PEGAGA DALAM L'OREAL CENTELLA ESSENCE WATER MEMANG BEST OK!

2/18/2019 11:11:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

PEGAGA DALAM L'OREAL CENTELLA ESSENCE WATER MEMANG BEST OK! Daun pegaga ramai yang tahu selain sedap di buat ulam atau kerabu.. Banyak khasiat juga untuk kesihatan & kecantikkan kulit. Kalau orang orang kampung ni memang biasa dengan petua nak awet muda makan ulam pegaga. Kat kampung senang nak cari daun pegaga ni.. sebab tumbuh meliar dalam hutan & kalau tanam pun senang nak membiak sebab mak saya pun ada tanam pokok pegaga ni. Daun dia ada hijau berbentuk macam bulat sikit. Susah lahai nak explain hangpa tengok ja gambar kat bawah ni.

Ni la rupa daun pegaga. Pokok dia jenis tumbuh merimbun & menjalar atas tanah

Centella asiatica atau lebih dikenali de­ngan n
ama pegaga di negara ini ialah sejenis ulam yang bukan sekadar memiliki kebaikan dari segi kesihatan dalaman, malah memberi impak besar kepada kecantikan se­seorang. 
Herba daun hijau berbentuk kipas itu biasa terdapat di Jepun, India, China dan Indonesia. Namun, kini ia semakin mendapat perhatian masyarakat Barat yang mula menyedari kebaikannya. 
Ia juga dikenali ­dengan nama Gotu Kola di India dan sering ditemui di kawasan berair. ­Pegaga boleh dimakan begitu saja sebagai ulam setiap hari, direbus atau dikisar menjadi minuman. 
Lebih menarik, perubatan tradisional turut menggunakan pegaga untuk merawat parut.
Pegaga dikatakan mampu merawat ­kerosakan kulit secara tradisi selain meningkat­kan peredaran darah untuk memberikan wajah lebih berseri kepada mereka yang rajin me­ngamalkan makan daun pegaga atau minum air rebusannya. 
Apabila disapukan pada kulit, sifat antibakteria, antikuman dan antiradang yang ada pada pegaga dilihat dapat mempercepatkan pemulihan luka dengan merawat tisu yang rosak dan mengurangkan parut. 
Bahan aktif pada pegaga yang merang­sang peredaran darah mempercepatkan proses pemulihan di bahagian luka atau terbakar selain menggalakkan pembentukan kolagen, sekali gus me­ngurangkan masalah seperti parut atau regangan kulit. 
Amalan meminumnya dikatakan mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda kerana ia membantu menyuburkan kulit, rambut dan kuku. Ini kerana ia menyokong pembentukan kolagen, seterusnya me­ngelakkan kulit kendur atau kehilangan lembapan semula jadi.
Pegaga juga dikatakan mampu meningkatkan aliran darah dan mengurangkan masalah berkaitan termasuk urat bersimpul atau salur darah lemah hingga menimbulkan urat berwarna ungu pada betis dan paha. 
Bagi yang bimbang de­ngan kemunculan tanda penuaan, pegaga boleh dijadikan alternatif rawatan wajah memandangkan ia ­memiliki sifat yang mampu menegangkan kulit apabila disapu dan dibiarkan beberapa minit. 
Istimewanya, ia me­ngandungi pelbagai nutrien antaranya asid asiatik, kalsium, potasium, fosforus, beta karotin, vitamin C, tiamin, niasin dan riboflavin.
Bukan sekadar pencuci wajah, pegaga juga boleh dijadikan penyegar yang disapu bagi menegang­kan kulit dan menjadikannya lebih tegang. 
Pegaga menawarkan rawatan alternatif yang murah, berkesan dan mudah. Bagaimanapun, bagi mereka yang me­ngalami masalah kesihatan serius, penggunaan herba untuk merawat perlu dirujuk kepada doktor.  -Sumber Harian Metro-

Sebab daun pegaga ni banyak khasiat untuk kecantikkan kulit maka L'OREAL paris tengah memformulasikan khasiat pegaga ni dalam produk depa yang di beri nama Revitalif Micronized Centella Essence water.


