INILAH AKTIVIS MEDIA SOSIAL YANG MENENTANG PRODUK BAHAYA & PENIPUAN SAINS PERUBATAN

10/20/2017 11:32:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

INILAH AKTIVIS MEDIA SOSIAL YANG MENENTANG PRODUK BAHAYA & PENIPUAN SAINS PERUBATAN. Di era media sosial ni.. Rasanya kita lebih bertuah berbanding mereka yang di era sebelum media sosial. Sebab kalau sebelum era media sosial ni kita cuma dapat info melalui siaran tv, radio & surat khabar jer. Apa depa laporkan itulah yang kita tahu. Tapi di sebabkan teknologi berkembang maju.. Orang dah tak berapa layan info2 dari radio, tv & surat khabar yang banyak tidak telus. Lebih berkonsepkan kau bayar aku siar. Atau bahasa media sosial sekarang membongak je kerjanya.


Sebab tu muncul ramai aktivis di kalangan mereka yang profesional untuk membantu orang awam supaya mendapat info yang tepat. Takde la sepanjang hidup terus kena klepet je kan.. Satgi ada yang tak tau pulak klepet tu menatang apa. Klepet tu kena tipu la.

Lambakkan produk supplement, ubat tradisional, produk kecantikkan, kosmetik, skincare bagai kadang kadang kita yang kurang pandai ni tak tau yang mana selamat & yang mana tidak. Kita cuma berpandukan info yang di beri pengeluar & pengedar produk je. Kau rasa depa nak bagi tau ke kalau produk depa mengandungi bahan terlarang yang boleh merisikokan kesihatan orang lain? Mereput la tunggu depa ni nak jujur. Kalau depa tergamak jual tanpa rasa bersalah & tanpa rasa berdosa pada Tuhan.. Apatah lagi dengan hangpa depa nak rasa bersalah. Melingkup la hangpa kat situ.. Janji depa masyuk boleh kaya raya.



Sekarang ni menjadi trend OEM produk.. ada OEM produk yang ok, selamat & ada RND. bermakna melalui proses ujikaji keselamatannya sebelum di pasarkan tapi jangan tak tau bersepah produk dari kilang OEM yang tidak melalui proses RND & di pasarkan secara berleluasa. Bukan susah nak jadi pengasas produk sekarang ni.. Kau ada duit pergi je beli produk dari kilang OEM.. letak jenama sendiri. settle.

Esok esok bila kantoi dengan KKM.. bagi je alasan fake produk bagai padahal semua tu auta tak nak mengaku kesalahan sendiri.

Sebab tu hangpa kena follow aktivis yang menentang penipuan sains perubatan & produk merbahaya ni kat facebook. Banyak info kesihatan & produk2 yang bahaya mereka akan share. Jangan risau mereka di kalangan golongan profesional dalam bidang masing masing. Kebanyakkan doktor & staff pharmacist KKM. Antara Page & Individu yang ada boleh follow adalah..

Medical Mythbusters Malaysia
Pseudoscience Watch
Dr Rusyainie Ramli
Dr Rafidah
Ammar Kamar
Dr Iqbal Rosaili
Dr Suhazeli Abdullah
Amirul Amzar
Dr Afiq Rahim / DAR
Tinta Mahyuddin
Mahyuddin Mohamed
Abdul Rahman Abdul Kadir
Dziehan Mustapa
Hana Hadzrami
Khairul Hafidz Alkhair
Kamarul Ariffin Nor Sadan
Noor Hayati Yasmin
Ahmad Firdaus
Dr Beni Rusani
Khairul Yoi 
(Khairul Yoi ni cuma aktivis sosial media buka di kalangan paramedic tapi sangat lantang menentang produk merbahaya. So boleh follow sebab info dia kebanyakkan telus )

Tu antara aktivis di kalangan pakar perubatan yang selalu berkongsi info kesihatan & selalu memberi pendedahan tentang produk2 yang bahaya di media sosial. Kalau rasa nak jadi pengguna bijak.. Follow la. Kalau rasa tak penting.. Ignore je tak ada sapa nak paksa. Den sekadar menyampaikan info jer..

Moral of the story.. Ingat produk merbahaya kadang kadang tidak memberi kesan hari ini pada kesihatan kita tapi ia adalah pembunuh secara senyap & perlahan lahan dalam diri kita. Mungkin kesannya hangpa akan dapat dalam jangka masa panjang. Masa tu mungkin penyelesalan takkan mampu mengubah apa apa..

1 comment:

  1. thanks sharing. ada juga baiknya kita mengambil tahu hal2 sebegini, so esok lusa kalau nak beli produk boleh lebih berhati hati.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com