ANAK KECIL BUKAN IMUNITI KITA MENCABUL HAK ORANG LAIN

6/25/2018 11:19:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

ANAK KECIL BUKAN IMUNITI KITA MENCABUL HAK ORANG LAIN. Dua tiga hari lepas ada terbaca threat yang di screenshot & di viralkan kisah seorang pemuda ni.. Tak sempat habiskan nugget & karipap dia dalam panggung wayang. Dah la kemain banyak di memborong.. macam nak picnic je dia punya stok makanan ringan tu. Ni betul2 makan sambil menonton kekdahnya.


Takpe la.. dia memang suka makan kan. Tu hak dia.. Lantak dia la kan nak beli berapa dozen karipap & nuget pun yang tak best apa pengalaman dia dalam pawagam sehingga tak sempat nak habiskan karipap & nuget apatah lagi movie yang dia beli tiket nak tonton tu. Hanya gara gara seorang budak..

Kesahnya.. Seorang mak ni bawa anak dia pergi tengok wayang. Anak ni maybe tak boleh nak behave tempat tempat macam tu. dia bangun pergi menyanyi depan skrin besar.. Tapi mak dia masih boleh rilex buat peace buat dono jer.. Bila orang tegur di sindirnya orang tu tak pernah ada anak. Baca komen2 pada posting viral tu pun boleh tahan.. Ada yang mempertahankan tindakkan si ibu. Katanya ingat senang ke nak control budak2 umur macam tu. So, di harap orang sekeliling paham.

Bagi seorang ibu yang ada anak autisme & ada masalah behavior ni.. Yer saya faham sangat. Malah perangai anak autisme ni lebih mencabar dari anak anak normal & tipikal. Ada situasi kami harap sangat masyarakat faham dengan masalah kami. Bukan kami tak cuba didik cuma anak anak austime ni dia perlu masa yang lebih panjang untuk matang. Kematangan dia selalunya lebih lambat dari usia so kadang2 kita tengok budak tu sepatutnya tak berkelakuan macam tu dalam umur dia tapi masih berkelakuan seperti kanak kanak.. Jangan pelik la. Memang antara perangai anak anak autisme.

Tapi bukan semua situasi kita boleh jadikan benda tu imuniti dari kita di persalahkan. Macam kat pawagam kau dah tau anak kau memang jenis tak boleh duduk diam & statik pada satu tempat dalam tempoh yang lama.. tak payah la bawa pergi tengok wayang. Benda tu bukan wajib macam solat 5 waktu pun.. Kau gigih jugak nak bawa sampai menyusahkan orang lain yang beli tiket tu dah kenapa. Lepas tu kau suruh orang lain faham & terima sebagai dia masih budak yang tak tahu apa apa.. Watdehek!! Wei.. kalau macam tu aku pun boleh bawak anak aku tengok wayang & anak aku lagi la boleh jadi imuniti besar sebab dia special kids.

Tapi aku tak gila.. Tak tengok wayang pun aku tak kemurungan. aku boleh tengok dvd kat rumah. Kalau takde dvd tak tengok pun rasanya tak sampai hidup aku di rundung kekecewaan yang melampau.

Ada situasi memang kita boleh jadikan anak kecil kita sebagai imuniti & orang lain kena faham. Selalunya situasi di mana kita tak ada pilihan lain.. Benda tu terpaksa kita buat juga walaupun anak kita ada masalah behavior. Contoh macam nak flight ke satu lokasi jauh.. Takkan la kita nak terbang sendiri kan.. Even anak kita mengamuk ke.. bising ke.. Kita maybe cuba cari solution untuk control semua tu tapi kalau dah tak boleh control takpe la kita minta maaf & minta orang boleh faham situasi kita. Ni setakat nak seronok2 tengok wayang bawa anak.. Orang lain terganggu. Yang tu mohon terjun lombong yer..

Saya terus terang.. Nak bertandang kat rumah orang pun saya malas sebab anak saya.. ada kala dia boleh behave tapi kalau ada budak lain dok melompat sana sini, memang jabgi jadi lost control. Kita mak ni nak menyinga macam kat rumah sendiri di rumah orang memang tak boleh.. Orang pulak nafas pun dah bunyi laju walau bibir dok senyum kambing lagi.. jadi pepaham je la yer. Even sekarang ni sejak ada biras tinggal dengan in law pun saya jadi tak selesa nak balik.. kadang2 tengok muka kelat depa sebab anak kita buas.. den dah rasa tak selesa.

Sebab tu saya selesa balik kampung sendiri atau kalau nak keluar.. keluar je kemana mana bukan bertandang rumah orang. Biar la orang cakap tak berdunia ke apa. Bukan semua orang faham situasi kita & kita pun kalau boleh tak nak menyusahkan orang lain dengan perangai anak kita kan.. So, bagi saya apa yang tak boleh saya korbankan sampai la anak saya betul2 behave.

Moral of the story.. Jangan pentingkan diri sendiri dan jangan jadikan anak kita yang masih kecil sebagai alasan untuk kita tidak boleh di persalahkan atas perbuatannya. Ada situasi.. kita memang salah sebab biar je anak buat apapun tanpa berusaha menegah atau menghalang. Sebab lumrah budak ni dia apapun nak cuba.. nak bermain. Kita la kena ajar dia apa yang boleh & tidak

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com