JENIS JENIS SUNSCREEN YANG RAMAI TAK TAHU TERMASUK FOUNDER PRODUK

1/11/2019 10:18:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

JENIS JENIS SUNSCREEN YANG RAMAI TAK TAHU TERMASUK FOUNDER PRODUK. Perlu ke kau highlight founder tu lekatlekit? Kau saja kan nak menganjing depa.. Iskk.. mana ada. Kan sekarang banyak sangat so called 'Founder' atau kebanyakkan cuma ponder jer sebab level & knowledge depa terhadap produk yang mereka keluarkan & pasarkan belum layak di gelar founder.


Yelah.. trend sekarang kan produk rebrand dari kilang OEM. Kau ada duit kau pergi kilang OEM cari je produk apa2 yang kau nak tempek jenama kau sendiri.. lepas tu kau boleh la claim diri kau ponder even kau sendiri tak faham apa2 pasal produk kau. Semua kilang yang buat ka. Dari packaging sampai la pendaftaran untuk di pasarkan. Kau cuma perlu pergi belajar marketing lepas tu buat fb ads sampai sesak news feed FB orang.. dah cukup. Modal lebih sikit kau bayar kat stesen TV ke stesen radio ke untuk iklan kan produk kau. Lepas produk kau dah terkenal tetiba ramai pulak dapat kesan buruk pakai produk kau.. KKM ambil sampel buat analisa di dapati ada racun tidak di benarkan.. Kau claim pulak KKM test fake sampel sampai produk kau di fitnah beracun katanya. Yang pakai dapat kesan buruk tu semua beli fake produk. Padahal kau sendiri masa nak pasarkan produk kau tu.. Kau tak ambil kisah pun pasal ingredient ke hapa.. Dalam otak kau' its about money money money je kan? Tu contoh yang banyak berlaku sekarang. Tak point la sapa sapa.. konsep kau buat kau terasa la. Tak buat kau rilex sudah.

Jadi sebab tu la atas rasa tanggungjawab nak ajak hangpa semua termasuk ponder sama sama belajar. Takpa bodoh dulu tapi jangan buat bodoh sampai sajat mengandung anak sulung dah la. At least bila hangpa ada ilmu sikit pasal produk tak la malu sangat nak mengaku ponder kan? Nampak la high class & bijak sikit. Reputasi sapa yang baik? Hangpa jugak.. ye dak??

Di Sebab ramai ponder/seller/agent produk ni tak ada knowledge pasal produk yang depa jual kerana tu la zaman sekarang muncul claim claim merapu & tak masuk akal bila nak iklankan sesuatu produk terutama kosmetik @ skincare ni. Ikut hukum logik akal depa ja..Tak ikut fakta sebenar. Bila orang pertikai kata orang dengki. Termasuk la ponder/seller/agent yang jual produk sunscreen @ sunblock ni. So yang mana ada jual produk sunscreen ni sedang elok la baca entri ni. Buat apa nak malu.. saya sendiri pun sebelum ni tak tahu. Bila dah tahu kita sama sama la share ilmu tu.

Secara ringkas.. Apa tu sunscreen ni? Kena juga bagitau. Satgi ada yang tak tahu.. terpinga tertanya ku dalam dilema mu pulak kan?

sunscreen ni sejenis skincare atau produk yang berfungsi untuk menjadi Pelindung cahaya matahari, juga dikenali sebagai pelindung kulit yang selalunya di datangkan dalam bentuk losen, semburan, atau produk topikal yang menyerap atau memantulkan sinaran ultraungu matahari demi melindungi kulit. Pelindung cahaya matahari mengandungi satu atau lebih penapis UV yang terdiri daripada tiga jenis yang utama.

Kenapa kita kena pakai sunscreen ni? sebab nak melindungi kulit dari sinar terik cahaya matahari yang boleh menyebabkan berlakunya kesan buruk seperti kulit jadi berjerawat, berjeragat & kanser kulit di sebabkan kulit semakin menipis.

Yang orang tak tahu 3 jenis sunscreen tu. Bagi depa.. sama jer. Sebenarnya tak sama ok. Semalam budak laser & lantang Khairul Yoi ada berkongsi info tentang sunscreen di page dia. Rasa sangat bermanafaat untuk den panjangkan perkongsian ni di blog den yang tak se gah page Khairul yoi sebagai rujukan orang lain.

Physical sunscreen
lebih kepada layering kulit atau senang faham just tempek atas kulit je. Tak meresap ke dalam kulit. Biasanya perlindungan UV  berlaku selepas korang apply pada kulit. Perlindungan dia tak kuat sangat. Kurang risikp berlaku kerengsaan kepada kulit. Biasa kalau nampak 'zinc oxide' ngan 'titanium oxide' kat ingredients tu ye la tu. Physical la tu.

Chemical sunscreen 
Sejenis sunscreen yang meresap UV masuk ke dalam kulit, kemudian bertukar kepada haba dan dibuang semula. Kena apply 10-20 minit sebelum terdedah kepada UV. More coverage. Tapi sesetengah orang akan bagi kesan kerengsaan kepada sesetengah kulit. Ada yg pakai kulit nampak gelap, naik biji gatal2 dan sebagainya. Jadi kena cari yang sesuai dengan kulit. Paling famous dalam produk ialah octylcrylene, avobenzone, octinoxate, yang lain korang google je.

Hybrid 
ada pula ada kedua dua kombinasi sunscreen ni iatu physical and chemical.

Cara penggunaan sunscreen @ sunblock
2 fingers rule. Dah terangkan sebelum ni. Untuk yang cair, gunakan sebesar syiling 50 sen lama tu. Kena sapu balik lepas dua atau tiga jam, bergantung kepada spf dan PA rating.

Sumber rujukan info pasal sunscreen kat sini yer

Ni den copy & edit sikit sikit dari artikel di posting Khairul Yoi. Kalau hangpa nak dapatkan info info terkini & pendedahan tentang produk produk boleh follow budak ni. Sebab banyak juga ilmu yang kita boleh dapat dari posting dia even bahasa dia memang la sangat 'outspoken'. Tapi sebab dia 'Outspoken' la berjaya menyampaikan kesedaran kepada orang awam tentang produk produk bahaya di pasaran. Terutama kepada kaum perempuan yang jahil tapi obses nak lawa dengan cepat kan? Yang penting misi perjuangan dia tu.. Menyelamatkan pengguna dari di tipu dengan produk2 beracun, overclaim, merapu & menipu.

Apapun semoga perkongsian kecil ni memberi manafaat kepada anda yang memerlukan. Ilmu kecantikkan juga salah satu cabang ilmu. Sapa taknak cantik ye dak.. Tapi cantiklah dengan cara bijak bukan main semborono je pakai produk yang tak tahu sejauh mana selamat & berkesan.

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com