DEBARAN 4 JANUARI 2016 YANG RAMAI AKAN RASA

1/04/2016 10:17:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

DEBARAN 4 JANUARI 2016 YANG RAMAI AKAN RASA. Bukan orang lain je rasa debaran ni.. aku sendiri pun rasa debaran 4 Januari 2016.. Ada ibu awal sikit 3 januari dia dah start berdebar. Perasaan yang normal kot.. Almaklum la nak melepaskan sesuatu yang teramat berharga dalam hidup untuk beberapa jam di bawah pantauan orang lain bukan senang nak bina keyakinan diri bahawa orang itu mampu menjaganya sebaik kita menjaganya selama ni. Tapi sebab sistem kehidupan macam tu.. Sampai satu masa terpaksa jugak melepaskan ia untuk belajar berdikari.


Macam tu la perasaan seorang ibu & ayah bila kali pertama anak nak melangkah ke sekolah. Bagi yang biasa hantar anak pada pengasuh tu mungkin tak terasa sangat la debaran.. Depa dah biasa berjauhan dengan anak. Bagi cheq yang memang selama 4 tahun 24 jam mengadap anak ni.. Susah hati rasa macam nak meletop jantung. Tapi anak cheq Tabika sesi petang. Sekolah dia tak muat nak sumbat 5 & 6 tahun dalam satu sesi pagi. So, dia buat 2 sesi. Ni dah pukul 10.. Lagi beberapa jam dia akan melangkah ke satu alam baru iatu sekolah, hope dia takde la buat drama penuh trajidis kat sekolah nanti. Hope dia boleh serasi dengan suasan baru. Dia boleh ikuti pelajaran seperti biasa & dia tak nakal. Hope cikgu mampu bersabar dengan kerenah anak ku yang tak pandai sangat berkomunikasi ni. Almaklum la speech delay tapi jangan risau masa orientasi aku dah cerita A to Z pasal anak aku.. Mujur cikgu dia dulu ada ambil course perkembangan awal kanak kanak.. So tak susah nak explain pasal anak aku. Dia senang faham.

Pentingnya kita mengenali cikgu & bagitau tentang anak kita pada cikgu nak2 yang ada delay development ni. Jangan berahsia.. Nanti susah cikgu nak pantau. Bila kita bagitahu sebelum sesi persekolahan bermula.. At Least cikgu dah tahu bakal anak murid dia nanti macam mana. So, dia boleh buat persediaan awal. tak payah rasa malu atau takut.. Benda tu tak membantu anak kita. Perkara biasa.. perkembangan setiap kanak kanak tu berbeza & manusia di lahirkan dengan kekurangan & kelebihan yang tak sama. Belum tentu anak yang membesar dengan bijak tu dah confirm masa depan dia cemerlang gemilang & terbilang. Ramai jer yang stuck di tengah jalan.. Tak semua budak ada kelewatan dalam perkembangan dia.. Masa depan dia gelap gelita. Ada yang berjaya di luar jangkaan kita. So, terima kekurangan & kelebihan anak seadanya.. Ia adalah Anugerah Allah yang paling istimewa.

Jadi pada mak bapak.. Ni zaman IT ok. Senang nak pantau perkembangan anak di sekolah sebab cikgu2 sekarang banyak create group whatsapp dengan mak bapak untuk berbincang apa2 masalah berkaitan pelajaran anak anak. Rajin2 la beramah mesra dengan cikgu.

Yang penting jangan skip sarapan untuk anak anak kalau anda tak nak menyesal sebab sarapan pagi sebenarnya ada benda benda ni >> 4 Perkara ni Mungkin Anda Menyesal Kalau Tak Ambil Sarapan Pagi << Sarapan pun salah satu perkara penting dalam perkembangan jugak. Amalkan mengambil sarapan Supaya pelajaran mereka tak terganggu.

Apapun selamat menempuh rutin baru dalam hidup buat semua ibu bapa yang kali pertama anak dia melangkah ke sekolah macam aku. Semoga anak2 kita mendapat ilmu yang baik, di berkati & menjadi anak yang cemerlang dunia & akhirat. Amin...

3 comments:

  1. Sarapan tu penting buat anak2 Suria..
    Akak kalau tak sempat buat sarapan..
    Selalunya akak bekal kan roti untuk dorang..
    Akak dgn cikgu sekolah mereka memang rapat..
    Cerita alergi anak2.. apa yg dia tak boleh makan.,
    Pastu wasap PM dgn cikgu jika anak2 ada masalah..

    ReplyDelete
  2. inshaa Allah mesti anak dara suria ok2 je tu...ramai kawan2 mesti dia happy ^_^

    ReplyDelete
  3. OO..kelas petang ye?tak la kelam kabut pagi2..pergi balik suria yang ambik hantar ke?Lepas ni banyak kawan jangan tak berenti bercakap dah la..hahahah..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com