ALFATIHAH UNTUK PENYANYI HAZAMI BUKAN FITNAH TAPI SALAH FAHAM

8/13/2015 03:55:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

ALFATIHAH UNTUK PENYANYI HAZAMI BUKAN FITNAH TAPI SALAH FAHAM. Kecoh semalam hampir viral jugak screenshot salah satu fanpage yang macam nama anak che ta & zain je. Aku pun lupa apa nama fanpage tu.. Ingat tang Aaisyah rania.. bla.. bla.. gitu la bunyi. Kecoh bila Admin fanpage tu post  mohon peminat penyanyi & komposer Hazami.. sedekahkan alfatihah untuk beliau. Caption dia tu ada juga minta peminat & ahli keluarga Hazami bertabah.

Memang caption mengundang salah faham tapi kita tetap tak boleh judge dia memfitnah sebab tiada unsur2 fitnah pun kat situ. Dia just minta sedekahkan Alfatihah je takde statement hazami meninggal dunia pun

Memang la post macam tu mengundang salah faham.. ada yang ucap  Innalillahiwainnalillahirojiun lagi. Aku memula baca macam terkejut jugak. Bila aku baca balik... Takde pulak mention pasal mati atau apa2 yang berkaitan dengannya. Just status minta sedekahkan alfatihah jer tapi yang membaca & cuba viralkan post tu sebenarnya salah faham. Yelah.. zaman media sosial asal dengar berita kematian jer.. Terus taip Al Fatihah... Padahal kita di ajar bila dengar berita kematian atau musibah pertama sekali ucapkanlah  Innalillahiwainnalillahirojiun bukan sedekahkan Al fatihah.

Lepas tu nak tuduh admin fanpage tu sebar fitnah bagai. Bila masa dia tulis penyanyi Hazami meninggal dunia.. Yang di tulis Al fatihah untuk hazami. Yang sebar fitnah adalah mereka yang menviralkan status tu sebab salah faham tentang Al fatihah yang di sedekahkan untuk hazami. Apa kau ingat Alfatihah boleh sedekah untuk orang mati je ke? Kita boleh sedekahkan Al fatihah untuk sesapa je.. Tak salah pun.

Inilah salah faham tersebar nitizen.. Asal taip Al Fatihah.. mesti tanya siapa meninggal?? Dah sinonim.. kalau Al Fatihah je mesti untuk orang mati. Lepas ni meh la kita reramai serbu rumah ustaz atau majlis2 agama belajar balik supaya kita takde la mengelabah bila orang sedekahkan Alfatihah kat orang yang masih hidup.

Moral of the story... Pentingnya siasat sebelum share tak kira la kau share sekadar nak dapat kepastian dari orang lain sebab benda tu la punca fitnah tersebar. Kalau tak sahih tak payah nak share. Tunggu je sampai dapat confirmation.

4 comments:

  1. Even perkataan Innalillahiwainnalillahirojiun itu juga bukan hanya untuk kematian
    salah faham tentang pengertian dan tujuan tu yang payah
    anyway nampak kurus benar dia ye, moga dia cepat sembuh

    p/s-pasal view tu kan, saya guna chrome ni. nampak hak yang biasanya letak kat side bar ada kat bawah. ke memang gitu design dia?

    ReplyDelete
  2. betul tu tak semestinya untuk kematian yang di timpa musibah pun kita boleh ucap Innalillah... & kita boleh sedekah alfatihah untuk kesejahteraan orang lain. Pasa blog tu masih dalam siasat. maybe ada masalah dengan resolution...

    ReplyDelete
  3. betul. baca jugak semalam. tapi takde mention pasal kematian....

    ReplyDelete
  4. Ada baca tentang Hazami masuk hospital tapi setakat itu ajelah. Bila baca tajuk entri ni pun tetiba terus terfikir, la... dah meninggal rupanya Hazami ni.

    Yalah, kena belajar agama balik ni. Akhir-akhir zaman ni, banyak salah faham agama katanya...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com