AWAS! HFMD SEDANG MENGANAS.KENALI SIMPTOMNYA.

5/11/2022 09:19:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

AWAS! HFMD SEDANG MENGANAS.KENALI SIMPTOMNYA. Sebelum kita mengulas isu pasal HFMD ni meh kita berkenalan dulu apa itu HFMD yer. Sebab masih ada yang tak tahu apa itu HFMD.

Secara ringkas HFMD tu singkatan dari Hand, foot, and mouth disease (HFMD) atau dalam bahasa melayunya di kenali sebagai penyakit kaki tangan dan mulut. 

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (Hand Foot Mouth Disease, HFMD) yang lazimnya berlaku di kalangan kanak-kanak berusia kurang daripada 10 tahun. Ianya disebabkan oleh virus daripada kumpulan enterovirus yang tergolong di dalam keluarga picornavirus. 

Tapi sekarang ni nampaknya bukan kanak kanak sahaja di serang HFMD ni, orang dewasa juga mampu terkena jangkitan virus ni. Sekarang tengah menular virus HFMD ni.ramai pengguna media sosial mula update terkena HFMD tak kira kanak kanak atau dewasa. Untuk mengetahui simptom dan bagaimana ia boleh berjangkit jom la baca.

Kebiasaannya gejala HFMD adalah ringan (mild).Antara simptomnya adalah demam diikuti ruam melepuh (blister) pada tangan, kaki, mulut dan lidah. Kanak-kanak juga boleh mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan, muntah, cirit birit dan kurang selera makan. Kes HFMD yang disebabkan oleh jangkitan virus EV71 boleh meningkatkan risiko untuk mendapat komplikasi seperti encephalitis dan myocarditis. 

Virus penyebab HFMD boleh terdapat di dalam kerongkong dan najis dan merebak melalui melalui sentuhan terus dengan air liur dan najis mereka yang berpenyakit. Penyakit ini cepat menular di kalangan kanak-kanak. Ia menjangkiti semua golongan umur tetapi majoriti kanak kanak berumur bawah 6 tahun adalah lebih berisiko. Tempoh inkubasi adalah antara 3-5 hari dan masa yang paling berisiko untuk menjangkiti orang lain adalah ketika sebelum dan selepas gejala timbul.

Kanak kanak yang dijangkiti penyakit HFMD boleh menjadi punca jangkitan sehinggalah ruamnya kering. Majoriti kes mengalami gejala ringan dan sembuh dalam masa 5-7 hari.

Untuk langkah pencegahan selain jaga kebersihan, elok la elakkan dulu bawa anak anak ke tempat tumpuan ramai. Kadang kadang kita bawa keluar pergi makan kerusi baby yang di gunakan tu pun boleh jadi punca jangkitan. Bukan semua orang jenis ada tanggungjawab. Ada orang dah tahu anak tu tak sihat masih di bawa kesana sini. Penyebab pada penyebaran penyakit berjangkit pada orang lain. Bagi kita anak yang masih sihat kawal la pergerakan buat sementara waktu.

Apapun jaga diri dan keluarga. Selain kita masih berperang dengan virus covid-19 banyak lagi sebenar penyakit berjangkit lain ada di sekeliling kita. Contoh sekarang HFMD tengah menggila. Stay safe.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com