MAK KO IJAU ANTARA PERKATAAN ATAU SLANGA YANG DI LARANG DIGUNAKAN OLEH MCMC

6/23/2022 10:55:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

MAK KO IJAU ANTARA PERKATAAN ATAU SLANGA YANG DI LARANG DIGUNAKAN OLEH MCMC. Bila media sosial menjadi trend atau budaya masakini ramai tidak memilih untuk menggunakan media sosial untuk berhubung dan bersosial. Dengan perkembangan teknologi semua sedia maklum media sosial menjadi tempat ramai orang berkomunikasi dan berinteraksi. Jadi penggunaan bahasa tidak rasmi atau bahasa pasar ni memang tidak asing lagi. Tak ramai yang menulis atau membuat konten video di media sosial menggunakan bahasa rasmi ni sebab kebiasannya ia kurang menarik dan kurang mendapat perhatian sangat. Pakar pakar yang membuat perkongsian berilmiah sekarang ni pun banyak menggunakan pendekatan yang berbentuk santai dan tidak rasmi untuk menarik minat pengguna media sosial terutama golongan muda untuk membaca atau menonton konten konten mereka.

Jadi penggunaan bahas atau perkataan tak rasmi ni memang berleluasa la sekarang. Di campur lagi dengan loghat/slang negeri masing masing. Perkata perkata hipster Gen Y pun makin banyak di gunakan sampai golongan acik acik yang pernah hidup di era sebelum wujud gadget dab internet ni terpaksa pulak buat homework untuk memahami penulisan atau perbualan di media sosial. 

Jadi untuk memberi guidelines pada pengguna media sosial terutamanya untuk rujukan. Walaupun rujukan ni bukan hanya untuk pengguna media sosial malah untuk sebarang bentuk penyiaran atau penerbitan juga.

jadi marilah kita semak apa perkataan atau slanga terlarang yang di senaraikan pihak mcmc

rujukan: https://www.mcmc.gov.my/skmmgovmy/files/40/403eec38-4dc6-4355-90a3-2369f2bf16a0/index.html#15

tak tertakluk pada penggunaan bahasa melayu dan inggeris sahaja malah apa apa bahasa yang di gunakan kat malaysia ni pun tetap ada perkataan atau slanga hang di larang di gunakan. Mak kau ko Ijau pun tak boleh tau.

 Tapi yang aku pening sekarang penggunaan perkataan bangkai ni. Biasa kita gunakan untuk jasad haiwan yang telah mati. Contoh kalau kita nak cakap atau tulis 'saya nampak ada bangkai tikus bawah almari. Mungkin itu penyebab bau busuk' perkataan bangkai tu nak kena tukar ke? Saya nampak mayat tikus bawah almari.. hahahaha. Macam seram pula bunyinya.

Apapun.. yang baik kita jadikan rujukan yang tak baik tu pandai pandai la guna di tempat sepatutnya sebab kadang kadang perlu juga guna untuk situasi situasi tertentu. Macam hangpa nak cyber bully Is.ra.hell.. Bukan kata perlu guna perkataan kesat tapi perkataan yang keras selalunya kasar. 

Moral of the story.. lu pikir la sendiri.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com