BON ODORI PERAYAAN HANTU KAUM BUDDHA JEPUN

6/13/2022 07:58:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

BON ODORI PERAYAAN HANTU KAUM BUDDHA JEPUN. Isu yang tengah hangat di perkatakan sekarang adalah sambutan Festival @ Perayaan Bon Odori. Ada berpendapat bon odori adalah festival kebudayaan orang jepun yang tak salah untuk umat Islam menyertai bagi tujuan mengenali budaya bangsa lain tapi Jabatan  Agama Islam (JAKIM) mengesahkan Ia perayaan keagamaan. Jadi yang mana betul? Ia Perayaan yang ada unsur keagamaan atau hanya kebudayaan. Marilah kita tanya apa kata Google..

Hasil dari pembacaan saya dari Wikepedia 

Bon atau Obon bermaksud perayaan dan Odori bermaksud Tarian. Obon atau Bon ialah suatu adat Buddha Jepun untuk menghormati roh nenek moyang. Adat Buddha–Konfusius ini telah berkembang menjadi suatu perayaan cuti keluarga, dengan orang ramai pulang ke kampung halaman serta membersihkan perkuburan moyang-moyang mereka, ketika roh-roh mereka dikatakan melawat semula altar-altar milik rumah tangga (butsudan). Adat ini telah diamalkan selama lebih 500 tahun, dan secara tradisinya turut melibatkan suatu tarian, bon odori ("tarian Bon").

Perayaan Obon berlangsung selama tiga hari; walau bagaimanapun, tarikh permulaannya berbeza-beza mengikut wilayah.

Bon Odori , "tarian Bon", ialah suatu tarian yang dimainkan ketika Obon. Ini ialah pertunjukan warisan dengan sejarah hampir 600 tahun.Tarian ini pada asalnya suatu tarian rakyat Nenbutsu sebagai pelawa kepada roh-roh si mati, dengan gaya persembahan berbeza ikut tempat. Setiap kawasan memiliki gaya tarian serta muzik yang tersendiri. Muzik yang dimainkan boleh terkait dengan inti pati rohani Obon ataupun lagu-lagu min'yō tempatan. 

Cara persembahan tarian juga berbeza di setiap wilayah, walaupun tarian Bon tipikal melibatkan orang ramai berbaris dalam bulatan mengelilingi perancah kayu tinggi yang dibuat khas untuk perayaan yang dipanggil yagurayagura biasanya juga merupakan gerai bagi pemuzik dan penyanyi muzik Obon. Beberapa tarian dilakukan mengikut arah jam, dan beberapa tarian berjalan melawan arah jam di sekeliling yagura. Sesetengah tarian pula berbalik semasa tarian, walaupun kebanyakannya tidak. Kadang-kadang, orang menghadap yagura dan bergerak ke arah dan menjauhinya. Masih terdapat beberapa tarian, seperti tarian Ohara Awa Odori yang menari dalam garis lurus melalui jalan-jalan di bandar ini.

Kalau kat Malaysia ni sama seperti Perayaan Hantu yang di sambut oleh kaum cina beragama Budha, dimana tiba perayaan hantu mereka akan bersembahyang dan meletakan makanan untuk menjamu roh roh yang berkeliaran. Cuma cara sambutan festival ni bagi setiap bangsa dan negara mungkin ada sedikit perbezaan la. Ia bergantung dengan adat & budaya juga cara sambutanya tapi point utama dia sama. Meraikan roh roh yang telah mati.

Jadi memang ia ada kaitan dengan kepercayaan yang bertentangan dengan amalan umat Islam. Dalam agama Islam tiada kepercayaan roh orang mati kembali ke dunia apatah lagi untuk makan makanan yang di sediakan oleh orang yang hidup. Orang yang dah mati takkan kembali ke dunia dalam apa juga bentuk atau jelmaan tapi Sambutan Bon Odori ni adalah untuk meraikan roh roh orang yang dah mati mengikut kepercayaan agama mereka. 

Kesimpulannya.. Ia bukan sambutan kebudayaan semata mata tapi memang ada ritual keagamaan kat situ. Yang aku pelik ni dah kenapa orang Melayu Islam kat Malaysia ni sibuk pula nak sambut sampai bergaduh. Dah majlis agama Islam sahkan perayaan keagamaan lagi nak pertikai ke. Tak cukup ke raya setahun dua kali. Kecoh nak ber Bon Odori sangat dah kenapa? Terlebih tengok doremon ke macam mana?

Lagi satu yang di tegah cuma umat Islam dari menyertai sambutan Festival Bon Odori ni bukan di tegah festival ni di adakan kat Malaysia. Yang bukan muslim nak sertai itu hak mereka. Lagipun ia berkaitan dengan perayaan untuk penganut beragama Budha.

Moral of the story.. Tak payah nak sibuk dengan sambutan perayaan atau festival yang sebenarnya tak ada kena mengena dengan kita pun sampai tak hormat pandangan & teguran pihak berautoriti. Kalau dah Jabatan Agama Islam putuskan ia perayaan berbentuk keagamaan dah tentu mereka sudah membuat kajian & penilaian sebelum mengeluarkan sebarang keputusan atau kenyataan. Kau yang baca Al Fatihah pun tak berapa betul ada hati nak pertikai. 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com