SENARAI PRODUK 'LOCAL SKINCARE' YANG SELAMAT DI GUNAKAN

3/08/2018 01:28:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

SENARAI PRODUK 'LOCAL SKINCARE' YANG SELAMAT DI GUNAKAN. Bila den buat keputusan untuk menapis produk skincare/kosmetik & supplement terutama local skincare untuk slot review .. Ada yang mula mencebik & muncung. Katanya.. den pilih bulu. Bukan pilih bulu.. Setiap kali orang minta den review produk depa tak pernah den tanya dia bulu pendek ke panjang, perang ke hitam..


Kita sedia maklum lambakkan produk skicare/kosmetik di pasaran tumbuh bagai cendawan atas taik lembu. Membiak bagaikan di baja baja katanya. Kalau nak di nilai dari NOT KKM (Notifikasi) kebanyakkan produk memang ada NOT tapi tu la bagi yang masih tak faham faham.. NOT KKM bukan bukti sesuatu produk tu terjamin selamat dari mengandungi bahan terlarang. NOT cuma kelulusan untuk di pasarkan & di bawah pemantauan KKM sahaja. Tiada ujian Lab di buat terhadap produk yang di beri NOT tu. Senang Faham KKM memang tak buat apa2 ujian makmal sebelum meluluskan permohonan Notifikasi tu & ia bukan bukti kelulusan apa apa. Sekadar berdaftar dengan KKM sahaja.  Ia cuma declare melalui dokumen di mana kita sedia maklum.. Kalau pengeluar produk tu tak jujur dia boleh menipu Ingredient produk dia untuk mendapatkan Notifikasi.

Hadam yang ni. NOT KKM sekadar bukti produk itu berdaftar dengan kkm. Sekiranya berlaku apa2 kemudaratan pada pengguna ia memudahkan KKM untuk mengambil tindakkan sebab semua detail pengeluar ada dengan KKM. Senang KKM nak suruh tarik balik di pasaran. Kalau ingkar mereka akan di kenakan tindakkan undang undang.

Yang dok kantoi & NOT KKM di tarik balik tu selepas KKM mendapat aduan pengguna & KKM ambil sampel produk tu membuat ujian makmal. Time tu la baru kantoi ada merkuri, hidrokinon, Tretinion bagai.. Bagi yang tak faham & asyik mempertikai kalau produk tu beracun kenapa KKM bagi kelulusan, moga boleh hadam lah yer. Den sampaikan dengan bahasa paling 'bawang' dah ni. Kang guna bahasa2 formal dengan istilah saintifik bukan je hangpa.. sekali dengan den pulak tak faham nanti. hehehehehe. Sebab tu penting pilih produk yang dah di RND.. ada produk di buat kajian bertahun tahun baru di keluarkan & di pasarkan. Untuk memastikan ia benar benar selamat.

Walaupun bukan semua local brand skincare bermasalah tapi sekarang lebih banyak yang bermasalah dari yang selamat. Pun macam tu masih ada local brand skincare ni yang terjamin selamat. Antaranya produk

1. Safi
2. Dermags
3. Bluebell
4. Garden of Eden
5. Savee
6. Azanis
7. Simplysiti
8. Sendayu Tinggi
9. Dermalene
10. Mary Jardin
11. Dr. Norman
12. Good Virtues
13. Cosmoderm
14. Secretleaf
15. Elhajj
17. Annona
18. Alaisyah
19. Glorenze

Tu antara local skincare/kosmetik yang selamat di gunakan & melalui RND. Tapi nak di ingatkan jugak produk yang berkualiti & selamat pun bukan semua sesuai dengan semua jenis kulit & orang. Sebab tu penting untuk tahu masalah & keperluan kulit sebelum membeli apa apa produk. Hang jangan main tenyeh ja ok.. tenyeh2 jadi dayang senandung semalam satgi.. Jangan dok teriak tepi cermin pulak tuduh produk tu bermasalah padahal ia tak sesuai dengan kulit hang. kalau semua produk sesuai dengan semua orang.. Dalam dunia ni tak perlu ada banyak brand la kan? 

Tip memilih skincare yang selamat.. Selalunya krim dia tidak berwarna warni, tiada bau yang terlalu wangi, testur krim produk yang selamat tidak melekit, tidak memberi kesan kecantikkan seawal 3 - 7 hari. Pada packaging tertulis alamat pengilang, Ingredient produk, cara penggunaan. Boleh rujuk pada gambar di bawah.


Sebelum membeli apa2 produk skincare pastikan pada packaging ada semua label ini

Dan satu lagi nak pesan.. Produk yang di iklankan di TV & Radio sekarang ni pun tak semua selamat. Stesen TV & radio kau bayar.. Boleh jer Iklan apatah lagi kat signboard tepi jalan, tepi highway semua tu. Kita kena bijak memilih produk jangan terpengaruh dengan iklan. Semua tu marketing strategi jer. Den guna produk Garden Of Eden pun bukan base on iklan atau testimoni tau. Beli kat Guardian & try.. Alhamdulillah membantu masalah kulit den ni. So, tak semestinya produk yang banyak testimoni berjaya tu sesuai dengan kulit kita ok. testimoni tidak boleh di jadikan bukti sesuatu produk tu selamat juga sebab testimoni kadang2 boleh di reka.

Semoga perkongsian ni memberi manafaat kepada anda semua. Jadilah pengguna bijak.. Sayang diri, sayangi kulit jangan obses nak putih melepak macam tepung gomak. Belajar bersyukur dengan warna kulit asal anda.

Moral of the story... Senarai produk kat atas kalau nak saya review boleh la email lekatlekitgurl@yahoo.com. peace Yo!

3 comments:

  1. Terima kasih bnyk, sekarang saya lebih berhati2 memilih produk

    ReplyDelete
  2. thank you! banyak input yg dapat =D

    ReplyDelete
  3. Jenama safi dari dulu sampi skrng very hot.. Tp dh 1thn lbh guna st.. Sblm ni gatai guna jenama Cm2 las2 naik jerwat 😭😭.. Apa aq guna mesti kwn2 boikot jenama aq guna😓, ckp xbgus la, rosakkn muka la apa la.. Skrng aq ikut kata aq sndr dh mls pcya ckp org dh.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com