BARU KU TAHU APA SEBENARNYA BAJANG

7/29/2022 04:33:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

BARU KU TAHU APA SEBENARNYA BAJANG. Kalau korang selalu ikuti facebook page Lando Zawawi Brotherhood yang terkenal dengan perjuangan soal keselamatan jalan raya dan selalu berperang dengan pbt & jkr mesti korang selalu dengar dia sebut atau gelarkan seseorang dengan gelaran BAJANG. Aku antara individu yang selama ni tak tahu pun apa kejadahnya Bajang tu. Kalau BADANG aku tau la. alif Syukri kan? Kekekeke.. Gurau je. Tapi Bajang ni aku dok bayangkan mungkin sesuatu yang merujuk kepada satu susuk yang buruk atau jahat la.

Jadi hari ni tergerak nak search pasal Bajang, maka hari ini juga la baru aku tahu Bajang adalah spesis Jin Saka belaan. Kalau dah nama Saka ni dia dalam kategori makhluk halus/makhluk ghaib la. Bukan manusia. Biasanya Bajang ni di bela sebagai Saka untuk tujuan jahat untuk memudaratkan orang lain. 

Bukan bajang

Bajang ni di gambarkan sejenis makhluk yang berkuku panjang dan suka mengganggu perempuan sedang mengandung atau kanak-kanak.  lidah, kuku dan tanggan seperti penyambung kayu (menyerupai ekor burung layang-layang)

Menurut Wikepedia 

Bajang merupakan makhluk setan yang dipuja daripada mayat bayi yang mati semasa lahir. Ia merupakan setan jantan yang sering kali menjelma sebagai kucing pole cat. Bajang seringkali menyerang kanak-kanak dan mampu menyebabkan penyakit misteri yang boleh membawa maut kepada mangsanya.

Bajang akan dikawal oleh pemiliknya dan akan disimpan di dalam tabung buluh. Sejenis daun khusus akan digunakan sebagai penyumbat tabungan tersebut dan dikunci dengan tangkal. Bajang hanya dikeluarkan apabila pemiliknya hendak mengenakan musuhnya.

Bajang yang dipelihara itu akan diberi makan telur dan juga susu. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Bajang yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.

Bajang boleh dihindari dengan menggunakan tangkal atau azimat. Tidak ada cara membunuh bajang tetapi biasanya sekiranya tuannya diketahui, dia akan dibunuh atau diusir dari kampung tersebut.

Bajang biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan.

Kalau hangpa pernah tengok filem atau drama berkaitan Saka memang biasanya orang yang bela saka jika saka itu tidak di putuskan hubungan dengsn tuannya atau tidak di wariskan pada pewarisnya memang begitulah keadaan orang yang membela saka. Dah mati tapi orang nampak masih hidup sebab saka belaan dia menguasi jasad dia.

Kalau korang ada Saka keturunan eloklah di buang atau di putuskan. Jangan dok waris waris dah. Benda syirik & khurafat ni tak perlu jadi pusaka warisan zaman berzaman. Cukup cukup la orang dulu dulu yang kebanyakan masih jahil soal agama. Jangan di teruskan amalan syirik & khurafat tu yer..

Maka terungkailah apa itu Bajang. Kalau Lando Brotherhood gelarkan hangpa bajang jangan rasa dia puji sangatlah yer.. tu bermakna perangai hangpa macam hanat la tu..

1 comment:

  1. Assalamualaikum sis..
    Ibu Aqil datang ziarah sini setelah sekian lama.
    Rindunya!
    Semoga baik2 saja buat kamu yer..
    Xoxo

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com