PETUA TIDAK LAPAR & DAHAGA SEHINGGA WAKTU BERBUKA PUASA, SALAH SATU ELAK MAKAN TELUR ASIN

23.5.17 Suria Lekatlekit 3 Comments

PETUA TIDAK LAPAR & DAHAGA SEHINGGA WAKTU BERBUKA PUASA, SALAH SATU ELAK MAKAN TELUR ASIN. Minggu ni kita up entri entri untuk persediaan menyambut ramadhan je la yer. Yelah.. Inilah minggu akhir untuk kita cari gali tip, petua & sebagainya supaya kita boleh berpuasa sepanjang hari tanpa lembik,lemau,terlalu lapar & dahaga sepanjang siang hari tu. Takde la kita terjebak dengan geng plastik hitam kan. Yer.. betul puasa bukan semata mata mehanan lapar & dahaga tapi syarat sah puasa salah satu daripadanya memang kena tahan lapar & dahaga jugak kan. So petua2 ni pun penting bagi persediaan kita untuk berpuasa agar kita tahu apa yang terbaik untuk kita buat nanti.

Telur Asin

Jadi tanpa membebel bebal panjang lebar sampai ada yang terbatal puasa ganti hari ni moh ler kita membaca apa tip & petua yang boleh kita lakukan untuk bertahan puasa sepanjang hari..

1. Jangan makan makanan lembik
- Contoh macam bubur. Memang tak sesuai makanan macam tu di ambil semasa sahur. Pola makan yang baik ketika puasa adalah pengambilan makanan rendah glisemia semasa sahur, dan tinggi glisemia ketika berbuka. Pengambilan makanan ini penting untuk menaikkan kadar gula darah. Sepanjang berpuasa, kita memerlukan makanan yang tinggi serat dan kandungan protein yang cukup. Selain protein, tubuh juga memerlukan pengambilan lemak baik.

* glisemia = ialah satu ukuran secepat mana aras glukosa darah (i.e., gula darah) meningkat selepas memakan makanan tertentu

2. Jangan Bersahur dengan Mee segera
- Kandungan mi segera seperti natrium, lemak tepu dan MSG akan membuat anda akan cepat rasa dahaga & rasa haus yang tinggi, tekak pun akan jadi kering. Selain itu, mee segera juga membuat cepat lapar. Mee segera mengandungi kadar glisemia yang tinggi membuatkan tenaga kita keluarkan banyak, sehingga cepat lapar.

3. Amalkan pengambilan Madu
- Madu adalah cecair manis yang mengandungi gula sehingga 70-80 peratus. Selebihnya, adalah air, mineral, beberapa protein, asid dan zarah lain. Madu sangat baik untuk anti-bakteria, dan baik juga digunakan secara rutin. Amalkan sepanjang berpuasa. Caranya anda boleh makan 3 biji kurma dan 2 sudu makan madu selepas sahur dan begitu juga ketika berbuka puasa.

4. Makan Kacang Merah Ketika Sahur
- Makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks sebaiknya digunakan dalam hidangan  ketika sahur. Sebabnya, karbohidrat kompleks tidak mudah dicerna tubuh dan boleh Buat kita rasa kenyang dalam jangka masa yang lama. Contoh makanannya antara lain beras merah, oren, kobis, lobak, kacang merah dan lain sebagainya. Jadi bila kita rasa kenyang so tak ada masalah untuk berpuasa sepanjang hari

5. Ambil ubi sebagai penganti Karbo
- Nasi putih mempunyai indeks glisemia yang rendah sehingga cepat di cerna dan akhirnya membuat kita mudah lapar. Ubi adalah yang disyorkan sebagi penggantinya nasi.
supaya kita akan rasa kenyang dengan lebih lama. 

6. Makan telur
- Telur antara makanan yang boleh buat kita rasa kenyang dalam tempoh yang lama. Korang boleh cuba nanti yer.

7. Minum air kelapa selepas berbuka
- Boleh jugak minum ketika sahur untuk elak rasa haus semasa berpuasa tapi boleh juga di minum selepas berbuka puasa. Air kelapa sebenarnya memang dapat membantu untuk hilangkan rasa dahaga & mampu bertahan selama 14 jam. Dengan minum air kelapa juga menjadi salah satu cara untuk buat anda bertahan untuk seharian berpuasa.

8. Ambil sayur sayuran ketika sahur
- Sayur-sayuran tinggi kandungan air dan serat. Perkara ini membuat sistem pencernaan lebih sihat dan mengurangkan rasa haus ketika berpuasa. Antara sayur yang bagus adalah bayam.

9. Elak mengambil makanan pedas.
- Rasanya bagi tekak orang2 melayu ni.. Pedas antara yang membuka selera terutama pagi2 buta time sahur tu kan tapi sebenarnya pengambilan makanan pedas ni membuat kita lebih cepat haus. Sebaiknya, pilih makanan yang dicerna tubuh lebih lama seperti gandum, bayam, dan almond.

10. Elak makan telur Asin
- Alamak ni antara menu popular waktu sahur. Sebab rasa masin dia tu salah satu cara nak menaikkan selera makan semasa sahur kan. Tapi dengan makan telur asin ni buat kita cepat rasa haus. Makanan yang tinggi kadar garam dia membuatkan air cepat keluar dari sel & menyebabkan tubuh kita cepat kekurangan air. So elakkan makan telur Asin yer.

Cukup la 10 petua tu yer.. Kang tulis panjang lebar bukan hangpa rajin sangat pun nak mentelaah so kita ambil yang penting - penting je sudah. Satgi ada yang terlena depan skrin pulak baca entri ni katanya hehehehe.

Jadi semoga 10 perkara tu dapat membantu hangpa semua enjoy sepanjang berpuasa nanti selain dari mengelakkan anda terjebak dengan geng plastik hitam jugak. Selain tu sahur @ supper dengan makanan makanan kegemaran rakyat malaysia macam ni >> 11 Makanan kegemaran rakyat Malaysia Untuk Supper << Pun sebenarnya tak berapa bagus untuk hangpa ambil sepanjang bulan puasa ni. Jadi kalau ada niat untuk berpuasa penuh, ambilah makanan yang mampu memberi tenaga sepanjang hari ok!

3 comments:

  1. plan sahur nak mkn telur je sbb nak diet sekaligusss! xD

    ReplyDelete
  2. thanks sharing kak. bab telur asin tuh, nasib bukan feberet. tapi kalau makan telur asin, uyul makan kuning nya je haahhaah. berebut dengn semua orang.
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  3. Yang tak diberi makan tulah yang selalunya sedap. Ingatnya tahun ni nak amalkan dengan gigih makan kurma dan madu tu tapi entahlah. Takut awal-awal sebelum puasa aje pasang niat, bila start puasa nanti lain pulak yang jadi!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *