PADAH MENULIS STATUS SECARA RAMBANG DI LAMAN SOSIAL

15.4.14 Suria Lekatlekit 4 Comments

Menjadi seorang aku di alam maya ni rasa berat jugak dugaannya. Yelah.. menjadi seorang yang lancang & lantang bersuara memberi pandangan & pendapat sendiri, kau akan terima kritikan & pujian yang sama banyak. Tapi seperti biasa yang baik, kurang untuk orang highlight tapi yang buruk tu la orang ulang cakap bila ada peluang.

Kadang2 aku tengok bila ada 2 pihak bercakap benda yang sama tapi beza level mereka di mata manusia ada jenis manusia yang terima pendapat tu dengan hati yang terbuka bila keluar dari orang yang level agak tinggi berbanding yang level bawahan. Takde pulak tacing sampai nak bertegur sapa pun tak boleh. Ni bukan aku reka2.. memang aku tengok sendiri kejadian tu & memang berlaku pada aku. Bila aku cakap jadi salah pada dia, bila sipolan yang lebih di kenali cakap benda yang sama boleh pulak dia terima. Kat situ aku nampak betapa dia mengkastakan manusia bila nak menerima teguran. Macam lah yang baik itu semuanya datang dari orang yang ternama & terkenal je.

Ada pulak jenis manusia yang sendiri terasa tapi menyalahkan orang lain dari apa yang di rasa walhal dia sendiri sedia maklum statement yang tak menyebut nama atau identiti sesiapa boleh jadi di tuju pada sesiapa saja. Kenapa sendiri terasa, nak salahkan orang lain. Kalau terasa bermakna memang kita buat benda yang salah orang sebut. Kalau tak rasa salah kenapa nak terasa. Betul tak? Aku pun pernah berada dalam situasi terasa dengan kata2 orang secara rambang tapi Insya Allah takde pulak aku sampai orang tu tegur pun dah tak reply. Tapi benda ni berlaku kat aku bila mereka yang terasa dengan kata2 aku yang sebenarnya tak merujuk pada mereka.. Tapi sebab dia terasa dia macam boikot. Even aku minta maaf & explain pun tetap jangankan nak reply mesej aku kadang2 tegur kat komen box tak kira FB & blog pun orang buat aku macam tak wujud.

Dalam dunia Online ada la beberapa orang (yang aku tahu cuma 2 3 orang jer la) macam terasa hati dengan kata2 aku kemudian buat status sindiran bila aku PM minta maaf bagai.. macam takde harga bagi dorang & seolah olah dosa aku terlalu besar. Ok la.. tak nak maafkan taknak lagi bertegur sapa.. ada pulak aku PM cakap baik siap minta maaf bagai, balas dengan sindiran kat Wall dia. Aku telan je bulat2. Bagi pihak aku apa je salah dorang kat aku, aku maafkan. Bagi pihak dorang aku tak mampu nak buat hati dorang ikhlas maafkan aku cuma aku dah berusaha, jadi biarlah Allah yang tentukan.

Aku akui aku memang ada salah & silap. Kelancangan mulut aku ni pun ada buruk & baiknya. Tapi aku bukan seseorang susah untuk mengucap kata maaf. Aku tak rasa rendah diri pun bila aku perlu meminta maaf. Pada mereka yang pernah marah, pernah anggap aku musuh, pernah pandang aku jahat.. Tanya pada diri korang adakah aku tak berusaha minta maaf kecuali la pada orang yang aku tak perasan aku sakiti hati dia.

Aku cuma manusia.. Jangan anggap aku ni jenis bersuara lantang takde sensitiviti. Seolah olah Hati aku kebal macam besi. Sekuat2 besi.. terhempas berkecai jugak. Memang entri ni dari perasaan aku yang sedikit kecik hati bila sejak dua menjak ni orang bila selisih faham sikit dengan aku akan cakap.. patut la aku suka bergaduh dengan orang.. bla.. bla.. padahal yang betul2 aku nampak anggap bergaduh cuma sorang dua. Selebihnya lebih kepada perbezaan pendapat yang mana dalam isu2 lain kami boleh lagi berbincang & berbual.

