RUPANYA BUKAN SUSAH NAK MOHON NOTIFIKASI KKM PADA PRODUK KECANTIKKAN

7/01/2017 11:58:00 AM suria lekatlekit 13 Comments

RUPANYA BUKAN SUSAH NAK MOHON NOTIFIKASI KKM PADA PRODUK KECANTIKKAN. Dulu aku antara manusia yang jahil ok.. Aku percaya 100% pengasas yang mengeluarkan produk kecantikkan kulit ni menghasilkan produk tu dari formula atau ramuan yang depa sendiri buat.. Mungkin dari petua nenek moyang bagai. Di packaging dalam bentuk yang mudah untuk orang lain dapat & guna. Serius.. Aku dulu antara pengguna local produk jugak. Banyak juga local produk aku pernah guna even masalah kulit wajah aku ni kebanyakkan cantik seketika lepas tu kembali berjurujerawat. Produk apa aku guna tak payah la aku sebut.. Tapi bukan 1 jenama je la.. Lepas cuba satu jenama rasa macam tak mendapat hasil yang aku nak.. aku tukar. Kadang2 atas suggest dari penjual produk tu sendiri.


Dulu.. Aku cukup yakin setiap produk yang ada Nombor Notifikasi KKM tu memang dah di analisa di makmal KKM & terbukti selamat & bebas bahan merbahaya. Sebab aku fikir mustahil KKM akan sewenangnya bagi sesuatu produk tu Nombor Not KKM.. Sungguh aku rasa aku bodoh sombong sebabnya dah la bodoh tak pernah ada rasa nak study pun. Yelah.. Mungkin waktu tu tak ada keperluan kan.. Macam sekarang memang aku banyak mencari maklumat tentang produk kecantikkan ni.. Jadi apa saja info yang aku dapat yang aku tahu masih ramai yang salah faham, aku rasa perlu aku sampaikan pada orang lain dalam penulisan yang mudah di fahami semua golongan. Jadi musibah tu tak semestinya hukuman tapi boleh jadi hikmah juga..

Entri sebelum ni aku ada tulis tentang Notifikasi KKM (Not KKM) Bukan bukti sesuatu produk dah di analisa di makmal KKM sekadar produk yang di bawah pemantauan KKM sahaja. Mesti ramai yang tertanya.. Kalau KKM tak buat proses analisa di makmal macam mana KKM boleh bagi Nombor Notifikasi kepada produk tersebut?  Apa je yang buat KKM lulusan permohonan untuk dapatkan Nombor Notifikasi tu?

Bila aku baca info berkenaan nak dapat Notifikasi produk ni.. Sebenarnya tak susah pun. Boleh apply melalui online & boleh dapat kelulusan lebih kurang 1 - 3 hari sahaja.

1. Proses permohonan boleh dilakukan secara ‘online’ melalui laman web National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA), Quest 3+. Sistem baru aplikasi QUEST3+ (modul kosmetik notifikasi) ini telah dilancarkan pada 1 Ogos 2016 yang lalu
2. Pemohon perlu mengisi borang notifikasi produk secara lengkap (untuk rujukan, boleh lihat dokumen Annex 1, part 3, Guidelines for Control of Cosmetic Products in Malaysia) sehingga selesai semua proses termasuk urusan pembayaran. Sila rujuk di bahagian Guidelines Central di laman web NPRA.
3. Nombor notifikasi akan dikeluarkan dalam tempoh 1-3 hari selepas urusan pembayaran selesai dan disahkan oleh NPRA. Urusan mendapatkan nombor notifikasi bagi produk kosmetik tidak memakan masa yang lama seperti produk farmaseutikal lain, contohnya ubat terkawal yang boleh mencecah berbulan-bulan atau setahun.

