BEZA ANTARA BB CREAM, CC CREAM, DD CREAM & TINTED MOISTURIZER

1/08/2019 03:18:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

BEZA ANTARA BB CREAM, CC CREAM, DD CREAM & TINTED MOISTURIZER. Kalau tengok dari testur & warna bagi saya semua nampak sama jer macam foundation katanya. Saya pakai pun saya anggap fungsi semua tu sama jer sebab apa? sebab kurang knowledge la. Almaklum saya bukan expect untuk produk produk makeup cuma suka makeup tapi bukan pandai makeup. Main hentam tenyeh je kadang kadang tu.


Saya rasa ramai pun macam saya.. Jadi tak salah pun kita belajar basic basic berkaitan makeup yang maybe selalu kita guna atau selalu kita nampak di jual. Supaya kita lebih memahami fungsi setiap item atau produk tu.

Sebenarnya BB cream, cc cream, dd cream @ cushion & tinted moisturize ni semua ada base kepada makeup. Tanpa benda ni mungkin makeup kita macam tak sempurna juga la. Fungsi dia lebih kurang macam foundation jugak la kan cuma foundation ni banyak level coverage dia yang kita boleh pilih. Macam kalau muka kau tak banyak masalah atau cela.. boleh guna yang low coverage, atau muka korang maybe sikit2 je masalah guna yang medium coverage atau muka yang subur bagai di baja penuh parut jerawat ke hapa.. guna yang high coverage. Walaupun semua lebih kurang sama tapi fungsi tetap ada sedikit perbezaan.

BB CREAM
BB cream ni dia memang jenis low coverage. Lebih cair. Memang testur dia bukan Matte. Memang tak berapa berkemampuan nak tutup cela cela kat muka hangpa tu. bagi yang jenis suka makeup yang nampak natural & lite lite macam orang korea yang suka nampak natural je muka depa memang sesuai guna BB cream ni. Sebab ia lebih banyak kandungan skincare macam pelembab (moisturizer) & khasiat khasiat lain dalam penjagaan& rawatan kulit ni.

Keistimewaan dia.. Memang dia takkan kontra sangat dengan warna kulit korang. Sebab dia sejenis yang kita apply dia takkan mengubah warna kulit tapi kena pilih code warna yang padan dengan warna kulit. Normally dia di datangkan dalam 3 code warna. So untuk coverage BB cream bukan sejenis makeup yang mampu bagi coverage yang baik ia cuma sesuai bagi mereka yang suka makeup jenis nipis & tak heavy sangat.

CC CREAM
Dia macam BB cream cuma dia ada color corrector di mana berfungsi untuk menutup warna kulit kusam. Senang faham membetulkan warna kulit anda yang tak cantik & kusam tu ler. Mampu untuk tutup cela macam bintik bintik hitam ke, parut jerawat, pori bla.. bla.. bagai.

DD CREAM (CUSHION)
Fungsi dia sama lebih kurang macam CC Cream. Ada color corrector & mampu menutup cela pada wajah. Lebih kurang macam foundation jugak la DD Cream (Cushion) ni.

TINTED MOISTURIZER
Alah senang hangpa faham moisturizer yang jenis bewarna. Kira 2 in 1 la. Pelembab + foundation. Fungsi dia lebih kurang sama jer.

Kesimpulannya.. semua benda alah ni lebih kurang sama cuma beza samada full coverage atau low coverage je. Tapi BB cream, CC cream & DD cream kebanyakkan tak banyak pilihan code warna so kadang2 susah nak cari yang ngam dengan warna kulit. Bila kita pakai takde la nampak macam terlebih gebu sangat kan?

Tu secara ringkasnya yang boleh saya share. Nak tahu secara detail korang boleh tengok Video review Faiz Firdaus ni. Kalau korang sejenis peminat barang kosmetik & suka makeup elok follow dia. banyak juga tip2 memilih produk kosmetik yang Faiz share dia page dia. Semua tu pun ilmu tak salah pun kita belajar even kita tak guna untuk diri sendiri. Maybe boleh sampaikan kepada orang lain yang memerlukan.


Semoga info ni memberi manafaat kepada semua kaki kaki makeup atau mereka yang baru terjebak dalam arena menconteng arang ke muka sendiri hehehehe. Lepas ni korang tahu la nak cari make up base yang macam mana. Ikut keselesaan & keperluan kulit korang la. Yang penting pilih produk kosmetik yang selamat. Jangan beli produk tiruan, produk rebrand (OEM) yang beracun & elakkan beli produk yang ada bad reputation atau kontroversi. Senang cerita kalau banyak testimoni muka barang lepas guna jenama makeup sekian sekian.. Kau tak payah nak jadikan muka kau tikus makmal produk tersebut. Kat drugstore tu bersepah. Bukan international produk je ada.. Local produk & produk dari orang melayu pun ada contoh simply siti & sendayu tinggi. Tak ada alasan ka beli produk berisiko dengan alasan nak support bisnes bangsa melayu alih2 bangsa kau sendiri klepet jual produk beracun kat kau. Sebab produk beracun ni modal rendah.. almaklum guna ingredient sampah kan tapi kadang2 dia jual dengan harga nirrojim. Mengalahkan harga produk kat drugstore. Berbaloi ke kau bayar produk sampah dengan harga tambang pergi haji? tepuk dada tanya selera beb!

2 comments:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com