CARA PALING MUDAH BUAT BUNJUT SUP SENDIRI DI RUMAH

6/23/2018 03:53:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

CARA PALING MUDAH BUAT BUNJUT SUP SENDIRI DI RUMAH. Trending haritu bunjut Adabi sebab satu babak dalam Drama Nur.. Kalau sapa yang follow drama Nur bulan puasa haritu tahu la. Babak di mana Nur Khiriah yang salah sangka si Nur dah sihirkan family dengan dengan Bunjut adabi tu.. Scene tu secara tak sengaja menjadi scene paling kelakar tapi den memula tengok tu tak rasa scene tu memang di adakan untuk komedi.. Tak sangka ramai terhibur dengan scene tu kekekeke

Ni bukan adabi punya bunjut ni mak minah bunjut ok!

Zaman sekarang ni semua Instant.. Bunjut semua boleh beli yang dah siap di luar. Tapi og course la yang segera ni takkan sama yang macam kita buat kat rumah @ homemade. Arwah Ayah saya.. memang setiap kali masak sup ayam untuk kuah bihun sup utara setiap tahun dulu akan buat sendiri bunjut. Tapi sayang tak sempat nak belajar resepi rahsia bunjut arwah ayah tapi raya haritu sempat mencedok resepi bunjut mak minah (Mak den la tu). Walau tak berapa sama macam arwah Ayah tapi still sedap untuk tekak den.

Ramai yang minta saya sharekan resepi bunjut tu.. Sebab saya ni jenis memang pengasih & pemurah katanya.. Memang tiada apa saya nak rahsiakan. Bagi saya resepi even sama tapi air tangan setiap orang tetap berbeza. Jadi apa masalahnya nak share kan.. Tak miskin atau tak hilang pun ilmu di kongsikan..

Ok ok.. Untuk bunjut bahan bahan yang saya gunakan adalah

1. Kayu manis
2. Bunga lawang
3. Bunga cengkih
4. Buah pelaga
5. Kas kas
6. Buah keras (buah keras ni kalau nak blend sebagai bahan tumis nak masak sup nanti pun boleh)
7. Lada hitam (Kalau takde boleh skip)
8. Jintan manis
9. Jintan Putih
10. Biji ketumbar

Tip dari mak minah.. lebihkan jintan manis & jintan putih untuk menghasilkan bunjut yang sedap

Semua bahan di atas tumbuk jangan halus sangat.. Agak2 boleh bungkus jadi bunjut dah ok. Lepas dah belasah bahan bahan tu dengan lesung batu.. Korang kafankan (bungkus) macam bunjut tu guna kain putih. Ikat ketat2 macam pocong.. supaya bila masak nanti bahan dalam bunjut tu tak berterabur dalam kuah sup.

Untuk sup pulak.. Bahan bahan yang saya guna

1. Ayam (Kalau nak guna seekor potong dua je jangan potong kecik)
2. Bawang besar
3. Bawang merah
4. Bawang putih
5. Halia
6. Jintan manis & Jintan putih
7. Lada hitam
8. Minyak masak
9. Garam sebagai perasa


Cara nak masak sup

1. Kisar bawang besar, halia, jintan manis, jintan putih, bawang putih & lada hitam
2. Panaskan minyak tumis bawang merah yang dah di hiris.
3. Masukkan bahan kisar & masak sehingga naik bau sikit
4. Ketuk halia & masukkan
5. Masukkan ayam & Tambah air mengikut berapa banyak kuah sup hangpa nak buat.
6. Masukkan bunjut homemade tadi
7. Masukkan garam
8. Rebus sehingga ayam lembut.
9. Keluarkan ayam & biar sup mereneh sebab lagi lama sup di reneh akan lagi sedap serba herba herba dalam bunjut tu keluar sebati dengan sup.

Saya tak guna kiub pati ayam atau serbuk perasa lain selain garam. Saya lebih sedap di tekak saya tanpa perasa tambahan dengan rebusan dari semua bahan bahan herba & jus ayam tu sendiri. Tapi kalau yang suka nak tambah kiub ayam ke hapa.. suka hati kau la Rafeah Ooi.. Kau yang nak makan kan? Biarlah sedap kat tekak kau ok!

Harus di ingatkan.. keseimbangan bahan bahan yang di gunakan dalam bunjut tu pun mainkan peranan untuk rasa sup hangpa. pepandai la agak yer.. petua mak minah lebihkan jintan manis & jintan putih. Sukatan tu tak tau nak habaq la banyak mana.. Ikut berapa besar bunjut & berapa liter kuah sup tu hangpa nak buat. Den ni bab sukat menyukat di aidilfitri memang lemah.. Almaklum la pakar jenis campak campak je pun dah sedap katanya. Done membongak!

Semoga perkongsian ni membantu hangpa main masak masak kat dapur tu. Apalah ilmu yang sedikit jika nak di bandingkan dengan manafaat yang maybe lebih besar orang lain akan dapat. Manatau dari resepi bunjut ni ada yang boleh jadi peniaga bihun sup berjaya nanti ye dak.. Kalau berjaya tu jangan lupakan den yer.. kekekeke

2 comments:

  1. Saya pun suka letak garam sahaja.. kiub memang takde di rumah :)

    ReplyDelete
  2. dulu masa kecik suka buat sup bunjut ni

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com