Atau kalau hangpa nak senang faham pengedar @ pengasas produk ni cuma perlu sediakan dokumen yang di perlukan untuk memohon nombor Notifikasi KKM. Tapi yang pasti untuk apply not KKM ni tak perlu melalui proses analisa di makmal KKM cuma perlu menghantar dokumentasi berkaitan produk tersebut & disokong dengan bukti dokumentasi mencukupi. Pemohon dikehendaki mengemukakan Sijil Analisis (COA) kepada NPCB. Tapi tu la kan.. tetap masih terlepas di pasaran produk yang mengandungi bahan terlarang  ada Not KKM. Tak tau depa buat macam mana. hahahaha...

Syarikat atau orang yang bertanggungjawab meletakkan produk kosmetik di pasaran tempatan mesti memberitahu Pengarah Perkhidmatan Farmasi (DPS) melalui Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (NPCB) sebelum memasarkan, mengeluarkan atau mengimport produk kosmetik. Proses pemberitahuan ini akan membolehkan NPCB mengumpulkan maklumat yang mencukupi mengenai produk kosmetik yang diletakkan di pasaran tempatan.
Adalah menjadi kesalahan bagi sesiapa sahaja untuk mengeluarkan atau mengimport produk kosmetik tanpa pemberitahuan sebelumnya kepada DPS 
Produk pemutihan dikategorikan mengikut penggunaan dan rumusannya. Sebagai sebahagian daripada aktiviti Pengawasan Pasaran Pos (PMS), pemohon dikehendaki mengemukakan Sijil Analisis (COA) kepada NPCB dalam tempoh satu bulan selepas produk diberitahu. COA ini akan diserahkan secara manual kepada NPCB untuk penilaian dan kompilasi. Memandangkan bahawa pihak berkuasa itu mendapati terdapat beberapa produk yang disamaratakan dengan bahan yang tidak dibenarkan seperti Hydroquinone, Tretinoin, dan sebagainya dalam persiapan pemutihan kulit, keputusan ujian yang diberikan dalam sijil itu akan berfungsi sebagai pengesahan tambahan bahawa produk itu tidak mengandungi item tersebut Dan produk yang telah mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam undang-undang tempatan. - sumber http://npra.moh.gov.my/index.php/faq/cosmetic

Memang kebanyakkan produk yang kantoi depa akan guna alasan fake product tapi kalau kita yakin dengan kredibiliti KKM mustahil kita akan percaya. Kalau ada yang percaya KKM boleh buat kesilapan macam ni berulang kali kepada banyak produk yang kantoi ada bahan terlarang rasanya hangpa tak perlu lagi nak tengok ada kelulusan KKM ke tidak pada sesuatu produk yang hangpa nak pakai sebab hangpa sendiri tak percaya dengan kepakaran KKM & Hangpa boleh yakin KKM buat silap dalam mengeluarkan laporan terhadap sesuatu produk tu. Bagi golongan macam ni aku rasa korang tak perlu beli produk berpandukan Not KKM. sebab terang terang jenis tak percaya kepada kepakaran KKM.

KKM ni lebih pakar dari yang rasa diri depa pakar. Dari nak ambil sampel produk sampai la yang buat lab test keatas produk tersebut semuanya pakar. Bukan pakar bakar atas sudu, ok! Tak juga pakar jemur krim tengah panas. Peralatan yang di gunakan dalam lab untuk menganalisa sesuatu produk juga bukan setakat penunu bunsen untuk di jadikan dapur membakar krim atas sudu. Jadi.. tak logik la bila sesuatu produk kantoi ada bahan terlarang, seolah olah KKM pulak di salahkan katanya ambil sampel dari fake product. Tapi setakat ni aku tak nampak mana2 pengeluar produk yang pernah kantoi menyaman KKM kalau betul KKM buat test dari fake product yang ada di pasaran. Kalau benda betul berlaku memang boleh menjatuhkan reputasi mereka & mendatangkan kerugian kepada pihak mereka yang tak bersalah. Kalau saman ni.. sedap juga kalau menang. At least boleh cover balik kerugian tu kan... krikk... krikkk... krikkk....

