HUKUM MENYENTUH KEMALUAN PASANGAN & BERCIUM KETIKA BERPUASA

6/29/2014 12:32:00 PM suria lekatlekit 6 Comments

Lagi beberapa hari je kita dah nak masuk bulan ramadan kira entri ni entri warm up untuk bulan ramadhan bakal tiba nanti la. Biasa la bila tiba bulan puasa ni.. yang malas puasa kadang2 gunakan alasan alah tak tau la benda ni tak batal puasa, benda ni boleh batal puasa. Jadi untuk rujukan korang bulan puasa nanti meh sini kita share sikit pasal ni.

kat bawah ni ada 5 perkara yang maybe ramai orang keliru atau salah sangka terhadap hukum melakukan perkara tersebut di bulan puasa. Mesti ramai yang rasa perlakuan ni boleh membatalkan tapi sebenarnya tidak. jadi let's check it out

Gambar carian google

Ketika kedua-dua suami isteri sedang berpuasa di bulan ramadan, suami menyuruh isteri memegang alat sulitnya tetapi tidaklah sehingga mengeluarkan air mani. Apakah status puasa kedua-duanya? perlukah membayar denda dsb?
Puasa bagi kedua-dua suami isteri sah dan tidak dikenakan apa-apa bayaran denda. Tuan puan dinasihatkan supaya tidak melakukan perkara tersebut di siang hari pada bulan puasa kerana ia boleh mengurangkan pahala puasa.

Batalkah puasa jika menggunakan ubat utk mata seperti EYE More semasa berpuasa?
Pesakit mata yang menggunakan ubat untuk mata seperti eye more dengan cara menitikkannya ke dalam mata semasa berpuasa, tidak batal puasa kerana ia bukan termasuk kategori anggota yang berongga.

Saya mempunyai penyakit ‘asma’ dan terpaksa menggunakan ‘inhaler’ untuk membantu pernafasan ketika diserang asma. Jika saya sedang berpuasa, adakah puasa saya sah?
Pesakit asma yang menggunakan inhaler untuk membantu pernafasan ketika diserang asma semasa sedang berpuasa adalah tidak terbatal puasanya. Mengikut pandangan ulama’ zaman ini, inhaler tidak membatalkan puasa lebih-lebih lagi mereka yang menghidapi athma kronik yang memerlukannya setiap saat dan ketika. Keharusan itu bukan bermaksud wajib atau sunat tetapi sebagai rukhsah (kelonggaran) atas keperluan dan dharurat seseorang pesakit yang membolehkan pesakit athma terus berpuasa tanpa berbuka dan menyukarkannya untuk melakukan puasa berterusan di dalam bulan Ramadhan.Walau bagaimanapun seseorang yang jarang diserang athma dan tidakbergantung dengan inhaler, tiba-tiba athma menyerang ketika berpuasa, mereka juga diberi rukhsah (kelonggaran) dengan alasan sakit untuk berbuka dengan tujuan makan ubat dan sebagainya dan menggantikannya (qadha’) di hari yang lain pula.

 Benarkah pap smear tidak membatalkan puasa?
Batal puasa apabila memasukan sesuatu dalam rongga terbuka seperti kemaluan depan dan belakang.

 Suami-isteri bercium pada hari berpuasa,adakah puasanya terbatal?
Suami isteri boleh bercium di pipi sahaja dan tidak batal puasa yang kita kerjakan.Tetapi sekiranya memasukkan lidah ke dalam mulut batal puasa yang dikerjakan.

Sebenarnya banyak lagi soalan berkenaan sah atau tidak sah puasa jika kita melakukan sesuatu.. kalau nak copy berjela entri ni sebab tu den ambil point yang penting jer. Jadi kalau korang nak buat rujukan boleh baca kat sini 50 hukum yang wajib di ketahui berkaitan ramadhan

Jadi pada yang sebelum rasa ragu2 dengan perbuatan tersebut di bulan puasa hope dapat la sedikit ilmu dari perkongsian ni. Kita sama2 belajar.. ye dak??

6 comments:

  1. salam mami lala..
    thanks info..bulan posa nk bercumbuan tu..idok le..pipi sudehh..eheheh.. :p

    ReplyDelete
  2. TQ sharing..
    Untuk info dan peringatan bersama ;D

    ReplyDelete
  3. yeah..Tqsm sis..

    ReplyDelete
  4. Mcm salah je stetment yg memasukan lidah ke dlm mulut pasangan tu...kirenye gosok gg pabila terbit matehari pun batal la pose klu nk ikut kan...
    Dahh call pejabat agama dyerang kate x batal pun pose kalau masukan lidah ke dalam mulut pasangan semasa menjalankan puasa..

    ReplyDelete
  5. Jalan selamat tangan jangan gedik usik sentuh2.. hahaha..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com