DISEBALIK MAKANAN PEDAS YANG MUNGKIN ANDA TIDAK TAHU

9/17/2015 08:04:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

DISEBALIK MAKANAN PEDAS YANG MUNGKIN ANDA TIDAK TAHU. Di Malaysia ni memang terkenal dengan masakan yang pedas pedas. tak kira apa bangsa sekalipun memang ramai yang suka makan pedas. Sebab tu kadang2 pelancong datang ke Malaysia depa tak berapa tahan dengan makanan tempatan sebab kebanyakkan pedas. Nak buat macam mana dah lidah Malaysia katanya.. Yang acah2 western tak makan pedas tu kadang2 depan orang je. Balik rumah dia belasah sambal belancan sepiring tak toleh kiri kanan dah.

Sumber Google

Ramai yang tak tahu apa yang ada di sebalik makanan pedas ni. Yang dia tahu lagi pedas lagi sedap. Asal makan kena ada benda2 pedas kalau tak selera dia memang jadi kurang. Yang suka makan pedas ini yang patut anda tahu..

Mari kita ke segmen 'tahukah anda.."

Tahukah anda makanan pedas boleh membantu..

1. turunkan berat badan sebab ia meningkatkan metabolisme yang mampu memberi penurunan kepada berat badan. Kajian menunjukkan sebatian utama dalam cili yang disebut capsaicin mempunyai kesan termogenik dan membantu badan untuk membakar lebih banyak kalori setelah makanan dimakan

 2. Menyihatkan jantung. Kajian menunjukkan, orang yang selalu memakan makanan pedas mempunyai jumlah insiden serangan jantung dan stroke yang lebih kecil. Alasannya kerana cili boleh mengurangkan kesan kerosakkan akibat dari kolesterol "jahat" atau Low Density Lipoprotein (LDL) dan capsaicin mempunyai kesan antiinflamasi. Keradangan merupakan faktor risiko dari penyakit jantung.

3. Mencegah kanser. Menurut American Association for Cancer Research, capsaicin mempunyai kemampuan untuk membunuh sel kanser dan leukemia. Rempah-rempah tertentu seperti kunyit yang ditemui dalam serbuk kari dan mustard dapat melambatkan penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Kombinasi kunyit dengan lada hitam akan membuat kesannya berlipat ganda.

4.  Mencegah Parkinson. Sebuah kajian baru yang disiarkan dalam jurnal Annals of Neurology mendapati bahawa mengambil lada dua kali seminggu dapat membantu mengurangkan risiko berlaku penyakit Parkinson sehingga lebih dari satu pertiga. Hal ini berkaitan dengan kandungan nikotin dalam lada yang dapat mencegah kerosakan saraf.

5. Memperbaiki fungsi pencernaan. Manfaat cili dalam saluran penghadaman membantu meningkatkan sistem peredaran darah di perut dan meningkatkan lapisan mukus. Capsaicin juga membantu membunuh bakteria H.pylori penyebab sakit maag.

6. Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C dapat menguatkan dinding otot jantung. panas dari lada akan meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Sebab tu dengan mengambil makanan mengandungi lada secara keseluruhan dapat memperbaiki sistem kardiovaskular.

7. Memperbaiki mood. Makanan pedas boleh meningkatkan pengeluaran hormon yang menghasilkan perasaan bahagia, seperti serotonin. Maka makanan pedas boleh membantu meringankan kemurungan dan tekanan.


Tu antara kebaikan makan pedas. Jadi sapa2 nak turunkan berat badan boleh la amalkan makanan pedas. Kalau tak kurus jugak tak tau la kan. Tapi jangan anggap orang yang setakat boleh makan sambal tumis tu kategori orang yang memang tergolong dalam golongan pengemar makanan pedas. Ciri2 orang yang suka makan makanan pedas ni bukan setakat boleh makan sambal tumis jer tapi ada lagi ciri2 lain sebelum layak di gelar sebagai orang yang suka makan pedas. Nak tau apa ciri2 sebenar orang yang suka makan makanan pedas ni meh baca kat sini >> Inilah ciri2 Sebenar pengemar makanan pedas << kalau korang ada semua ciri2 ni memang confirm anda memang seorang suka makan pedas.

Moral of the story.. apapun makanan kalau di ambil dengan cara betul jadi berkhasiat tapi kalau di ambil secara berlebihan jadi racun pada badan walau pada asalnya ia makanan berkhasiat.

1 comment:

  1. teman suka pedas.. tapi tak lah pedas bebeno sampai telinga pun merah time makan.. memang stop makan la kalau camtu.. hihihi

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com