TERKINI! (13 OKTOBER 2017) LAGI PRODUK KOSMETIK YANG DI KESAN OLEH KKM MENGANDUNGI RACUN BERJADUAL

10/13/2017 01:02:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

TERKINI! (13 OKTOBER 2017) LAGI PRODUK KOSMETIK YANG DI KESAN OLEH KKM MENGANDUNGI RACUN BERJADUALRasanya benda ni sampai kiamat pun takkan habis isunya.. Sebab selagi ada permintaan selagi itu akan ada pengeluaran. Di tambah pulak orang sekarang berlumba lumba nak jadi pengasas produk jenama sendiri. Mereka ambil jalan mudah dengan mengambil bahan mentah dari kilang OEM.. hanya semudah tempek label produk, apply Notifikasi KKM yang hanya perlu declare bahan yang di gunakan tanpa perlu menjalankan R&D terhadap produk tersebut.


Saya tak salahkan KKM la.. sebab itu tanggungjawab mereka yang ingin memasarkan produk mereka kepada orang awam. KKM akan ambil tindakkan bila terdapat banyak aduan. Mana2 produk yang berdaftar dengan KKM adalah di bawah pemantauan KKM. Sekiranya terdapat aduan KKM akan melakukan siasatan & menghantar sampel ke Lab untuk di analisa. Jika di kesan mengandungi bahan terlarang Notifikasi yang pernah di beri akan di tarik balik serta merta & KKM akan mengarahkan di hentikan jualannya.

Pagi ni terbaca satu perkongsian dari Facebook Fahmi Hassan Salah seorang kakitangan Pharmacist KKM tentang produk tempatan yang jenamanya agak di kenali kantoi sebab mengandungi bahan terlarang. Produk skincare.. Biarlah Jenama2 produk tu tak appear kat blog lekatlekit yang memang tengah kontroversi ni kan tapi atas rasa tanggungjawab sebagai pengguna & blogger.. Saya berkongsi jugak la disini untuk rujukan orang lain.

Benda ni melibatkan kesihatan pengguna. Jangan ingat tenyeh2 kat atas kulit muka takkan bagi effect kepada kesihatan organ dalaman manusia ok! Sebagai seorang yang pernah juga terguna skincare yang mempunyai bahan terlarang ni sebab masa tu jahil tahap nirrojim katanya. Aku dulu cukup percaya.. Local produk ni memang cukup selamat dah kalau boleh di jual secara terang terangan di pasaran berbanding produk antarabangsa ni. Dulu memang jarang pakai produk luar sebab saya lebih percaya formulasi produk mereka memang menggunakan bahan semulajadi yang di petuakan turun temurun. Masa tu memang tak pernah tahu tentang kewujudan OEM produk ni. Saya ingat setiap pengasas tu akan buat formula produk dia sendiri. Please jangan gelakkan saya ok! Saya tau sangat bodoh cara saya fikir masa tu. Banyak jenama jugak la yang saya pernah guna dulu.. Muka tak payah cakap la masa tu. Muka memang minta kaki je rupanya.. Hodoh, berjerawat, kusam bagai...


Tapi atas kesedaran sendiri.. Bertukar ke produk drugstore baru nampak rupa manusia sikit. At least tukar2 produk pun muka takde la macam dulu penuh jerawat walau masih berjerawat. Takpe semua orang pernah jadi bodoh tapi jangan selamanya di perbodohkan. Berhenti percaya dengan Fitnah konon KKM buat test kat sampel produk tiruan bagi mengelirukan pengguna bila ada produk kantoi. Padahal KKM takkan ambil sampel tepi jalan. Selalunya mereka akan ambil sampel direct dari pengeluar produk. Benda ni saya pernah merujuk sendiri dengan bahagian penguatkuasa KKM.

Sebagai pengguna, kita boleh buat pilihan samada untuk menggunakan atau tidak. Tepuk dada tanya jantung, hati, limpa, buah pinggang, usus semua.. Adakah benda tu ada jual kat farmasi sebagai ganti kalau rosak??

Untuk rujukan ;

Kenyataan Akhbar KPK 13 Oktober 2017 – Produk-Produk Kosmetik Yang Dikesan Mengandungi Racun Berjadual

Orang awam yang sedang menggunakan produk-produk kosmetik ini dinasihatkan untuk segera menghentikan penggunaannya dan mendapatkan nasihat dari ahli profesional kesihatan jika mengalami sebarang ketidakselesaan atau kesan advers.

Sebarang pertanyaan berkaitan produk kosmetik boleh diemel kepada kosmetik@npra.gov.my atau menghubungi talian 03-78835400. Pengguna dan orang ramai adalah dinasihatkan untuk menyemak status notifikasi sesuatu produk kosmetik dengan melayari laman sesawang rasmi NPRA http://npra.moh.gov.my/

DATUK DR. NOOR HISHAM ABDULLAH
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia
13 Oktober 2017


Atau boleh merujuk kepada posting encik Fahmi Hassan

Moral of the story... Semua orang nak cantik termasuk saya.. Tapi saya kalau boleh nak cantik & sihat bukan cantik tapi sakit. Sama sama la kita berpesan & menyampaikan apa yang boleh di jadikan panduan & peringatan. Apapun saya juga akui tak semua local product itu bermasalah.. cuma sekarang ni banyak sangat local produk yang di kesan ada masalah. Nasihat saya gunalah produk yang tiada kontroversi yang bernotifikasi KKM.

P/S : Dari dulu saya sangat berharap persatuan pengguna ambil serius isu produk kosmetik beracun ni tapi sayangnya belum ada mana2 NGO yang sudi untuk memperbesarkan isu ni supaya dapat di benteras.

4 comments:

  1. susah bila org berpaksikan duit...semua nak kaya, nak jadi jutawan...yg jadi mangsa nya pengguna :(

    ReplyDelete
  2. saya pun rasa produk drugstore lagi macam selamat berbanding produk tempatan yang saya rasa mcm cepat jer kena produce tapi kat mana dorg produce, ada buat quality test ke tak, selamat ke tak ...

    ReplyDelete
  3. kadang takpaham jugak dngan pengguna, dah beribu kali cakap tak elok still jugak nak pakai ha ni nak marah ni haha

    ReplyDelete
  4. Tlalu byk sgt produk kecantikn kt pasaran skrg ni..tp as a pengguna masih juga mudah terpengaruh..suka sgt kesan yg mendadak.. harap lebih byk kesedaran di war2kan kpd pengguna agar lebih bhati2..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com