ANAK LEBIH KREATIF & MEMAHAMI ARAHAN DENGAN ESSENTIAL OIL BRAIN POWER YOUNG LIVING

7/16/2018 10:48:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

ANAK LEBIH KREATIF & MEMAHAMI ARAHAN DENGAN ESSENTIAL OIL BRAIN POWER YOUNG LIVING. Sejak dua menjak ni dok baca pertikaian tentang testimoni & claim claim yang di buat oleh agent2 Essential Oil. Tak tau la brand mana.. tak di petik pulak nama2 jenama. Jangan tak tau Essential Oil ni banyak brand juga ok cuma yang saya amalkan untuk anak saya yang ada ASD.. ASD tu Autisme Sindrom Disorder. Masalah Autisme. Sapa yang follow saya kat FB rasanya tahu.. Anak saya ada mild autisme.

Saya amalkan untuk anak saya sejak 2015.. Nak kata lama tak lama sangat. Nak kata baru tak baru tapi saya tak guna yang pure oil la. Tak mampu katanya. Saya cuma guna yang oil blend. Selalu seller EO Young living akan siapkan oil blend dalam botol roll on mengikut fungsi yang kita nak la. Macam sebelum ni saya guna Focus Blend & Homework Blend. Untuk membantu perkembangan anak saya yang ada masalah focus. Alhamdulillah.. sedikit sebanyak membantu juga & ada improvement la sejak amalkan selain didikan & terapi lain yang di buat.



Essential oil ni.. Fungsi adalah minyak aroma terapi. Bukan ubat atau supplement ok. Tapi jangan pandang remeh pada terapi bau bauan ni ok! Bau pun boleh merangsang mood & focus ok! lebih2 lagi bau2 tumbuhan macam bau pokok, daun, bunga, laut, rumput semua tu.. Untuk budak budak autisme yang memang selalu ada masalah dengan sensory tak kira sentuhan, bunyi atau bau.. Untuk pengalaman sendiri la kan sepanjang saya mengamalkan EO untuk shahila.. terapi bau dengan aroma terapi ni ada kebaikkannya & banyak jugak membantu perkembangan shahila.

Anak saya sebelum ni di sahkan Mild Autisme kombinasi dengan ADD iatu masalah kurang focus @ low attention selain speech delay. Masalah low attention tu bagi saya masalah paling besar anak saya.. Therapist anak saya dulu pernah cakap.. Kalau boleh settle masalah focus dia, Insya Allah perkembangan dia yang lain semua akan improve dengan baik. Macam macam cara saya cuba.. terapi tata kerja & termasuk mengamalkan EO.

Setelah bertahun.. Alhamdulillah fokus tu ada peningkatan. Kalau dulu memang tak pernah nak buat homework cikgu bagi, Alhamdulillah sekarang dah boleh buat. Kalau dulu buku latihan dia banyak conteng sekarang Alhamdulillah boleh siapkan latihan latihan yang cikgu bagi di sekolah. Untuk buku latihan awal tahun sampai pertengahan tahun, Alhamdulillah.. majoriti latihan dia siapkan. Ada la sikit2 dia tak siap tu tapi 90% dia habiskan semua latihan dalam buku latihan, Dan baru baru ni masa hari perjumpaan ibu bapa bulan puasa haritu.. Cikgu dah naikkan kelas shahila ke kelas lebih advance bila nampak peningkatan dia dari segi pembelajaran, behavior & pemahaman. Termasuk mendengar arahan. Dah banyak perkembangan positif dari segi tu. Sebagai seorang ibu yang ada anak special kids ni.. Sapa tak happy dengar macam tu. Shahila belajar bukan di sekolah khas tapi di sekolah tadika bersama anak anak normal yang lain.

Baru baru ni saya cuba pulak Brain Power Essential Oil.. Untuk brain power oil ni dia lebih focus pada daya ingatan. Yer.. dia tetap berfungsi sebagai aroma terapi. Anak autisme ni memang kebanyakkan mempunyai daya ingatan yang tajam.. So dari segi daya ingatan tu shahila memang ada kelebihan tu.. So takde masalah sangat cuma sejak try EO brain power ni nampak kreativiti dia lebih menyerlah. Cara dia bermain & mainkan watak toys2 dia tu nampak lebih kreatif. Macam mana dia nak olah watak & bagi watak tu.. Memang nampak macam main je kan tapi sangat penting tau dalam perkembangan setiap kanak kanak pretend play tu. Ia berkaitan dengan perkembangan otak jugak. Seorang kanak kanak memang perlu ada imaginasi & boleh bermain olok olok dalam step perkembangan dia. Anak autisme normally ada masalah tu. Tak pandai bermain olok olok atau Pretend play ni.. Dulu shahila pun macam tu tapi semua tu tak bersifat kekal.

kadang2 kelakar tengok shahila dok melakonkan setiap watak toys dia.. siap dengan dialog bertukar tukar tone suara lagi. Bila tengok macam tu.. Rasa syukur. Walaupun dia ada autisme tapi at least banyak ciri2 autisme dia dah berjaya di atasi & di hilangkan/dikurangkan.

