KORONAVIRUS DAH ADA DI MALAYSIA! VIRUS YANG MASIH TIADA VAKSIN

1/25/2020 02:01:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

KORONAVIRUS DAH ADA DI MALAYSIA! VIRUS YANG MASIH TIADA VAKSIN. Apa yang merisaukan rakya malaysia seperti saya akhirnya jadi kenyataan. Sejak viral pasal koronavirus yang menyerang daerah Wuhan sehingga di isytiharkan darurat. dah pun meragut nyawa manusia.


Virus ni di katakan berpunca dari amalan pemakanan haiwan eksotik seperti ular. Ni la bala yang Allah turunkan kepada manusia yang jenis suka makan benda benda yang tak sepatutnya di makan. memang warga China ni antara spesis pemakanan haiwan eksotik yang pelik pelik sampai koala bear pun depa belasah. apa nak heran kalau nampak depa makan kelawar, anjing, kucing bagai.

ULAR berbisa spesies many-banded krait bermungkinan menjadi punca asalnya penularan wabak koronavirus yang membawa kepada penyakit berkaitan pernafasan yang merebak di China

Sebab tu la Islam menghadkan haiwan yang boleh di makan. Adalah untuk menghindari dari berlaku kemudaratan kepada umat manusia.

tak pa kalau rasa depa jenis pelahap tak boleh nak sekat. tetap nak melantak macam dinasor. Tapi tak bawa masalah kat penduduk dunia lain. Ni bila terkena jangkitan virus macam koronavirus dia bukan effect orang yang makan je.. benda tu bila dah menjangkiti manusia, dari manusia yang di jangkiti tu boleh menjangkiti manusia lain pulak even kami tak menkedarah menatang menatang tu semua. tapi kami tetap berisiko di jangkiti jugak.

laporan juga mendapati bahawa ular terbabit sering dijual di pasaran tempatan sebagai makanan eksotik di Wuhan, sekali gus mengaitkannya sebagai punca wabak itu bermula.

Terasa nipis sangat Iman bila dengar dah ada kes kat Malaysia.. nak nak lagi 3 warga china yang di sahkan positif koronavirus sedang di kuarantin & di rawat di hospital sungai buloh. Katanya 3 warga china tu adalah saudara terdekat yang di sahkan postif koronavirus di singapura haritu. Sedang elok la tu.. Hospital sg buloh pun memang tak jauh sangat la dari rumah aku. Hope Virus tidak menjangkiti sesiapa warga tempatan termasuk petugas kesihatan yang terlibat di sana. Moga Allah melindungi kita semua.

Berikut adalah tanda-tanda (simptom) seseorang itu dijangkiti coronavirus:

⏩Hidung berair (berhingus)

⏩Sakit kepala

⏩batuk

⏩sakit tekan

⏩Demam

⏩Merasa tidak sedap badan.

Apa yang saya baca koronavirus masih tiada vaksin.. macam Influenza yang menyerang baru baru ni masih ada vaksin untuk mencegah yang ni totally kau kena ambil langkah pencegahan secara manual la.

Tiada vaksin untuk virus ini yang boleh merebak melalui pernafasan. Gejala termasuk demam, kesukaran bernafas dan batuk, menyamai simptom banyak penyakit berkaitan pernafasan lain.

Antara langkah perlindungan boleh dilakukan orang ramai untuk mencegah jangkitan coronavirus 2019-nCoV.

Langkah pertama
yang dicadangkan Kementerian Kesihatan (KKM) kepada orang ramai adalah mengamalkan tahap kebersihan diri yang tinggi iaitu kerap mencuci tangan dengan menggunakan air dan sabun atau bahan pencuci tangan (hand sanitizer).

Langkah kedua 
adalah penting sekiranya berada dalam tempoh lawatan ke lokasi-lokasi yang berlakunya wabak ini.

“Jika perjalanan tidak dapat dielakkan, sentiasa bawa bersama penutup mulut dan hidung (mask) serta bahan pencuci tangan.

“Elakkan dari melawat ladang haiwan, pasar menjual haiwan hidup, tempat sembelihan atau menyentuh sebarang jenis haiwan.

“Elak dari mengunjungi tempat tumpuan ramai dan bergaul rapat dengan individu yang mempunyai gejala serta elak dari makan sebarang produk haiwan mentah atau tidak dimasak dengan sempurna,” kata KKM yang berkongsi poster langkah pencegahan yang dikongsi bersama orang ramai menerusi sesawang Facebooknya.

Langkah ketiga 
perlu diambil orang ramai adalah segera mendapatkan rawatan perubatan sekiranya jatuh sakit iaitu mengalami gejala jangkitan pernafasan seperti demam, batuk atau sukar bernafas dalam tempoh 14 hari selepas pulang dari lawatan dan maklumkan mengenai sejarah perjalanan kepada doktor yang merawat.

Hope kita kurangkan aktiviti di tempat awam terutama tempat yang ramai orang & menjadi tumpuan pelancong bagi mengambil langkah pencegahan awal.

Apapun agama semua percaya dengan Tuhan kecuali yang tak percaya kepada agama je. Jadi sama sama kita berdoa semoga di lindungi & virus tersebut dapat di sekat dari merebak & menjadi lebih serius.

3 comments:

  1. Allahu. Tu la kan. Akhirnya sampai jugak Malaysia. Bantu kami Ya Allah 😭

    ReplyDelete
  2. semoga dijauhkan dari segala penyakit. amin..take care

    ReplyDelete
  3. tq for sharing. serius baru tahu yang adik Balqis ni sedang sakit. Kesiannya orang duk pertikaikan. biarlah orang nak kata apa lama2 dh Letih diam le orang tu. huhu...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com