Kenapa aku selalu cadangkan orang unfriend aku kat FB bilamana mereka rasa kata2 aku sangat menyakitkan hati.. Bukan aku berlagak tapi aku suka meluahkan pendapat kat laman sosial, aku taknak hanya kerana status2 aku menghidupkan perasaan benci pulak. Lebih baik takde apa2 perasaan dari wujudnya benci.

Dengan rendah diri aku minta maaf pada semua yang pernah terasa hati dengan aku sehingga hari ni pun masih wujud dalam friendlist aku tapi tak lagi bertegur sapa.. Even aku pernah cuba untuk berbaik semula. Aku tak nak sebut nama2.. nanti jadi aib sebab pendapat orang membaca ni berbeza. Kalau mereka terbaca.. harap setelah sekian lama sudi la maafkan aku yang hina ni. Kalau tak boleh pun takpe la.. Terpulang la. Aku pun malu jugak nak terhegeh2 setiap masa padahal puncanya cuma terasa hati pada kata2 aku yang di buat secara rambang hanya untuk satu isu je pun. Walau membuat status secara Umum & rambang di buat oleh ramai orang tapi entah kenapa aku rasa macam jadi salah je kalau aku yang buat. Maybe aku takde geng bisik2 kat online ni kot.. Jadi penyokong tegar takde. Aku jenis berkawan terus kalau tak dari komen2 kat FB atau komen2 kat blog. Nak berlanjutan sms,whatsapp,wechat bagai tu memang takde la. Mungkin tu juga salah satu sebab aku kurang sokongan jadi apa yang datang dari aku semua jadi dosa pada orang lain even orang yang rasa dosa sangat status aku tu pun selalu jer buat status secara rambang macam tu aku tengok ramai jer yang sokong & rasa betul.

Untuk yang baru berkawan.. terima kasih sudi berkawan dengan aku. Aku manusia jadi aku pasti akan buat silap jugak. Andai kelantangan ni memberi kesan sangat pada hati korang, aku minta maaf sebab aku pun sentiasa terkesan jugak dengan kelantangan orang lain tapi yang positif aku semat dalam hati yang mana negatif aku telan & jadi sisa kumuhan je.


P/S : bila berlaku salah faham aku selalu akan delete status atau komen aku yang aku rasa mengundang perbalahan tu untuk tak mengeruhkan keadaan. Kalau aku buat semua tu ketahuilah aku masih ada rasa hormat & anggap mereka sebagai kawan. Aku tak baik, sebab tu aku tak kisah untuk beralah & minta maaf.

** Ini entri yang aku draft beberapa hari yang lepas. Agak panjang.. Aku post sebab aku rasa sangat sesuai dengan keadaan yang berlaku sekarang.**

 P/S : Hari ke 35 (hari ni dah hari ke 37 sebab ni entri draft baru post).. MH370 lenyap dari pandangan kita. Lenyap tanpa tanda.. Lenyap bersama tanda tanya. Moga Allah membongkar semua rahsia menjawab semua soalan & memperlihatkan semua kenyataan.

4 comments:

  1. adat kan kak..bg saya nak marah terasa tu boleh,sebab itu pun perasaan yg wujud dlm hati..tp kita kena belajar cepat sejuk, dan cepat abaikan..lagi2 benda ni random, terrrrkena batang hidung sendiri secara x sengaja..lain lah kalau org tu tuju tepattt2 kat kita, sampai hilang kesabaran n harga diri.. chill kak :D

    ReplyDelete
  2. awat ni cik lekit? tapi memang sungguhlah
    orang memang mudah menyalahkan orang yang outspoken cam cik lekit
    diorang susah nak terima, sebab tu diorang nampak salah aje
    apapun sabo la ye

    ReplyDelete
  3. Salam Mami Lala..

    Huhuh... tak semua serasi dgn kita.. dan kita jgk takserasi dgn sesetengah orang..
    cma pun tak tahu ape sebenarnya yg terjadi antara abby dgn sidia..
    apepun, buang yg keruh amek yg jernih..

    dunia alam maya mcm2 ^^

    ReplyDelete
  4. Akak yg x lantang sgt pun kena jugak mcm tu. Manusia ni mcm2 perangai. Ada yg positif dan negatif terhadap kita. Itu le pelengkap namanya. Akk pun rasa jengkel gak dgn sesetengah frenlist tu. Tp buat dek je la. Lantak deme. Payah sgt, unfrenkan aje.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!