RM6K PENDAPATAN SEHARI JUAL & PASANG FAKE BRACES, MEMANG KAYA TAPI SAYANGNYA TAK BERJAYA

10/12/2017 09:29:00 AM suria lekatlekit 4 Comments

RM6K PENDAPATAN SEHARI JUAL & PASANG FAKE BRACES, MEMANG KAYA TAPI SAYANGNYA TAK BERJAYA. Telan air liur hakak baca laporan dari The Star Online ni dik.. Memang income kau doktor gigi pun tak mampu lawan. Betul la kalau income macam tu memang kau layak jadi orang kaya dah dik. hehehehe


Mesti hangpa pun tak caya kan? Ingat kami pitenah dia kan? Mana ada.. Kan dah habaq kami baca berita ni kat The Star Online tadi. tak caya pi la baca sendiri kat The Star Online. Walaupun bahasa omputih kami paham juga la sikit sikit. Masa sekolah jarang ponteng kelas bahasa Inggeris.. Tak ada ngok sangat hahaha. Gamak tak berapa paham google translate yang berterabur translation dia tu kan hado... hehehehe

Semua orang tahu kes yang menjadi Viral sekarang tentang seorang gadis yang menjalankan perkhidmatan memasang pendakap gigi tanpa tauliah & lesen. Hanya berbekalkan teknik yang di belajar melalui youtube dia menjalankan perniagaan tu.

Kat the star online ada melaporkan katanya dia kantoi sebab laporan polis yang dia sendiri buat sebab ada pelanggan dia tak bayar lepas dapat perkhidmatan dari dia. So dari situ KKM mula siasat & buat serbuan semasa dia tengah menjalankan perniagaan dia secara tak sah tu. Tapi kali pertama di serbu & di denda dia tetap tak insaf. Masih meneruskan kegiatan haram yang merisikokan orang ramai tu tanpa rasa bersalah sampai la di di dakwa & di jatuhi hukuman bersalah buat kali kedua.

Bermakna pernah di beri peluang lah yer.. Tapi tu la kan. Bila dah kelam dengan income macam tu dia rasa sayang nak meninggalkan pekerjaan walau salah di sisi undang undang. Dia sanggup ambil risiko walaupun rasanya dia sedia maklum denda yang bakal di kenakan di luar kemampuan dia walau pun dia mampu meraih pendapatan RM6K sehari. terpaksa juga di bantu orang lain untuk menyelesaikan denda tersebut bagi mengelakkan dia di penjara. Tu pun 6 hari terpaksa bermalam kat dalam.

Biasa la kan manusia.. Kadang2 di sebabkan duit dia gelap mata. Walaupun dia rasa kesalahan dia tak besar.. Macam dia cakap la.. 'Rilex la bukan jual dadah'.. tapi apa dia buat tu merisikokan orang lain. Tak semestinya hanya dadah je boleh merosakkan & membahayakan kesihatan manusia.. Macam macam perkara yang boleh memudaratkan orang selain dadah. Dalam Islam pun larang kita menjual atau menjalankan apa2 perniagaan yang memudaratkan orang lain. Hukumnya haram.. Maka kalau pekerjaan macam tu hukumnya haram.. Macam mana pulak rezeki yang kita dapat tu nak jadi halal & berkat, kan?

Budak ni kira sangat sangat bernasib baik.. kena ambush kali pertama dia still boleh teruskan apa dia buat. Sampai la di dapati bersalah & di jatuhi hukuman.. Allah hadirkan orang untuk bantu dia keluar dari masalah dia. Kalau dia tak gunakan peluang yang Allah bagi ni untuk betulkan kesilapan.. Memang satu kerugian. Bukan semua orang bernasib baik macam dia. Bukan Allah redha dengan apa yang dia buat.. Tapi tu pun salah satu bentuk Ujian juga bila kita buat perkara salah tapi masih di lindungi. Ingat yer semua ponder2 peroduck.. tak kira la fake braces atau apa2 peroduck sekalipun. Allah bagi peringatan & peluang.. perbaiki la kesilapan bukan tutup kesilapan dengan meletakkan kesalahan kepada orang lain.

Pada yang diluar sana yang masih menjalankan perniagaan jual & pasang fake braces ni hati hati la yer.. Mungkin ada pun sedang di perhatikan. Jangan bermimpi anda akan bernasib baik macam cik adik kita tu. Sebelum di kenakan tindakkan undang undang better hentikan. Sebab kalau tertangkap anda akan di dakwa di bawah akta jenayah sebab tu ada hukuman penjara kalau gagal bayar denda.

Moral of the story.. memang zaman sekarang peluang nak jana pendapatan ni sangat senang. Boleh di buat kat rumah jer tapi jangan guna kemudahan tersebut untuk menjalankan perniagaan yang salah di sisi undang undang. Kalau tak kantoi kat dunia.. Kat akhirat tak boleh lari. Takut kena azab sebelum nyawa terputus dari badan jer.. Yelah, menipu pengguna juga adalah salah satu bentuk penganiayaan ok!

4 comments:

  1. apa2 kita buat kena fikir dosa pahala sebenarnya

    ReplyDelete
  2. Apa nak jadi dengan Dunia sekarang ..

    Sanggup berbuat begitu

    ReplyDelete
  3. kesian mereka2 yg kurang pengetahuan bahawa braces hanya boleh dipasang oleh doktor gigi bertauliah ...

    ReplyDelete
  4. betul tu, nak niaga niaga la barang yang elok2. jangan nak fikir untung je kerja

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com