CUMA 2% MERKURI JE DALAM KRIM TU.. SAYA GUNA OK JE

10/30/2017 10:17:00 AM suria lekatlekit 4 Comments

CUMA 2% MERKURI JE DALAM KRIM TU.. SAYA GUNA OK JE. Biaq betul hang ni lekatlekit Ooi.. hang guna krim yang terang terang pengedar dia dah declare memang ada merkuri. Dah tu tak daftar dengan KKM pulak. Lepas tu claim selamat.. Hang dah ting tong ka?


Insya Allah kami masih sayang buah pinggang & muka kami ni.. Takkan la kami nak tenyeh krim2 macam tu kan? Alkisahnya semalam kami terbaca satu conversation panjang kat satu group ni. Isu tentang 1 cream ni.. cream muka la bukan creamer untuk minuman tu. Amboi sempat dia nak loyar buruk tu... Ni kisah pasal skincare ok! hahahahaha

Banyak yang kata ok & ada juga yang memberi feedback negatif. Apapun krim tu memang tak berdaftar dengan KKM & di akui oleh someone katanya krim muka tu cuma ada 2% je merkuri. Katanya dia guna ok jer.. dia skip pun muka dia tak breakouts ka hapa. So dia claim sebagai krim tu selamat & memberi kesan yang memuaskan pada dia.


Seolah olah macam penggunakan merkuri dalam produk kosmetik ni di benarkan pulak. Yelah cara dia berkomen tu macam cakap alah.. 2% je pun merkuri. apa da hal?? Ok ok.. di sebabkan dia juga la den gigih mencari info berapa dos merkuri yang di benarkan dalam produk kosmetik ni. Apa yang saya dapat adalah...

Penggunaan merkuri di dalam kosmetik untuk pasaran tempatan tidak dibenarkan.

Jumlah kepekatan merkuri yang dibenarkan Agensi Regulatori Farmasi Negara untuk (Solekan mata dan pembersih solekan mata saja); 0.007 peratus saja.
Di ulangi 0.007% untuk untuk produk solekkan mata & pembersih solekkan mata atau senang paham makeup remover sahaja. Jangan salah paham pulak.

Sumber info : Berita Harian

walaupun ada yang pandang remeh dengan produk yang di campurpalsu logam berat merkuri ni tapi sebenarnya kesan merkuri ni bukan sekadar menyebabkan kulit hangpa breakouts ja ok.. antara kesan lain yang lebih menakutkan adalah..

kajian lain yang mendapati merkuri berkenaan terutamanya jenis elemental seperti quicksilver, mampu untuk meruap dan mencemari udara dalam rumah sehingga lapan kali ganda lebih tinggi daripada yang dibenarkan.

Lebih malang ia berpotensi menyebabkan pendedahan merkuri melalui pernafasan kepada ahli keluarga yang lain kerana kadar penye­rapan ke dalam sistem darah adalah amat tinggi sebanyak 80%.

Ia juga boleh memasuki sistem penghadaman melalui tangan yang tercemar atau krim yang disapu dekat dengan bibir mulut tetapi hanya 0.01% sahaja yang terserap masuk. Bagi jenis merkuri tak organik yang lain, kadar pe­nyerapan adalah lebih sedikit.

Walaupun kadar penyerapan merkuri ke sistem edaran darah melalui kulit hanya sekitar satu peratus, namun penggunaan krim yang banyak dan keadaan kulit yang kering boleh meningkatkan kadar tersebut. Biasanya tiada tanda atau rasa bagi menunjukkan merkuri ada di dalam krim tersebut. Begitu juga jika terdedah melalui sistem pernafasan.

Bahan merkuri yang memasuki sistem darah akan membentuk kompleks antigen-antibodi lalu me­rosakkan struktur utama buah pinggang. Ini menyebabkan kerosakan buah pinggang seperti penyakit nefrotik. Pesakit akan kehilangan protein dan mengalami bengkak terutamanya pada kaki dan keliling bawah mata.

Merkuri tidak organik ini agak sukar untuk merentasi selaput otak. Tetapi pendedahan berterusan boleh menyebabkan gangguan pada sistem saraf.

Merkuri elemental yang mampu meruap didapati boleh menyebabkan masalah mental seperti gangguan kognitif, motor dan sensori tubuh, mahupun perubahan personaliti. Inilah antara sebab utama mengapa merkuri tidak dibenarkan untuk ramuan asas barangan kos­metik. Bagi ibu hamil juga, tidak digalakkan menggunakan sebarang alat kosmetik kerana ditakuti anak di dalam kandungan akan terjejas tumbesaran tubuh dan otaknya.

Sumber Info : Utusan Online

Yang mana rasa its ok ada mercury.. Nak teruskan pakai produk yang terang terang hangpa tahu ada mengandungi merkuri tu teruskanlah yer. Maybe hangpa ada biji benih boleh semai & tumbuh semula buah pinggang kalau berlaku apa apa di kemudian hari. Cuma jangan lupa ambil insuran untuk backup yer.. hehehe

Moral of the story.. golongan kotoran degil ni kau tak payah sental & polish la. Selagi depa rasa sihat, cantik, gebu, putih, mulus... Selagi tu depa rasa yakin apa yang depa guna selamat. Tunggu je memasing dapat side effect yang menakutkan... masa tu baru datang hidayah untuk menukar kepada produk yang lebih selamat.

4 comments:

  1. Dapat side effect comfirm tobat lahum tk buat dah

    ReplyDelete
  2. Bahaya merkuri ni tapi ada je yg kata okay. Dah sakit nanti baru tau erti penyesalan.

    ReplyDelete
  3. nasib baiklah saya lelaki tak perlu pening nak pikir barang-barang makeup ni. Tapi isteri la pulak yang kita risaukan

    ReplyDelete
  4. Skrg blambak komestik kt negara kita ni.. lg2 nk putih cepat.. dah bg mcm2 kesedaran tp org tetap pakai jugak..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com