JODOH TU SAMA JE MACAM MATI

12/08/2015 01:11:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

JODOH TU SAMA JE MACAM MATI. Tak payah kerut2 dahi sangat la bila aku cakap jodoh tu sama je macam mati. kang ada pulak kata.. Jodoh untuk orang hidup.. mati untuk orang mati la.  Tak ada apa kita boleh pertikaikan. Jodoh benda yang bukan boleh kita tulis bila kita nak & bila kita tak nak. Macam mati la jugak.. Benda yang kita sememangnya tak ada pilihan.. Sampai masa akan terjadi sebab tu semua dah tertulis sejak azali. Bukan kerja atau kuasa kita. Walaupun tak ada orang nak mati dalam usia muda tapi ramai pun manusia yang mati dalam  usia muda.

Sumber Google


Sama la macam jodoh.. Ada orang yang memang nak kahwin awal tapi jodoh datang lewat. Bukan dia yang merancang jodoh tu tapi Allah dah tulis bila jodohnya akan sampai. Ada orang tak pernah plan pun nak kahwin dalam usia muda tapi bila dah Allah tulis jodoh dia dalam usia muda maka terjadilah perkahwinan tu. Kita ni merancang jer.. Kadang2 perancangan kita tak sama macam perancangan Allah & kadang2 perancangan kita kebetulan sama seperti yang Allah rancangkan untuk kita. Kita cuma berusaha kearah tu.. Tapi bukan kuasa kita untuk tentukan bila jodoh kita.


Rasanya semua orang bila jatuh cinta je mesti dia ada niat & perasaan nak kahwin.Aku dulu start pandai ber boipren pun dah ada niat nak kawen. Kalaulah niat tu terus jadi dah lama aku kawen dengan orang yang bukan jadi suami aku sekarang. Tak tunggu dah masuk 20an baru nak kawen. Kalaulah jodoh tu memang kita yang tentukan la.. tentulah orang pertama yang kita suka tu la jadi jodoh kita tapi sebab jodoh tu bukan kita yang tulis maka apa yang kita rancang tu kadang2 berlaku sebaliknya. Bayangkan kalau kita boleh tentukan jodoh kita haru dunia ni. Kita harap orang tu jadi jodoh kita tapi mungkin orang yang harap jadi jodoh kita sebenarnya harap orang lain adalah jodoh dia. See.. betapa Maha hebatnya Allah. sebab tu dia tulis siap2 dengan sapa kita akan kahwin. Kalau jodoh ikut nafsu manusia.. memang terbalik bumi ni. Apa yang aku nak cakap kat sini.. Jodoh! Memang kena usaha cari tapi tak bermakna yang tak kawen2 sampai ketua tu tak berusaha mencari. Mungkin Allah tak tulis jodoh untuk dia kat dunia..

Memang kahwin awal banyak hikmahnya.. Cuma bukan semua orang jodohnya awal atau ada jodoh dalam hidupnya. Kesian la orang2 yang tengah tunggu jodoh tak sampai sampai tu.. Mungkin depa akan terasa macam terlepas moment2 yang indah sebab jodoh tak sampai dalam usia muda. Jangan risau.. lambat atau cepat, mohon jodoh dari Allah. Insya Allah.. Allah akan bagi yang terbaik untuk kita.

Tapi tak guna la jugak la kahwin awal tapi persediaan untuk hadapi alam perkahwinan tu tak ada.. tak kemana jugak. Ingat tak pengantin budak 12 tahun haritu.. Sebab terlampau muda, tak ada ilmu, tak matang, persediaan tak ada.. akhirnya bercerai. Kita nak kahwin biarlah orang tu boleh jadi orang yang mampu kita sayang walaupun perasaan sayang tu kita pupuk selepas perkahwinan. Bila sayang kita akan jaga dengan baik. Tapi sejauh mana sayang kita tu perlulah di zahirkan dengan perbuatan tak boleh hanya dengan rasa je. 


Moral of the story.. Alhamdulillah pada mereka yang jodoh sampai awal tapi tak payah la nak menunjuk sangat pada orang yang masih tak datang2 jodohnya atau jodoh terlepas flight so sampai lambat sikit. Sebab lambat atau jodoh tu sampai tak menjamin anda lebih bahagia dari orang lain. Ia bergantung pada bagaimana kita mengemudi perkahwinan kita tak kira kawen cepat atau lambat. Ini cuma pandangan peribody aku yang lepasan tadika kemas. peace yo!

3 comments:

  1. seyes..akk pun tak sangka akk blh kawen usia 18 tahun....memang tak sangka...dapat jodoh awal2 camtuh...tapi apa2 pun syukur sangat...semoga Allah panjangkan perkahwinan akk smpi habis nyawa...

    ReplyDelete
  2. saya first love husband saya ni haa..huhu..mmg jodoh, Allah tak nak saya jumpa org salah sebelum kawin kot..huhu..

    dulu skolah minat2 camtu je kat org lain...nasib baik bertepuk sebelah tangan je..hehe

    ReplyDelete
  3. Kalaulah jodoh tu ditangan akak, memang ramailah calon jodoh tu. Nasib baiklah di tangan Allah. Kalau tidak, umur 14 tahun akak dah terfikir nak kahwin, maklumlah jodoh bukan main ramai katanya! Kah3x.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com