Actually secara tak sengaja saya ter try produk ni sebab dapat free sampel 22ml dari Home Tester club. Bila dapat produk dari Home Tester Club ni wajib cuba & bagi feedback selepas 7 hari menggunakannya. Sebab produk ni produk drugstore di mana keselamatan produk ni lebih terjamin. Of course la dah menjalani RnD sebelum di pasarkan. Dah di uji khasiat & kesan dia. L'OREAL kot bukan brand Totok skincare ke hapa. Insya Allah saya yakin produk ni tidak mengandungi bahan terlarang yang membahayakan kesihatan pengguna.

Mula mula try tu kalau kita rasa best mesti la kita review yang positif kan? Sebab Home tester Club ni dia tak kata mesti bagi good review. Kalau sesuai & bagi kesan baik.. Tulis la review pengalaman guna tu dengan jujur. Kalau sebaliknya pun depa tak saman pun. Sebab memang setiap produk tu mustahil la ada sesuai dengan semua orang & semua jenis kulit.

Bila kita guna rasa best selain essence water ni mudah nak consistent. Sebab cara pakai dia.. tuang atas tapak tangan lepas tu tepuk tepuk seluruh muka je. Jenis pemalas macam den ni memang suka sangat la lahai produk produk macam ni.

Selepas try sebotol Centella essence water yang 22ml dapat free sampel tu.. Saya tak ragu ragu dah nak teruskan penggunaan produk ni. terus Topup botol 130ml beli kat watsons. Sebab tak ada packaging 22ml yang di jual. Yang ada 130ml je..


Produk ni yang best bila kita pakai.. Yup boleh rasa kesan positif tu dalam masa 7 hari. Tapi tak la 7 hari tu dari nenek kebayan kau bertukar jadi puteri gunung ledang. Cuma rasa la kulit kau lembab, lembut, segar & kalau kusam tu dia nampak cerah sikit. Sekaligus kalau ada masalah tona kulit tak sekata tu.. dapat membantu juga secara tak langsung. Cerah bukan putih yer jangan salah faham. Produk ni bukan produk pemutihan kulit & takkan mengubah warna kulit asal hangpa ok!

Tapi kalau hangpa jenis kulit berminyak memang tak rekemen untuk guna. Mungkin buat kulit hangpa semakin berminyak. Untuk normal & kulit kering.. Yup sangat sesuai. Atau jenis kulit kombinasi macam saya.. Saya terpaksa matching dengan Garden Of eden Mild cleanser untuk keringkan minyak & seimbangkan kelembapan kulit dengan pakai Centella Essence water. Hasil gabungan cinta antara benua ni, Local produk (Garden Of eden) & international produk (L'OREAL) bukan dapat anak pan asian yer.. tapi nampak kesan kulit saya dah tak berminyak atau kering bagai di gurun sahara lagi. Kulit lembab, lembut & bila sentuh rasa licin. Dah tak ada rasa kasar kasar sebab jerawat pasir berdengung tu.


Centella Essence water ni secara tak langsung berfungsi sebagai pelembab so saya tak guna lagi pelembab gel atau krim. Kita sedia maklum kan.. pelembab sangat penting untuk kulit. Tanpa kelembaban yang cukup kulit akan cepat kedut. Muka boleh nampak tua sebelum usia. So jangan pandang remeh kepentingan pelembab kepada kulit yer.

Saya tak ingat berapa lama saya guna L'OREAL Centella Essence Water yang sampel produk 22ml.. tapi macam lama guna la tahan. Kira berbulan juga. Memang boleh nampak kulit lebih lembab, lembut, segar, tegang & cerah. Kulit kusam kita sedia maklum akan buat kulit kita nampak gelap & tidak bermaya. So pendapat saya centella essence water ni memang berkesan untuk masalah kulit kusam juga.

