tu. Sebelum hangpa buat spekulasi bukan bukan sedang elok la saya bagi penjelesan dulu.

Tujuan Minum Air Gula atau Ujian MGGT (Modified Glucose Tolerance Test) kini wajib untuk ibu mengandung yang berisiko kencing manis & mengandung di usia 25 tahun keatas.

Siapa yang wajib minum air gula? 

➠wanita dalam kategori obese dimana BMI mereka lebih dari 30
➠wanita dengan sejarah diabetes gestasi
➠wanita yang pernah hamil bayi besar
➠wanita dengan keluarga yang mempunyai sejarah kencing manis
➠wanita berumur 25 ke atas
➠wanita yang pernah mengalami keguguran atau bayi meninggal dalam kandungan

Sebelum minum air gula ni para ibu di minta untuk berpuasa malam sebelum tarikh temujanji. Normally kena start puasa pukul 10 malam sehingga keesokkan harinya. Sehingga selesai sampel darah di ambil.

Darah pertama akan diambil iaitu fasting blood sugar, kemudian ibu mengandung akan diberi minum air gula pekat (75gm glukosa dan 250ml air). Air glukosa yang diberi oleh klink kerajaan biasanya tidak berperisa dan sedikit suam.

Azab sangat ke rasa air gula ni? Entahlah dia bergantung pada individu juga. Sesetengah klinik ada bagi air gula yang berperisa sesetengah tidak. Pengalaman saya sendiri yang kena minum air gula bukan sebab ada masalah apa2. Almaklum la umur I kan 25 tahun setengah (sila jangan percaya) so kena la minum air gula ni. Air gula yang saya minum ni tanpa sebarang perisa.

Rasa air gula pekat je.. Tak ada apa yang azab sangat. Alhamdulillah boleh minum senapas tanpa muntah, mual atau loya. Boleh bertahan tanpa bilas dengan air kosong sehingga sampel darah kedua di ambil. Tapi memang sebelum minum tu dok baca pengalaman orang lain minum air gula macam azab sangat. Allahu cuak jugak. Jenuh juga berzikir sebelum minum ni. Nak2 lagi terfikir lepas tu nak kena hadap 2 jarum suntikan yang memang menjadi fobia saya dari kecik kan.

Tapi Allah permudahkan.. Semuanya selesai dengan mudah. Kadang kadang yang buat benda tu jadi sukar adalah mentaliti kita yang terhasut dengan cerita cerita orang lain. Ada saya pernah baca siap marah nurse paksa juga minum even dia tak mampu nak telan air gula tu sebab muntah. Menyalahkan pihak kakitangan kesihatan yang seolah olah macam nak aniaya mereka dengan paksa juga minum air gula ni.

Depa pun tak ada kepentingan nak aniaya ibu ibu mengandung ni. Bukan dari arahan nurse pun. Ia untuk memastikan tahap kesihatan ibu yang sedang hamil. Tak ada sebab langsung lahai depa saja nak kenakan orang. Kat klinik gomen tu nak nak lagi kat department ibu & anak rasanya hari hari full pack. Jadahnya depa nak menambah kerja dengan buat benda yan bukan keperluan depa.

Tips saya masa nak minum air gula ni doa kepada Allah supaya mudahkan, Baca doa nabi yunus (sebab risau kan dok membayangkan benda tu macam susah sangat nak buat), baca bismilillah, tahan nafas & minum sekali teguk sahaja. Insya Allah.. Anda mampu melepasi fasa getir ni dengan mudah. kekekekeke.

Moral of the story.. Bila kena hadap benda2 yang menakutkan kita semasa hamil just fikir ia untuk kebaikkan anak yang kita kandung. Macam saya memang tak boleh hilang fobia dengan jarum suntikkan.. sebab tu selepas pregnant anak pertama 7 tahun lepas antara benda saya fikir nak mengandung lagi adalah sebab nak kena hadap jarum suntikan setiap kali check up. See.. betapa takutnya saya dengan jarum suntikan.. Tapi bila dah mengandung saya tetap pergi & hadap sebab fikir ada satu nyawa & anugerah terindah di dalam rahim saya ni. Seorang ibu ni akan jadi berani bila ia melibatkan anak. Percayalah.

3 comments:

  1. Kalau saya, mudah je.. bayangkan air gula tu air masak.. Baca bismillah, tahan nafas terus telan je.. hehehe.. Kalau bayangkan bukan-bukan, tak jadi apalah kan..

    Apa-apapun, moga rutin Suria dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete
  2. Salam Suria, betul ke kena bayar 3 juta kepada kosmetik tati ?
    Kak rosnah, shah alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak.. mahkamah belum putuskan berapa pampasan gantirugi tapi tak sampai la RM3juta

      Delete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com