Syarikat yang memasarkan kosmetik bertanggungjawab untuk memastikan produk kosmetik mereka selamat, berkualiti serta tuntutan produk yang dinyatakan pada label atau iklan dapat disokong dengan bukti dokumentasi mencukupi . Melalui sistem notifikasi kosmetik, NPRA sebagai agensi regulatori boleh untuk menyemak semua maklumat berkaitan produk kosmetik yang bernotifikasi melalui sistem pangkalan data.
Tindakan seperti pembatalan notifikasi akan dikenakan terhadap produk kosmetik yang gagal mematuhi keperluan garis panduan dan undang-undang yang ditetapkan. Ini termasuklah produk-produk kosmetik yang dikesan positif mengandungi bahan yang tersenarai dalam Senarai Racun Berjadual di bawah Akta Racun 1952.
Bagi produk kosmetik yang didapati gagal ujian makmal NPRA, syarikat akan diarahkan untuk membuat panggil balik (product recall) produk terlibat daripada pasaran dalam tempoh yang ditetapkan dan seterusnya melupuskan produk kosmetik terlibat. Boleh rujuk produk yang telah dipanggil balik di sini.

Sebab tu kadang2 kita jadi pelik.. Produk yang ada Not KKM pun tetiba KKM keluarkan laporan mengandungi bahan terlarang & merbahaya. KKM hanya akan buat analisa pada produk yang mendapat aduan ramai yang memberi kesan buruk pada pengguna. Tu tujuan produk yang nak di pasarkan kat Malaysia perlu apply Notifikasi KKM. Senang pihak KKM nak take action & kalau pihak pengguna nak ambil tindakkan pun mudah. Sebab maklumat tentang produk tersebut ada di berdaftar dengan KKM. Hangpa kena tahu.. Not KKM bukan bukti kelulusan apa - apa sekadar produk tu di bawah pemantauan KKM sahaja. Boleh rujuk entri ni >> TERBONGKAR! NOT KKM PADA PRODUK KOSMETIK BUKAN JAMINAN PRODUK ITU SELAMAT <<

Kebanyakkan local produk.. OEM produk je. Bungkus letak nama & jual. Marketing sapa bagus produk dia laris la kan. Bukan depa susah2 blender bahan, masak, buat ujikaji kat makmal pun produk yang depa jual tu. Sebab tu melambak orang boleh jadi pengasas produk sekarang ni. Modal yang serendah RM1k - RM3K pun katanya boleh buat produk sendiri dah sekarang ni. Yang penting kena pandai marketing jer. Sebab tu kebanyakkan local produk yang ada di pasaran bila kita tanya kat mana kilang yang memproses & mengeluarkan produk tersebut depa tak dapat nak bagitau. Sebab depa memang tak ada kilang sendiri.. Even produk tersebut di kilangkan di Kilang bertaraf GMP pun tidak menjamin ia bebas bahan terlarang ok! GMP hanya pengiktiran amalan pengilangan yang baik.. bermakna dari segi hygiene tu terjamin la tapi dari segi ingredient belum tentu yer. Buktinya banyak produk OEM yang dapat GMP tapi kantoi juga kat lab KKM ada bahan terlarang.
NPRA menjalankan pemantauan terhadap produk kosmetik di pasaran secara berterusan melalui aktiviti surveilans. Ini bagi memastikan produk kosmetik di pasaran mematuhi keperluan undang-undang dan garis panduan yang telah ditetapkan. Bagi mendapatkan sampel daripada pihak syarikat untuk tujuan pengujian makmal NPRA, pelbagai cara dilaksanakan seperti membuat pembelian produk kosmetik di pasaran dan turut berkerjasama dengan Bahagian Penguatkuasa Farmasi, KKM. 
So, jangan terpedaya kalau produk yang di sahkan KKM mengandungi bahan terlarang tetiba kata produk yang di buat ujikaji tu adalah tiruan. Aku sendiri pernah menghubungi Bahagian Penguatkuasa Farmasi KKM untuk mendapatkan kepastian berkaitan tuduhan KKM buat test keatas produk tiruan ni.. KKM mendapatkan sampel terus dari pengeluar produk tersebut mustahil berlaku sampel yang di ambil dari produk tiruan. Untuk maklumat lanjut hangpa boleh hubungi sendiri 
Unit Aduan,
Bahagian Penguatkuasaan Farmasi,
Kementerian Kesihatan Malaysia
Tel : 03-7841 3200
Fax : 03-7968 2251
Email : aduanproduk@moh.gov.my


