INILAH AKTIVIS MASYARAKAT YANG LANTANG & TAK MENDAPAT PUBLISITI MEDIA TAPI TERUS BERJUANG UNTUK ORANG AWAM.

10/14/2017 01:43:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

INILAH AKTIVIS MASYARAKAT YANG LANTANG & TAK MENDAPAT PUBLISITI MEDIA TAPI TERUS BERJUANG UNTUK ORANG AWAM. Aktivis! Satgi ada yang tanya aktivis tu menatang apa? Ok meh kita explain sikit kat sesapa yang tak tahu.. Apa maksud aktivis.


Aktivis adalah orang yang giat bekerja untuk kepentingan suatu organi­sasi politik atau organisasi massa lain. Dia mengabdikan tenaga dan fikiran­nya, bahkan seringkali mengorbankan harta bendanya untuk me­wujudkan cita-cita organisasi. Selalunya aktivis ni memang akan buat kerja khidmat masyarakat la mengikut kepakaran masing masing. Aktivis tidak tertakluk kepada satu bidang jer.. Macam saya cakap tadi.. perjuangan mereka mengikut kepakaran masing masing.

Satgi ada yang faham.. aktivis ni di kalangan orang orang politik ja. Tidak juga ok! Sekarang ramai yang menjadi aktivis dengan kerelaan hati mereka sendiri dengan misi & perjuangan yang berbeza. Kat media sosial dah ramai aktivis dengan perjuangan mereka sendiri walau mereka bukan dari mana mana NGO berdaftar & berpengaruh tapi atas rasa tanggungjawab & rasa nak membantu orang awam mereka mencipta pengaruh sendiri. Bukan sebab depa gila glemer atau nak dapat benefit bagi kepentingan peribadi. kebanyakkan untuk membantu orang awam.

Ada aktivis yang menjadi popular dengan kerja kerja kebajikan mereka. Dah jadi macam selebriti bila selalu muncul di kaca tv tak kira dalam slot berita atau slot2 rancangan bual bicara. Ada yang tak dapat liputan media tapi terus membuat kerja kerja kebajikan. Selalunya yang tak berapa dapat liputan media ni yang lantang lantang la. Yang jenis lantang memang telus & jarang ada hiden agenda. Yang sweet talker berselindung di sebalik kerja kerja konon membantu orang awam kadang ada hiden agenda. Tapi bukan semua la. rezeki masing masing la kan.. Ada yang betul berjuang untuk orang awam tapi rezeki dia dapat liputan media & popular walau dia sendiri pun sebenarnya tak pernah berharap semua tu..

Antara aktiviti kat media sosial yang saya kenal & selalu ikuti adalah..

1. Sharul Nizam Abd Rahim

Dia aktivis memperjuangkan haiwan. Juga di kenali sebagai abang kucing. Tak kira la apa haiwan pun kalau dia rasa ada penganiayaan & pengabaian dia akan bertindak. Selain tu dia juga aktivis menentang korupsi. Orang macam ni keluar masuk lokap & naik turun mahkamah bukan pelik sangat. Macam biasa dia sangat lantang orang tapi kalau kenal secara peribadi sangat baik. Dia membantu orang tanpa syarat & bukan kerana nama. Jadi kalau hangpa ada apa2 masalah berkaitan undang undang terhadap haiwan, ada melihat berlaku penganiayaan kepada apa2 haiwan & tak tahu macam mana nak ambil tindakkan boleh merujuk dengan beliau.

2. Lando Zawawi

Dia ni kalau hangpa kenal.. dulu seorang pelakon. Banyak juga drama2 & filem melayu ada muka dia. Sekarang dia menjadi aktivis jabatan kerjaraya. hehehehee. Mana2 jalan berlubang yang pihak berkuasa tak take action dengan segera team dia akan take over tugas tu & ada menggesa pihak sepatutnya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Walau bahasa dia bukan takat pedih ulu hati boleh kena serangan jantung juga tapi apa yang di buat tu antara perkara yang membantu masyarakat bagi mengurangkan kadar kemalangan yang berlaku akibat dari jalan yang rosak.

Mungkin ada ramai lagi cuma saya belum buat research. Insya Allah nanti saya akan cuba senaraikan aktivis yang menentang sains perubatan palsu pulak yer. Sebab ramai juga saya sedang follow sekarang ni. Mereka mereka ni membantu orang awam dengan memberi pendedahan tentang penipuan sains perubatan terutama di kalangan pengeluar produk yang membahayakan pengguna. 

Walaupun media tak highlight perjuangan mereka tapi mereka terus berjuang dengan cara mereka sendiri. Kat situ boleh nampak depa ni buat bukan kerana nama atau populariti. Mereka cuma nak membantu orang awam supaya tidak terus di tindas & di tipu. 

Moral of the story.. Kita semua boleh menjadi aktivis kalau ada sikap mengambil berat antara satu sama lain. Pokok pangkal nak atau tidak je. Peace Yo!

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com