QU PUTEH WHITENING PRO 9 DI SAHKAN BAHAYA OLEH KKM

1/22/2016 07:06:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

QU PUTEH WHITENING PRO 9 DI SAHKAN BAHAYA OLEH KKM. Tu dia.. Hot from Oven katanya. Tetiba terbaca satu artikel berita kat Berita Harian Online katanya Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK), Kementerian Kesihatan menerima laporan kesan advers daripada pengguna yang mengalami tinnitus (ringing in the ears) dan keguguran rambut setelah menggunakan produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block (NOT151106645K) selama lebih kurang tiga bulan.


Lepas stop guna katanya baru pulih dari masalah yang di hadapi maka BPFK telah membuat ujian terhadap produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block. Hasil ujian tersebut menunjukkan, satu produk iaitu produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dikesan mengandungi merkuri pada paras tinggi yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik.. Ni la masalah produk tempatan atau produk Asia. Mesti masalah merkuri tinggi. Patut la adik aku kata pakai set Qu Puteh ni rasa belengas. Jadi dia tak suka.. dia tak pakai. Beli 1 set harga RM100++ jugak. Normally produk yang ada merkuri ni memang melekit, belengas & berminyak. Tu dari apa yang aku baca la. Aku pakai bio essence memang cream dia jenis tak berminyak & cepat meresap dalam kulit.
Akibat dari perkara tu maka notifikasi produk Qu Puteh Whitening Pro 9 telah dibatalkan dan syarikat yang bertanggungjawab ke atas notifikasi produk berkenaan telah diarahkan untuk memberhentikan penjualan/pembekalan dengan serta-merta. Selain itu, katanya, syarikat itu juga diarah menarik balik produk itu daripada pasaran dalam tempoh 72 jam.

Patuh la putih ye dak.. hehehe sebab produk yang ada merkuri ni kebiasaannya dipasarkan untuk tujuan mencerahkan kulit dan rawatan antipenuaan seperti masalah jeragat, kulit tidak sekata dan kedutan. Memang la berkesan tapi ada kesan sampingan. boleh memudaratkan kesihatan dan menyebabkan kerosakan pada buah pinggang dan sistem saraf. kesan mudarat akibat pendedahan kepada merkuri juga boleh dialami oleh orang sekeliling apabila produk kosmetik mengandungi merkuri yang disapu pada kulit meruap dan dihidu. Ia juga boleh menganggu perkembangan otak kanak-kanak, yang masih kecil atau yang belum dilahirkan. Bayi dan kanak-kanak kecil berisiko terdedah kepada merkuri apabila mereka menyentuh produk kosmetik yang mengandungi merkuri atau orang yang menggunakan produk kosmetik itu.

Ada yang komen KKM dengki orang melayu berniaga.. Kalau dah bahaya tak kira la produk melayu ke cina ke india ke tetap la bahaya. Dah KKM pulak di tuduh dengki

So berhati hati lah nak guna apa2 produk pun. Jangan sebab keluar masuk TV 24 jam sehari dari pagi sampai ke pagi kita confident produk tu selamat. Belum tentu... Bukan nak kondem produk tempatan tapi memang banyak produk tempatan yang ada merkuri yang tinggi. Bukan kata aku kaya guna produk Bio essence.. aku dulu pun pernah jadi mangsa produk zaman bodo bodo.. Baby face pun aku pernah try walau perit nak mampu masa kulit mengelupas. Cantik sekejab jer.. lepas tu kembali hodoh seperti sediakala. nasib baik tak kena kanser kulit jer. Sekarang sebab aku dah dapat hidayah.. aku memang tak berani sangat ber eksperimen dengan produk bukan bukan sangat kat muka aku. Jadi elakkan guna produk2 yang berisiko. sebab tu pentingnya pengesahan dari KKM sebab kita tak boleh tahu ingredient sesuatu produk tu selamat ke tidak tanpa pengesahan KKM.

Moral of the story.. Bertabah la kepada pengasas produk ni. Anggap je cuma teguran kecil dari Allah. Mungkin dia rasa makcik dah macam terawang tak jejak kat bumi sekarang ni. Peace Yo!

P/S : Pelik jugak kan.. macam mana produk ni boleh lepas di pasaran.. Lepas pengguna buat aduan baru ujian di jalankan & mendapati mengandungi merkuri yang tinggi. Sebelum ni memang KKM tak pernah check ke cream tu atau memang tak pernah apply pengesahan KKM??

Sumber : Berita Harian

3 comments:

  1. Berhati-gsti dengan produk berkaitan kesihatan takut nanti ada bahan kimia yang berbahaya.

    ReplyDelete
  2. nak cuba sesuatu produk mesti berhati hati..tidak kiralah hasil air tangan anak tempatan atau dari luar negara...pastikan selamat..halal dan suci...

    ReplyDelete
  3. Babies blink la dnars la tatibskincar sume anak beranak sama je konsep krin siang mlm n toner. Tunjuk la,kilang proses kat mana.
    Mary Kay yg best! Cethapill pon ok

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com