Tapi pelik juga kan.. Bila sesuatu produk di tarik balik mengandungi bahan terlarang yang merbahaya dengan hanya tukar packaging atau tukar nama dah boleh apply balik Not KKM? Tak boleh nak buat apa bila depa declare sebagai produk baru, nama baru, packaging baru memang la boleh apply NOT KKM balik sebagai produk baru. Syaratnya semua baru walaupun ingredient dalam produk tu sama. Sebab nak dapat NOTIFIKASI (NOT KKM) tak perlu hantar sampel kat KKM untuk di analisa terlebih dahulu sebelum dapat NOT.

Tapi sebagai pengguna tolong jangan jadi bodoh abadi sangat la kan.. Kalau sesuatu produk dah di sahkan KKM mengandungi barang terlarang & bahaya tetiba dalam masa sebulan dua keluar dengan produk baru yang kononnya menggunakan formula baru even ada Not KKM pun secara logik akal nak hasilkan produk kosmetik berkualiti & selamat takkan la masa yang di ambil sebulan dua jer untuk buat formula baru. Even kita bukan saintis, ahli farmasi atau pakar dalam bidang tersebut tapi sebagai manusia yang berakal rasanya boleh fikir kot apa yang logik & tidak. Sempat ke nak buat kajian & analisa kat makmal bagai sesuatu produk tu untuk memastikan ia selamat di gunakan dalam masa sesingkat tu.. Saintis pun boleh tabik hormat kalau ada pengeluar produk sehandal tu. hehehehehehe. Apa yang kita sebagai pengguna boleh buat.. samada memilih produk yang di jual kat drugstore macam farmasi, guardian, watson bagai.. Pilihlah produk yang memang dah lama dalam pasaran yang tidak mempunyai kontroversi terutama yang melibatkan kesan buruk selepas menggunakannya. Kalau sorang dua jer yang ada kesan buruk mungkin bukan salah produk tapi kalau dah ramai.. Takkan nak salah ibu yang mengandung pulak kan? Pepandai la nak hidup hehehehe

Memang bukan semua local produk merbahaya cuma lambakkan produk OEM yang macam macam jenama ni kita tak tahu yang mana selamat & tidak. Bila jadi viral baru kita tahu produk mana yang memberi kesan buruk kepada pengguna. Sekarang ni nak tahu ciri ciri produk ber mekuri & Hidroquinon ni senang je.. Google korang akan dapat info.