Selain tu speech dia pun dah banyak sangat. Sebab focus dia pun dah semakin baik.. So benda tu membantu juga untuk masalah speech delay dia. Dia dah pandai menyusun ayat bila bercakap walau kadang2 terbalik juga ayat dia cakap & terpaksa di betulkan. At least.. dia dah boleh berkomunikasi & bercerita walau cerita yang simple macam.. apa dia buat dengan toys dia. Contoh masa dia tengah main & dia tidurkan toys dia.. Dia akan bagitahu saya.. Mummy.. Jamal dah tido. Toys shahila memang ada nama.. kalau sapa ikuti saya kat FB maybe tahu saya ada juga kongsi cerita2 tentang nama2 toys shahila ni.

Memahami arahan pun nampak improvement yang sangat baik. Kalau Tahun tahun yang lepas.. dia akan jadi confuse bila kita bagi banyak arahan dalam satu masa. Contoh shahila ambil buku, pensil, pensil warna & beg.. Maybe dia akan ambil beg sahaja. Tahun ni nampaknya.. Takde masalah dah. Di tambah saya memang latih dia dengan memberi arahan untuk dia buat kat rumah. Walau terpaksa repeat berkali kali.. Shahila ambil tu.. kat situ.. tepi tu.. Dulu memang agak struggle nak minta dia buat sesuatu walau dia nak buat cuma dia akan jadi keliru kalau banyak perkara dalam 1 arahan atau permintaan kita pada dia. Nampak EO yang saya amalkan ni membantu juga dari perkembangan shahila untuk memahami arahan yang di beri dengan lebih detail. So,kat situ nampak dia cepat pickup bila di beri arahan. Benda tu pun antara perkara yang cikgu dia kat sekolah bagitau ada peningkatan yang agak baik. Dia boleh ikut arahan yang di beri kat sekolah.

Shahila memang suka menulis sekarang. Dari menulis single words sekarang dia mula menulis ayat.

Tapi di ingatkan ia bukan semata mata bergantung pada Essential Oil yer.. Ia kena di susuli dengan didikkan & terapi terapi lain. Essential Oil ni bagi saya macam booster jer.. Membantu sedikit sebanyak untuk perkembangan shahila. Saya pernah tanya doktor yang follow up perkembangan shahila.. dia kata tak ada masalah nak teruskan kalau mampu & ada perkembangan positif.

Cuma apa yang saya baca dari perkongsian aktivis medic yang terdiri dari para doktor.. Untuk rawatan kesihatan terutama pada bayi agak berisiko di beri EO. EO ni memang fungsi dia sebagai AROMA TERAPI bukan UBAT yer. Ada certain EO yang maybe boleh bagi kemudaratan pada bayi jadi elakkan bagi pada bayi anda EO ni terutama bagi tujuan merawat masalah kesihatan. Sebab baby ni Imun badan dia masih tak kuat takut tersilap EO, nak rawat jadi sakit pulak. Jadi elakkan mengunakan EO pada bayi tanpa merujuk pada doktor. Mungkin ada jenis2 EO yang tidak sesuai di beri pada bayi akan memudaratkan kesihatan bayi anda.

Memang saya tak pernah guna EO untuk merawat apa2 masalah kesihatan even demam atau selsema. Saya tak guna EO sejak shahila bayi.. Saya start EO rasanya masa shahila umur 4 tahun untuk tujuan terapi melalui bau bauan. Kita sedia maklum bau ni pun boleh merangsang mood & memberi ketenangangan atau rilex. So benda tu sangat penting untuk membantu perkembangan shahila. Sebab dia ada masalah add iatu low attention atau kurang focus. Dia memang tak boleh statik buat apa2 perkara dalam tempoh yang lama dia cepat bosan. So, EO ni membantu dari segi beri dia tenang & focus untuk buat sesuatu task sehingga habis.

Apapun.. tak salah bagi saya kita nak ikhtiar untuk perkembangan anak kita guna Essential Oil dari brand young living ni. Sebab bau bauan dia berasaskan tumbuhan. Terapi bau ni pun main peranan juga untuk merangsang mood & meningkatkan daya kreativiti seseorang. Bila bau yang menenangkan kita akan jadi lebih focus & happy. Bila boleh focus & hati pun rasa senang, benda tu membantu kita lebih kreatif & bersemangat nak buat apapun. Memang bau dia pun bau tumbuh tumbuhan.. Kalau lavender tu wangi la macam lavender tapi ada bau bauan tumbuhan tumbuhan yang bau dia memang tak macam perfume ok! Ada yang bau macam rumput bak kata suami saya hehehe..

Untuk shahila sekarang saya amalkan Focus Blend, Homework Blend & Brain Power EO. Kalau nak cuba dulu.. Boleh je cuba yang blend tapi better merujuk dengan Agent Young Living yang sah.

Kalau nak cuba Essential Oil Young Living ni boleh hubungi pengedar sah

Puan Shareena 
☏call/whatsapp☛ 013 3993407 
✍facebook☛ shareena shaifudeen 

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com