PENGALAMAN DI DI DIGNOS ADA OVARIAN CYST SEMASA HAMIL

1/04/2019 11:21:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

PENGALAMAN DI DI DIGNOS ADA OVARIAN CYST SEMASA HAMIL. Amboi lekatlekit.. dah nak jadi blog perubatan pulak ke cerita pasal cyst ni. Dah grad ke nak cakap pasal perubatan ni? Ilmu di dada cukup dah ke? Kang ilmu sesat pulak tak pepasal orang kecam..

Gambar Google

Tu dia hangpa.. Kalau nak cari salah kami ada ja kan? Asal nama blog lekatlekit ja semua negatif macam dah tak ada benda baik kami tulis dalam ni. Apa kami nak tulis ni bukan la memandai mandai. Just nak share pengalaman sendiri & apa info yang kami dapat dari doktor ja. Bukan dari seller atau ponder produk yer. Yang tu memang info info kesihatan yang depa sampaikan hangpa kena tapis & kaji balik. Depa kadang2 claim ikut hukum akal depa ja bukan berlandaskan fakta perubatan tu. Asal boleh relate dengan produk depa jual jer.. Almaklum la strategi marketing katanya. Kalau tak ada strategi mana boleh nak buat banglo 10 tingkat.. holiday oversea setahun sekali ye dak??

So hari ni den nak share sikit la pengalaman den sendiri yang sebelum ni memang tak pernah ada cyst. tetiba masa buat check up kandungan 12 minggu doktor detect ada nampak ovarian cyst berukuran 3cm x 3cm. Bagi yang tak tau apa itu Ovarian cyst lets me explain first to you all hokey! Jangan marah speaking london berabuk kat blog ni...

Ovarian cyst berlaku kepada 1 dalam 1000 wanita hamil. Kebanyakkan tidak merbahaya. So dont panic macam dunia nak kiamat esok hari. Macam saya di kesan ada ovarian cyst masa kandungan 12 minggu secara tak sengaja semasa membuat pemeriksaan (ultrasound) kehamilan di klinik kesihatan. Sebab ovari ni dekat dengan rahim so masa scan tu kalau ada cyst ke apa memang boleh nampak. Tu penting bila pregnant cepat2 buka buku pink & patuhi temujanji untuk pemeriksaan. Supaya kalau ada apa2 yang tak kena dengan diri kita boleh cepat di kesan.

Menurut doktor yang check up saya di klinik kesihatan.. Ovarian cyst ni dia macam kantung air & tidak merbahaya. Bukan kanser. Ia di sebabkan hormon jadi memang tidak apa2 ubat atau rawatan nak di buat. Cuma di pantau dari masa kesemasa untuk memastikan cyst tu tidak semakin membesar. Ovarian cyst kalau bawah 5cm tidak merbahaya.. tapi sekiranya dah lebih dari 5cm mungkin akan di rujuk dengan pakar di hospital la. Lepas tu apa step seterusnya.. kena merujuk dengan pakar tersebut la.

Apa yang doktor bagitahu saya.. ovarian cyst ni.. kadang2 boleh ada tiba tiba masa mengandung & boleh hilang macam tu je. Sebab ia cuma hormon. memang tak ada apa2 ubat untuk hilangkannya.. Menurut pembacaan saya melalui carian google Kalau tak hilang juga & size semakin membesar (melebihi 5cm) cuma boleh di buang secara pembedahan.

Masa di kesan size cyst saya 3cm x 3cm.. Memang tak membesar sampai la follow up cyst semasa kandungan 20 minggu.. doktor dapati cyst tu dah tak ada. Bermakna dah hilang begitu saja. Yup saya ikut cakap doktor tak payah panik.. Dan saya pun tak ambil apa2 produk yang konon boleh merawat cyst bagai tu. Dah doktor kata benda tu memang tak ada ubat dia boleh hilang sendiri je dah kenapa perlu nak ambil produk yang kita sendiri tak tahu samada betul ke berkesan. kang tak pepasal pulak penyakit lain yang dapat.. Lebih2 lebih kalau tengah pregnant.. Please jangan memandai nak ambil apa2 produk tanpa merujuk kepada mereka yang lebih bertauliah seperti doktor.

Jadi pada anda yang di kesan ada ovarian cyst macam saya sebelum ni.. Jangan panik sampai cuba produk bukan bukan. Ikut nasihat doktor.. patuhi temujanji yang di tetapkan & teruskan rutin hidup macam biasa. Allah dah kata tiada penyakit yang tiada penawar kecuali mati. Penawar tu tak semestinya berupa ubat berbentuk fizikal.. yang perlu di ambil secara makan/minum/sapu. Kadang2 yang menjadi penawar adalah ubat secara rohani. Sentiasa positif.. Kalau yang Islam perbanyakkan ibadat & membaca Al Quran. Bila rohani kita sihat.. Insya Allah mempengaruhi kesihatan mental & fizikal kita. Tu dia pesanan dari setazah lekatlekit katanya (matilamak kena kecam secara berjemaah)

Please jangan buat benda ni.. bila anda di dignos ada ovarian cyst tak payah nak tanya kat social media.. confirm ramai pakar pakar tak bertauliah akan suggest benda bukan bukan. Petua2 mengarut.. supplement & produk2 mengarut.. perubatan alternatif mengarut.. Sebab benda ni effect pemikiran kita. Lebih lebih bagi yang panik bila tau ada something yang sepatutnya dalam badan dia. Silap haribulan kita boleh terjebak juga. Just tanya doktor & ikut je apa nasihat doktor. Selebihnya berdoa & mohon bantuan dari Allah. Tu yang sebaik baiknya.

Apapun Alhamdulillah bila doktor sahkan dah tak ada sebarang cyst dalam badan den ni rasa lapang dada.. nak kata tak risau masa doktor detect ada ovarian cyst tu bohong la. Aku punya mengelabah sampai repeat soalan yang sama berkali kali kat doktor beb! sampai doktor cakap rilex.. saya kata benda ni tak ada apa apa.. so jangan panik. Balik rumah tu terus aku google cari info. Bila baca info2 pasal ovarian cyst semasa mengandung ni.. so jadi cool down di samping macam biasa perangai den.. Benda ni bukan pilihan kita tapi Allah dah aturkan. So selain berusaha, doa selebihnya tawakal. Dan itulah yang saya buat.

Moral of the story.. Apapun yang berlaku dalam hidup kita jangan putus asa teruskan hidup macam biasa. Tiada masalah yang tiada jalan penyelesaian.

2 comments:

  1. Oo. bahaya juga tu.. nasib baik takde apa2 yang kritikal kan

    ReplyDelete
  2. ye bergantung kepada tahap perkembangan cyst, apapun just enjoy the pregnancy moments.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com