Walaupun Islam membolehkan wanita untuk berhias, tetapi dalam menggunakan perhiasan seperti kosmetik yang akan digunakan harus selamat dan tidak membahayakan kulit atau diri penggunanya. Oleh kerana itu, kosmetik yang dipilih harus benar-benar selamat untuk digunakan.
Berikut bahan-bahan kosmetik berbahaya. Seperti sebagai berikut:
Merkuri (HG) atau air raksa merupakan senyawa logam berat yang berbahaya dan bersifat racun sekalipun dalam konsentrasi yang kecil. Ada tiga macam bentuk merkuri (Hg), yaitu uap Hg (unsur Hg), garam Hg, dan Hg organik. Unsur Hg biasanya digunakan di laboratorium penelitian, sedangkan garam Hg pernah digunakan sebagai ubat cacing (HgCl2), bahkan sekarang masih digunakan dalam sejumlah krim kulit sebagai antiseptik. Selain itu garam Hg juga digunakan dalam industri elektronik, pembuatan plastik, fungisida, germisida, formula algam untuk tambal gigi.
kesan mercury yang biasanya digunakan dalam kosmetik krim pemutih adalah:
a. Timbulnya bintik-bintik hitam pada kulit,alergi,iritasi
b. Menyebabkan kerusakan permanen pada susunan syaraf,ginjal maupun otak
c. Mengganggu perkembangan janin terutama bila digunakan dalam dosis tinggi
d. Dalam jangka pendek dosis pemakaian mercury yang terlalu tinggi dapat menyebabkan muntah-muntah, diare dan kerusakan ginjal bahkan menyebabkan kanker pada manusia karena mercury merupakan zat karsinogenik.
Hidroquinon (>2%). Dikategorikan sebagai bahan yang berbahaya bagi kesehatan. Saat ini hidrokuinon masih digunakan sebagian produsen pemutih karena hidroquinon mampu mengelupas kulit bagian luar dan menghambat pembentukan melanin yang membuat kulit tampak hitam.Hidroquinon tidak boleh digunakan dalam waktu yang lama, dan jika pemakaiannya lebih dari 2 persen, harus di bawah kontrol dokter. Penggunaan hidroquinon yang berlebihan bisa menyebabkan oochronosis terhadap orang berkulit gelap. Oochronosis adalah kulit berbintil seperti pasir dan berwarna coklat kebiruan. Penderita oochronosis akan merasa kulit seperti terbakar dan gatal.
Hidroquinon yang biasa terdapat pada bahan kosmetik dapat menyebabkan:
a. Iritasi kulit, kulit jadi merah dan terbakar
b. Menyebabkan kelainan pada ginjal bahkan kanser darah dan kanser sel hati.
c. Sebagai golongan ubat keras, hidroquinon hanya dapat digunakan dengan rnasihat doktor untuk pemakaian diatas 2%.

Apapun.. Sesiapa sahaja boleh menjadi pengasas produk tapi apa yang kita jual tu akan di tanya kat akhirat nanti. Hukum menjual produk yang memudaratkan orang lain adalah haram. Bila kita jual benda haram mustahil la rezeki yang kita dapat tu halal kan? apatah lagi mendapat keberkatan..

Berdasarkan fakta (manath) tersebut, jelaslah bahawa menggunakan kosmetik berbahan merkuri hukumnya haram secara syar’i, kerana terbukti telah menimbulkan bahaya (dharar) pada kesihatan manusia. Jadi walaupun pada dasarnya menggunakan kosmetik bagi wanita itu boleh selama memenuhi syarat-syaratnya. Tapi hukumnya menjadi haram jika kosmetik yang dipakai menimbulkan bahaya (dharar)
segala sesuatu benda/perkara yang berbahaya, sementara tidak terdapat nash syar’i tertentu yang melarang, memerintah, atau membolehkannya, maka hukumnya haram, sebab syariah Islam telah mengharamkan terjadinya bahaya. Dengan demikian, menggunakan kosmetik berbahan merkuri dapat diharamkan berdasarkan kaidah fiqih ini kerana terbukti menimbulkan bahaya bagi penggunanya. Wallahu a’lam
hukum Setiap Perbuatan/Benda Yang Mubah jika berbahaya atau membawa pada Bahaya, maka BENDA/PERBUATAN itu menjadi Haram.menjual benda yang mengandung merkuri hukumnya menjadi haram.