Produk ni ada khasiat untuk anti penuaan.. Yelah menggunakan extrak pegaga yang saya dah share khasiat dia kepada kecantikkan kulit. So, yang mana dah nampak kesan kesan penuaan tu elok la start amalkan. Terutamanya yang dah start nampak kesan garis garis halus kat muka tu. Sebab benda ni dia kena bermula dari awal. Bukan dah kedut baru tergedik gedik nak pakai.

Cara guna
Macam saya cakap memang senang sebab tu saya pilih nak teruskan guna L'OREAL Revitalif Micronized Centella Essence Water ni. Cuci muka macam biasa. Kalau nak scrub ke apa buat dulu yang basic cuci cuci tu.. Lepas tu lap sehingga kering. Tuang Essence water atas tapak tangan & tepuk tepuk seluruh muka.

Rekemen untuk guna 2 kali sehari. Pagi & malam. Bagi yang bekerja nak makeup.. makesure apply dulu essence water baru apply makeup. Malam sebelum tidur boleh tempek tempek. Simple.

Bau dia orang putih kata 'just nice'. Tak la wangi macam perfume & terlalu natural sampai bau pure daun. Senang cakap bau dia pun macam tak bau sangat la. Selesa la bagi yang ada masalah dengan bau ni.

Testur dia pulak macam serum. Pekat tak pekat sangat & cair pun tak cair sangat. Bila kita apply elok je melekat kat kulit.

Macam saya rutin saya sekarang memang cuci muka & apply essence water ni je. Seminggu sekali tu scrub la muka (tu pun baru nak scrub balik muka lepas lama tinggalkan akibat malas hahaha). Sebab sekarang ni saya memang jadi malas nak apply apa2 jenis krim muka.. Rasa essence water ni pun cukup la buat kulit saya tak kusam, kering & comot sangat walau tak la secantik bidadari sorga.

Harga RM65 untuk 130ml (mengikut kiraan boleh tahan sehingga 6 bulan). Kalau kat drustore tu buat sale lagi murah. Ada sampai 50%. Yang ni saya beli RM52. Untuk pelaburan setengah tahun katanya.. Harga tu kira murah la. Tak payah nak topup setiap bulan.


Ada jual kat watsons, guardian, certain farmasi atau mall/pasaraya. Alah L'OREAL ni produk yang senang nak cari. Online pun ada jual. Tapi kalau nak beli online macam kat lazada atau shopee.. Make sure beli dengan Official L'OREAL atau Official Guardian / Watsons. Jangan beli dengan seller seller risau takut fake product ke apa. Sebab ada seller dari china kat shopee jual murah nak mati beb! Aku pun risau nak beli kalau dah murah sangat. Dah la dari china sana nu..

Bagi yang rasa L'OREAL Revitalift Micronized Centella Essence Water memenuhi keperluan & sesuai dengan masalah kulit korang boleh la try. Bagi saya memang saya puas hati guna setakat ni. Memang tak nampak kesan tak baik maybe sesuai dengan keperluan kulit saya. 

3 comments:

  1. Menarik, boleh try loreal yg baru ni nanti. Tapi pegaga memang sedap dijadikan ulam2 kan. Tak sangka banyak khasiat pegaga ni :)

    ReplyDelete
  2. saya makan ulam pegaga dan ada juga tanam dalam pasu. Time terdesak tak ada ulam, just petik je.

    ReplyDelete
  3. Product ni sdh bertahun saya guna tp guna dgn pelbagai skin care ...cleanser guna premium whitening Hada Labo n selang seli dgn AHA/BHA hada labo cleanser, toner guna cetaphil n eucerin, lotion light hada labo n LOREAL revitalift essence kemudian nivea luminous serum n ampul serum wardah, krim retinol hada labo, cream malam hada labo premium n tido

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com