JUAL JAMU JANGAN SAMPAI NAMPAK MACAM PELACUR CARI PELANGGAN

12/08/2018 12:10:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

JUAL JAMU JANGAN SAMPAI NAMPAK MACAM PELACUR CARI PELANGGAN. Allahu.. tak insof lagi ka lekatlekit ni dok melaser orang. Orang dah pesan kat hang jangan satgi kerana jari badan binasa baru padan muka katanya.

Yer yer.. sabar ye puan puan semua. Sebenarnya tajuk entri tu memang mengambarkan apa yang sedang berlaku sekarang. Habis tu nak tulis macam mana lagi kalau dah macam tu situasinya. Sekarang ni lambakkan produk di pasaran termasuk produk jamu ni buat Masing masing bersaing untuk memasarkan produk agar lebih kedepan. Yelah saingan sengit copywritting memainkan perasan sangat penting untuk membuatkan orang tertarik dengan iklan seterusnya membeli produk tersebut kan..

Dan sebab tu la berlaku.. copywritting yang agak melampau sehingga hilang 'kemaluan' yang di buat sesetengah pihak. Selain copywritting nama produk2 jamu sekarang pun tak kurang melucahnya. Janji attractive katanya. Lagi tak senonoh nama tu lagi cepat orang kenal produk tu ye dak??

Minggu ni viral beberapa posting dari seorang pengeluar produk jamu terkenal.. Sebab posting dia tu Allahu serius sangat memalukan & memualkan bagi sesapa jer yang membaca kecuali supporter dia la. Sampai ramai yang menegur di social media terutama aktivis dari golongan medical. Semua berunsur s3ksual & penceritaan dia tu pun Allahu memalukan sangat. Kita baca pun rasa malu.. Den nak share pun rasa tak tergamak pulak. Yelah yang menulis posting tu pun seorang perempuan kan..

Kenapa kalau jual produk jamu mesti melibatkan cerita atau testimoni dalam kain jer.. testimoni atas katil. Adakah fungsi jamu tu sendiri hanya untuk kepuasan nafsu batin manusia saja? Sedangkan dulu tok nenek moyang kita ciptakan ramuan jamu ni berfungsi untuk menjaga kesihatan badan supaya boleh melakukan rutin harian dengan baik sekaligus benda tu memberi kesan pada hubungan kelamin bagi pasangan yang dah berkahwin. Yelah.. benda ni semua melibatkan kesihatan.. Kalau kita jaga kesihatan dengan baik maka semua fungsi organ badan kita pun bekerja dengan baik la. Kalau setakat kau focus nak ketat tang poe* tu.. nak besar tang kot* tu je tapi risiko masalah kesihatan yang mungkin berlaku kepada bahagian organ yang lain pun tak guna. Jangan terlalu obses nak hebat di ranjang jer.. Alih2 terlantar atas katil ICU menunggu malaikat maut bagi salam.

Ayat ayat iklan melampau dari penjaja jamu ni.. Kadang kadang seolah olah macam merendahkan maruah diri sendiri. Seolah olah macam seorang pelacur di lorong sedang menjual diri dengan ayat ayat ghairah supaya ada pelanggan melanggannya. Jangan la merendahkan martabat kita hanya kerana nak melariskan jualan produk kita jual. Tak salah nak jual jamu asalkan produk tu di buktikan selamat  (dah melalui proses R&d) & berdaftar dengan KKM.. KKM sendiri pun ada keluar garis panduan apa yang boleh & tidak di iklankan pada produk termasuk produk ubat tradisional @ jamu ni. Bukan asal kau dah hantar KKM pun dapatkan kelulusan memasarkan produk kau boleh iklan ikut suka kepala lutut kau jer..

Untuk info lanjut apa yang boleh & tidak di iklankan untuk menjual produk jamu mengikut garis panduan KKM boleh rujuk pada entri ni :
KETAT FARAJ, BESAR PAYUDARA ANTARA YANG TIDAK BOLEH DI IKLANKAN UNTUK JUAL JAMU

Kebanyakkan seller/agent produk produk jamu ni tak tahu apa yang boleh depa iklankan & apa yang tak boleh. Sebab kadang2 copywritting semua dah di sediakan pihak Hq.. depa main copy & paste untuk tujuan iklan & menarik pembeli je. Esok kena tindakkan hangpa ingat tokei besaq tu nak peduli sangat. Dah banyak kali berlaku seller kecil kena ambush dengan KKM.. pihak pengeluar lepas tangan. So, sila protect diri anda wahai penjaja produk.

Berniaga ni salah satu aktiviti yang di galakkan dalam Islam... Nabi kita pun berniaga tapi apa yang kita niagakan & bagaimana cara kita berniaga menentukan samada baik atau buruk. Yer berniaga produk zaman sekarang ni kalau kau pandai buat marketing kau boleh jadi jutawan dalam masa 2 - 3 tahun je. Tapi jadilah peniaga beretika & jujur. Jangan hanya focus belajar marketing tapi langsung tak peduli apa yang kau jual & cara kau menjual tu.

Moral of the story.. sekadar berpesan sesama kita sebab kita ni manusia ada sisi baik & buruk. Sama macam saya.. Di samping saya berpesan pesan pada orang lain, orang lain juga berpesan pesan kepada saya. tak salah kan?

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com