HANYA YANG BERTUDUNG SAHAJA WAJIB CARI MAKANAN HALAL?

2/26/2016 02:55:00 PM suria lekatlekit 5 Comments

HANYA YANG BERTUDUNG SAHAJA WAJIB CARI MAKANAN HALAL?. Sentap Hoi! Statement pendakwah2 online ni. Macam jadi satu dosa besar orang yang free hair ni cari makanan atau produk yang halal untuk dia. Macam yang free hair ni tak layak pulak nak ambil berat soal halal haram sesuatu yang dia nak guna atau makan.


Aku tak nafikan free hair tu kategori tidak menutup aurat & tidak menutup aurat tu haram berdosa tapi bertudung pun belum tentu sempurna aurat dia di tutup atau geng2 pendakwah macam ni nak kata asalkan tutup kepala tak nampak rambut dah kira tutup aurat ke camna?? Sebab point "free hair" je bukan dia sebut tidak menutup aurat.  Bukan nak cakap besar.. diri aku sendiri pun tak sempurna dalam menyempurnakan hukum2 Allah ni tapi yang rasa sempurna tu tak payah la menikam hati2 orang sangat. Sampaikan dakwah yang mudah orang terima bukan buat orang benci sebab apa yang anda nak sampaikan tu sebenarnya patut menjadi perkara yang baik tapi bila salah cara dah terjadi perkara yang buruk. Sayang sangat...

Seperti kita sedia maklum tak semua yang free hair tu tak solat & tak semua yang bertudung itu melakukan solat.

Memang statement 'Free Hair tapi pergi luar negara sibuk nak cari makanan halal" seolah2 nak cakap kat golongan 'Free hair" ni sebab kau buat 1 perkara haram berdosa kenapa mesti kau nak takut nak buat perkara haram yang lain. Itu apa yang aku faham la. Soal makan minum ni soal nak jadi darah daging cheq Ooi.. Bila benda tu sebati dengan darah daging kita ia mempengaruhi keturunan kita jugak nanti. Tak bertudung.. sapa tahu esok lusa dia bertudung. Tapi kalau makan benda haram ni.. boleh ka kau nak siat2 buang benda haram yang sebati dengan darah daging kau tu nanti.

Maaf yer bukan niat nak cari pasal ke apa. Tapi kena letak jugak caption untuk bersifat lebih adil. Mungkin aku je salah faham tidak orang lain. Jadi tak adil la pada penulisan status ni. So, kat sini aku attach sekali status sebagai bukti. Masing2 mempunyai sudut kefahaman yang berbeza. merujuk pada statement di atas.. manusia ni serba tak kena kan.. kang dia dah la tak pakai tudung lepas tu makan pun tak kira halal haram mesti kena kutuk macam ni pulak.. " dah la tak tutup aurat, makan benda haram pulak."

Masya Allah.. bawak mengucap wahai pendakwah2 sekalian. Sampaikan ilmu itu cara yang betul & tidak mengelirukan. Salah faham ni boleh mengundang persepsi negatif orang yang membaca atau mendengar. Sebab anda orang2 yang berilmu tidak seperti saya manusia yang masih jahil & belajar mengenal Tuhan. islam tak ajar pun kita yang tak sempurna menutup aurat ni tak layak buat perkara2 lain yang baik & ikut hukum. Manusia ni kadang2 yang bertutup litup pun tak sempurna lagi ikut hukum Allah ni. Sebab kita manusia.. takkan pernah sempurna. Kita semua sentiasa belajar untuk jadi lebih baik.

Sumber Detik Islam

Aku ni bukan baik sangat. Penulisan aku pun jenis lantang melintang pukang.. Memang kadang2 menyakitkan hati cuma aku rasa penulisan berbentuk dakwah ni tak berapa sesuai nak lantang sangat sampai kadang2 bunyi macam menghina orang lain. Yelah.. kita nak sampaikan benda baik kan lebih elok dengan cara baik ye dak.. Orang yang dengar walau tak ikut pun sejuk sikit hati. Manatau dengan kelembutan tu mencairkan hati2 yang keras macam batu atau hati yang panas macam neraka.

Apapun mencari yang halal itu wajib.. Kat Malaysia ni tak susah nak cari makanan halal tapi kalau kat negara yang bukan Majoriti penduduknya beragama Islam mungkin susah sikit. Jadi kalau korang nak ke Jadi untuk memudahkan korang mencari makanan halal meh tengok kat sini >> Susah Nak Cari Makanan Halal.. Guna Je Aplikasi Ni Mudah & Sangat Berkesan << Tak kira korang free hair ke atau berpurdah bagai.. Carilah yang halal.

Moral of the story.. Tak salah pun walaupun dia tak sempurna lagi menutup aurat tapi masih mengamalkan memakan benda2 yang halal. Tak menyusahkan sesiapapun dia nak makan benda2 halal ni. Jadi kita tak payah rasa pelik, jelik,janggal atau sakit hati sangat tengok golongan free hair yang masih menjaga makan minum mereka dari termakan benda2 yang di haram oleh agama. Sekurang kurang mereka masih ada perasaan takut kepada Allah.. Insya Allah dengan adanya perasaan takut kepada Allah mungkin satu hari nanti akan merubah mereka seorang muslimah sejati.  Doakan yang baik2 jer.. peace!

P/S : free hair terang2 tak tutup aurat tapi bertudung pun zaman sekarang tak semua yang tutup aurat. So, bagi aku bila mention free hair je sebagai golongan tak tutup aurat ni agak tidak adil.

5 comments:

  1. sama2 lah kita mengupgrade diri ke arah btmbh baik..

    ReplyDelete
  2. maaf suria, bukan haram tapi berdosa kalau tak tutup aurat.
    berbalik pada cite kat atas, saya tak paham apa masalah orang tu nak cari makanan halal. kat situ sebenarnya menampakkan dia ada nur lagi. dia masih ada rasa kasih sayang pada agama. siapalah kita nak jatuhkan kesalahan pada seseorang. entah2 orang tu lagi mulia dari kita di sisi tuhan.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. bukan bertudung tapi tutup aurat. bertudung zaman sekarang belum tentu tutup aurat. I

      Delete
  4. kita x lyk nk judge org..jom same2 ke arah kebaikan~ :)

    yg sttus max tu mgkn sbb dia kutuk ali tu bromen kot..xde lak kesedaran haram halal masa tu..huhu

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com