20 PENIPUAN YANG BIASA IBU BAPA SELALU CAKAP PADA ANAK

8.8.16 Suria Lekatlekit 3 Comments

20 PENIPUAN YANG BIASA IBU BAPA SELALU CAKAP PADA ANAK. Zaman kita kecik kecik dulu senang mak bapak nak control bila kita buat perangai. Sebab budak2 dulu mudah percaya dengan  momokkan atau ugutan. Kalau tak makan saman dengan ugutan atau momokkan kau makan rotan atau cubit pulak la lepas tu. Jadi kau di beri cuma 2 pilihan yang menakutkan samada percaya dengan ugutan atau momokkan seram mak bapak kau atau kau kena hadap kesakitan pada fizikal kau bila sesi memujuk dah habis.


Tapi Budak2 sekarang memang banyak tak makan saman.. kau momokkan dia dengan kisah seram dia persoalan dengan berpuluh2 soalan untuk minta kepastian yang kau sendiri tak ada idea nak jawab. Bila kau ugut dia.. lagi dia mencabar. Bila kau guna hukuman fizikal macam merotan atau denda dia memberontak bagai nak rak. Berbanding budak budak zaman dulu. Orang kata lebih senang nak control.

Sebab tu dalam kita membesar kita sangat biasa dengan ugutan & momokkan benda benda macam ni. Kesian kan.. kadang2 ada yang betul2 percaya apa yang mak bapak dia cakap tu sampai besar baru dia tahu perkara sebenar. Punya la budak2 zaman dulu menjadikan mak bapak sumber rujukan paling sahih sampai apa mak bapak dia cakap semua dia anggap betul. Antara penipuan yang selalu mak bapak buat bagi meredakan amukkan anak anak depa adalah 20 perkara ni >> 20 Penipuan Yang Ibu Bapa Sering Guna Untuk Tenangkan Anak Anak <<

Masa kecik kita cukup naif jadi kita akan rasa takut di perlakukan macam yang mak bapak kita cakap nak buat kalau kita terus buat perangai maka kita akan percaya benda tu mak bapak kita akan benar2 buat kalau kita terus mengamuk atau menangis padahal mak bapak mana nak dedahkan anak pada risiko macam tu. Nak2 lagi zaman sekarang ni. hehehe. Walalupun zaman dah berubah tradisi menipu anak dengan 20 penipuan ni rasanya masih ada yang pratikkan tapi kalau anak aku rasanya tak berapa berkesan. hahaha

3 comments:

  1. Bdk dulu dgn budak skang mmg lain dah. Kalau dulu mak kita ckp "haaaa pergilah kat luar tu ada momok... " memang tak keluar dah. Tp skng, dia pulak yg takutkan kita.. Hihi ...anak oh anak...

    ReplyDelete
  2. siap tanya lagi, "Ayah ni kenapa? Isha (nama anak saya) tengok kat luar tu tak de apa-apa pun?" bila saya kata cepat masuk rumah time azan magrib, nanti setan banyak merayau- rayau.

    ReplyDelete
  3. tak elok menipu sebenarnya kan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!