Allah ni nak menguji kita sebagai manusia bukan je dengan musibah malah dengan nikmat kesenangan hidup. Dia bagi kita rezeki melimpah ruah dengan jual produk yang memudaratkan orang lain.. Kenapa dia bagi kalau benda tu salah? Tu la namanya Ujian. Dia bagi tak semestinya dia redha.. Ramai je manusia yang hidup senang lenang kat dunia dengan rezeki dari sumber yang haram. Orang jual dadah, arak bagai pun ramai yang hidup senang lenang. Jangan ingat yang jual benda2 tu non muslim.. Di kalangan orang Islam pun ada. So Apa nak pelik. Hidup ni memang Ujian buat semua manusia. Cuma ujian kita dalam cara yang berbeza. Ada di uji dengan kesenangan & ada di uji dengan kemiskinan.

Apapun entri ni sekadar perkongsian  dalam penulisan santai supaya orang lain lebih memahami & tidak tertipu dengan lambakkan produk kosmetik & kecantikkan yang ada dalam pasaran. Sebagai pengguna kita kena bijak memilih.. Tak perlu takut nak menyampaikan kebenaran asalkan kita sampaikan dengan cara yang selamat & apa yang kita sampaikan itu berfakta & betul even kita miskin sekalipun. Allah tak pernah menghina hamba yang miskin apatah lagi menganiaya mereka yang dari golongan miskin ni.. Allah menguji tanda kasih sayangnya.

Moral of the story...  Sampaikanlah kebenaran. Yang benar tetap akan benar sampai ke akhirat nanti. Dan bukan semua local produk tu tidak selamat cuma kita kena bijak memilih jer. Peace Yo!

Sumber : rahsiafarmasi

13 comments:

  1. info yang bagus. keep it up!
    Dan sebagai muslim & muslimah perlulah juga dipastikan kosmetik itu halal kerana mencari yang halal itu fardhu.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Saya nak bertanyakan soalan mengenai minyak urut tradisional dan kedua iaitu campuran makanan berasas herba seperti madu bawang halia dan minyk seperti minyak kelapa atau zaitun untuk kesihatan. Adakah kedua dua jenis produk ini perlu didaftarkan jaga. Mohon penjelasan serba sedikit. Terima kasih saya ucapkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minyak urut setahu saya perlu di daftarkan dengan KKM.. sebab ia dalam kategori ubat trandisional.. Yang produk makanan kalau ia di claim sebagai produk supplement kesihatan atau ubat memang perlu daftar KKM untuk di pasarkan.. Untuk lebih info boleh merujuk dengan KKM

      Delete
  3. Assalamualaikum..saye nak tnye..berapa bayaran utk memohon kkm tu dan di mana bole saya rujuk mengenai bayran tersebut....tq

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum saya nak tanya, jika nak mohon notifikasi kosmetik dari farmasi, kita kena ada user quest3+ dulu ke? Harga untun dptkan user ni berapa? Kemudian berapa pula caj untuk dptkan notifikasi?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum sy nk tanya produk homemade berasaskn buah2n perlu ke dftar dgn kkm? Mcm mna cara nya dan berapa kos nya. Tkasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa saja produk kosmetik yang hendak di pasarkan di Malaysia perlu berdaftar dengan KKM untuk tujuan pemantauan dari masa ke semasa. Tentang kos saya tak pasti.

      Delete
  6. hi, boleh saya tahu harga untuk buat kkm?

    ReplyDelete
  7. Saya nk tanya tentang servis buat sijil kkm di ig, ori ke?

    ReplyDelete
  8. salam.boleh saya tahu cara untuk daftar jamu tradisional di kkm atau pihak berkenaan.

    ReplyDelete
  9. hi, Assalam. saya ingin bertanya, saya sdh menpunyai produk saya bagaimana ke caranya utk saya mendaftar not token tu sebab saya tidak tahu. adakah perkhidmatan yang boleh saya memohon pertolongan. mudahan dapat balasan dari pertanyaan saya ini.

    ReplyDelete
  10. Salam..sy ada product supplement
    Bagaimana cara utk sy daftar kkm.. boleh tlong info dn bantu utk sy daftar kkm...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.bole saya tau mcm mna cara nak daftarkn JAMU TRADISIONAL di KKM?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com