PERHATIAN! INI PERLU ANDA TAHU SEBELUM BELA KUCING BENGAL

5/04/2017 09:27:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

PERHATIAN! INI PERLU ANDA TAHU SEBELUM BELA KUCING BENGAL. Kucing bengal ni antara kucing yang ada value jugak la. Bukan spesis yang biasa kita nampak di jalanan ni.. Aku pernah la merasa bela sekejab si bengal yang bengis katanya. Bela dalam dua tiga hari camtu. Tak tau sapa punya di bengal berkeliaran kat bawah bangunan rumah aku. Samada bertuan atau pernah bertuan je. Aku syak pernah bertuan & di buang tuannya. Maybe tuan dia pindah atau sebab perangai dia tak semegah juga la.


Si bengal aku pernah bela sekejab ni perangai memang pelik. Nak kata tak manja.. datang mood dia nak bermanja dia boleh bermanja. Kalau mood dia tak kuasa nak layan.. jangan di sentuh & jangan di pegang. Kang kena cakar atau gigit. Dalam 5 minit tu mood dia boleh berubah. Kejab manja kejab garang. Kalau dia nak tidur atas riba orang tu.. dia nak tidur jugak. Tak bagi dia cakar. Dah tidur tu kau jangan gatal bergerak... kejab lagi dia tampar la kau dengan kuku dia. Pelik kan perangai bengal yang bengis ni.

Hantar kat in law.. depa pun tak boleh handle terpaksa kurung. Habis kucing in law di belasahnya. Mentang2 dia besar. Badan sado, keras macam batu. Lepas tu In law aku cakap ada orang ambil dia nak buat baka.. Hope orang yang ambil dia boleh la handle kucing perangai pelik macam tu hahahaha.. Tapi kadang2 gelagat dia memang kelakar jugak.

Apapun penting tau hangpa tau tentang kucing bengal ni sebelum ambil keputusan nak bela dia.. Antara fakta tentang kucing bengal ni..

1. Kucing Bengal adalah kucing domestik berbulu pendek. Kucing bengal jantan beratnya boleh mencapai sehingga 10 kg. Kucing Bengal sejenis kucing bersize besar yang agak mahal, kerana keunikkan corak bulunya. Kucing bengal bulu dia biasanya berwarna coklat & sephia..

2. Kucing Bengal mudah untuk berinteraksi, aktif, menyenangkan, dan kadang kadang agak nakal perangai dia. Suka masuk dalam celah celah lubang. Merupakan kucing yang sangat mahir memanjat,suka dengan air, dan sangat menghiburkan. hangpa boleh spent time berjam jam untuk layan si bengal. Tapi beza dengan si bengal aku pernah jaga. Pelik bebenor perangai dia berbanding spesis dia hahahaha

3. Kucing Bengal juga senang di latih contoh macam permainan tangkap bola & pandai berjabat tangan juga. Kucing jenis ni katanya lebih mudah akrab dengan pemiliknya & suka ikut je apa korang buat & kemana korang pergi. Even korang nak pergi mandi pun dia akan ikut. Setia sungguh kan? hehehehe

4. Kucing bengal ni sukakan kanak kanak, termasuk bayi yang masih sangat kecil sebab tu di katakan kucing bengal paling sesuai di jadikan haiwan peliharaan di rumah. Tapi kena tahu, kucing jenis ni kalau nak bela kena bagi banyak perhatian kat dia sebab kalau kurang perhatian dia akan jadi stress & boleh menyebabkan dia jatuh sakit.

5. Kucing bengal ni memang tak boleh bela banyak banyak dalam 1 rumah sebab dia mempunyai sifat cemburu yang sangat kuat. Dia akan jeles dengan haiwan peliharaan yang lain. Sebab size dia yang besar, kalau ada kucing2 lain kat rumah korang maybe dia akan jadi kaki buli akibat dari perasaan cemburu tu. hehehe


Tu fakta biasa pasal kucing bengal tapi yang ni fakta yang akan buat korang mungkin akan terkejut selepas membaca >> 3 Rakyat Malaysia Bongkar Rahsia Tentang Kucing Bengal Yang Mungkin Anda Ingin Tahu << Confirm korang akan jadi terkedu sekejab. Sebab kucing bengal ni bukan macam kucing biasa ok walau tetap dalam spesis kucing. Sebab tu penting untuk korang tahu sebelum pilih untuk di jadikan haiwan peliharaan dalam rumah.

Moral of the story.. Bukan semua jenis kucing sesuai di pelihara dalam rumah cuma tu la manusia zaman sekarang kadang2 merampas kebahagian haiwan untuk kepuasan sendiri. Macam spesis kucing hutan yang liar.. Memang tak sesuai untuk di bela dalam rumah. Habitat dia dalam hutan & dia hidup sebagai seekor haiwan yang liar sebab tu dia agak garang & ganas. Benda tu sebenarnya boleh mengancam keselamatan manusia juga.. sebab haiwan macam tu bila dia rasa terancam even kita tak berniat mengancam dia pun.. dia akan mempertahankan diri. Bila dia cuba pertahankan diri mungkin boleh mencederakan orang sekelilingnya. So, kalau nak jadikan kucing haiwan peliharaan di rumah... tak payah nak cari yang eksotik sangat la kan.. Biarlah yang di hutan tinggal di hutan.. banyak kucing rumah yang boleh di jadikan pets.

1 comment:

  1. Akak tak minat kucing makanya memang tak pernah bela kucing apatah lagi kucing Bengal yang bengis tapi comel nih ^_^ Tengok ajelah boleh. Nak pegang, nak bermanja-manja memang tidaklah sebab akak penggeli orangnya.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com