UPACARA KEMATIAN PALING SERAM & NGERI DI DUNIA

14.8.15 Suria Lekatlekit 5 Comments

UPACARA KEMATIAN PALING SERAM & NGERI DI DUNIA. Asyik cerita hantu je kadang2 sampai dah tak seram. Sekarang ni bila manusia lebih menyeramkan dari hantu, hantu pun jadi takut dah. Maka untuk kali ni segmen seram serik lekat lekit berubah angin sikit. Kita cerita pasal keseraman manusia pulak. Hantu,jin, setan dah tak rare sangat la..

Gambar sekadar hiasan

Setiap negara,bangsa,agama ada ritual tersendiri bila melibatkan kematian. Ada yang kita tengok tenang je upacara kematian tu contoh upacara pengebumian orang Islam.. Takde yang menyakitkan atau mengerikan. Sebab tu Islam di gambarkan sebagai agama yang sangat Indah.. Berbanding dengan upacara kematian yang di lakukan oleh mereka yang bukan Islam. Kadang2 ritual tu lebih kepada adat bukan tuntutan agama tu yang jadi pelik pelik.. sampai rasa tak masuk akal.

Antara ritual upacara kematian yang boleh tahan ngeri & seram adalah.. Yang pernah di amalkan oleh masyarakat di India. Upacara ni di gelar bakar Sutee @ sati yang membawa maksud isteri yang suci. Apabila seorang wanita kematian suami..mereka akan membakar diri bersama mayat suami. Ritual ni di amalkan sehingga tahun 1981 walau di haramkan selepas kedatangan Inggeris ke India pada tahun 1829. Alasan mereka terus mengamalkan tradisi pelik,ngeri & seram tu adalah sebab wanita di India bila bergelar janda akan di pandang hina, di sisih oleh masyarakat sebab tu mereka lebih rela mati di bakar bersama mayat suami. Macam la jadi janda tu satu pilihan kan? Tu la bila mentaliti sesuatu kaum @ masyarakat terlalu kuno, menghukum orang yang tak ada salah.

Ni ritual paling aku tak faham. Memumiakan orang yang hidup sehingga mati. Ritual ni di amalkan masyarakat jepun sebelum tahun 1900an. Sebab menurut kepercayaan mereka tak perlu tunggu mati secara semulajadi.. Mereka boleh mematikan diri mereka secara perlahan lahan dengan cara memumiakan diri. Sebelum upacara memumiakan diri di lakukan mereka perlukan 2 ribu hari untuk keringkan jasad mereka dengan mengamalkan makan kacang & bijian selama 1000 hari untuk membuang lemak di badan bagi mengurangkan kelembapan badan. 1000 hari lagi mereka perlu menghilangkan air dari tubuh. Mereka hanya makan kulit kayu kecil & minum teh beracun supaya berlaku cirit birit & muntah muntah sehingga dehidrasi. Tapi katanya ritual ni selalu tak berjaya.

Ritual ni aku pernah tengok dalam rancangan dokumentari kat TV tapi tak ingat rancangan apa. Tradisi yang di amalkan oleh orang tibet. Bila berlaku kematian mayat akan di bawa atas gunung kemudian di kerat2 kemudian di beri makan kepada burung hering. Menurut info yang aku baca ni katanya orang tibet percaya pada kelahiran semula & jasad manusia cuma macam objek je. Bila mati dah tak ada apa so bagi burung hering makan pun takde hal lah. Di amalkan sejak abad ke 12 tapi sekarang dah kurang di amalkan sebab sesetengah masyarakat mereka mula rasa ritual macam tu mengerikan.

Ritual yang last ni adalah upacara kematian cara moden & paling mahal kos dia. Tak seram cuma terlalu mewah la cara mereka mengadakan upacara untuk orang yang dah mati. Caranya adalah membawa abu mayat dengan roket kemudian di letupkan di ruang angkasa lepas. Ritual ni katanya bermula sejak tahun 1997. Sebanyak 22 abu mayat dah pernah di letupkan bersama roket di angkasa lepas. Roket berpenumpang abu mayat tu katanya berlepas di kepulauan canary. Tak tau apa alasan mereka buat ritual pengebumian macam tu yang pasti orang2 yang buat macam tu memang mempunyai minat atau cara yang pelik.

Moral of the story.. Bersyukurlah kita di lahirkan sebagai orang Islam takde la terjebak dengan amalan2 pelik,ngeri & seram ni. Cuma tu la.. manusia yang hidup ni pulak semakin pelik,ngeri & seram.

5 comments:

  1. Ape ke peliknye....yg kat india tu kalau domi mati isteri pon kene bako sama2 kan...abis kalau isteri mati dulu somi dia tak kene bako pulak siap pasang baru lagi ada agaknye....nampak sgt penindasan ke atas pompuan kan

    ReplyDelete
  2. Macam2 kepercayaan manusia ni yer...

    ReplyDelete
  3. Mak aih.. Pelik beno ritual diorg ni kn? Aduhai.

    ReplyDelete
  4. Nak mati-mati ajelah. Nak tahan makan 1000 hari, nak itu ini 1000 hari lagi buat apa. Bab suami mati, isteri sanggup mati sama pun pernah baca ke tengok yerk. Lupa dah. Tapi itulah mereka tak fikir ke, kalau isteri yang mati, suami melonjak gembira dapat kahwin lagi! Walla weyh...tradisi!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!